Trasmattans dag.

Publicerat i: Vardagen
 
 
Att trasmattan firas lite nu och då runt om i vårt land är ju inget nytt. Men enligt Anna Eriksson i boken "Äntligen tant" så är just 31 juli Trasmattans dag. Det är idag det!
 
 
 
 
Trasmattan på bilden har varit i min ägo 30 år nu. Det är ungefär så längesedan vi köpte huset och  två sådana här gigantiska trasmattor följde med på köpet. Som vanligt är det skilda åsikter om vad som ska sparas och inte men de här hade jag bara inte hjärta att kasta vilket kan orsakat en och annan suck. 
 
Nu undrar jag hur många år den här mattan kan vara? Gammal blir svaret för jag vet helt enkelt inte. Många trasor har det gått åt så säkerligen är det mer än en "gumma" som klippt trasor. Trasmattor ger hemtrevnad, det är idyll på något sätt och framförallt värmer den och skyddar från golvdraget just nu på vår altan. Tänk att någons lakan, blåblus, skjorta, köksduk kan ge mig detta idag troligtvis mer än 100 år senare. Människor har lämnat goda spår efter sig om så bara i form av en trasmatta. Det är stort!
 
"Inte mycke går upp mot doften av en nyskurad trasmatta som luktar såpa."
 
 Och där med tar jag kaffepaus innan det är dags att angripa vinbärsbuskarna.
 
#1 - - Jennie Bergius:

Trasmattor är verkligen mysigt! Och att de hade en egen dag visste jag då inte, grattis i efterskott till mattorna :)

Svar: Då har vi lärt oss något nytt. Själv kommer jag förmodligen glömma dag osv men trasmattor är i alla fall trasmattor. Allt gott!
Maria Bromander