Att tiden går med en väldig hastighet är ju inget nytt. Jag lovade ju fortsätta skriva om mina funderingar kring frågorna när, var och hur sist jag var här. Frågorna är väl fortfarande aktuella men sammanhanget i vilket jag tänkt sätta dom känns rätt oväsentligt. Jag är inte motiverad sitta och filosofera över tiden och alla de aktiviteter jag fyller den med efter att en fyrbarns pappa blivit misshandlad så illa att han dog på väg till allsvenskans premiärmatch. En tragedi som är svår sätta ord på.
 
Fotbollsvärlden är lamslagen liksom en stor del av oss andra runtomkring. Frågorna är hur många som helst, många försöker svara medan andra ger förslag på hur våldet på vårt lands arenor skulle kunna motarbetas och lösas. En och annan anser sig till och med ha lösningen. En inte direkt ödmjuk inställning. Psalm 218 börjar med följande strof; "Jag har ofta frågor Herre, men så sällan har jag svar ..." och nog känns det som en mer passande inställning.
 
 
"Man kan inte ändra det
förflutna
men med förståelse kan man ibland
dra giftet ur det." 
 
 
Det är en tänkvärd mening av Carlos Gebler som gör att tankarna går vidare. Hur kan jag som vanlig liten människa påverka att vår värld blir en bättre plats att leva på? Inte genom att blunda för verkligheten, inte genom att döma och generalisera, inte genom att ... Du kan säkert fylla i själv. Låt oss tillsammans kämpa mot våldet!
 
 Var rädd om dig!
 
 
#1 - - Yvonne:

Kloka tankar. Det är skrämmande hur våldet syns accelerera ihop med tiden. Låt oss sprida kärlek, kärlek, kärlek... och ta hand om och fostra våra barn till medkännande, kloktänkande och kärleksfulla människor.
Ha det gott! Kram

#2 - - Mia:

En fruktansvärd tragisk händelse. Något måste göras för att våldet i samhället minskar. Vem och hur? Ja, det är frågan! Ska det få kosta hur mycket som helst för att fotbollsmatcher ska kunna genomföras med publik?

#3 - - Bosse Lidén:

Jag har många gånger tänkt tvärtom och tyckt att det varit konstigt att det inte dör medmänniskor på VARJE högriskmatch. Grundproblematiken har inte mycket med fotboll eller idrott att göra. Det råkar bara vara platsen där de låtit ondskan leva fritt i en kollektiv miljö. Här får det större plats i media. Det är en sorglig utveckling som brett ut sig över allt i vårt samhälle. Mängder av insatser behövs på flera plan. Strofen på psalm 218 känns just nu extra aktuell. Vad är det för värld vi lämnar över till våra barn? Det behövs många nya tankesätt inom många områden. Så länge pengar och makt styr har godheten motvind. Men det är i uppförsbackar man får starka ben.

Svar: Det där sista var bra men det kostar en och annan svettdroppe. ; ) Frågan är hur många sådana som behövs. Trelig helg!
Maria Bromander