Brödet kallas för hasselnötsbröd men som vanligt kan jag ju inte följa ett recept till punkt och pricka.
Första omgången tog jag i pumpakärnor, linfrö och oliver för att nästa gång pröva med
hasselnötter, gula russin och aprikoser.
Med andra ord så tog jag lite vad som fanns i skåpen och verkade funka vilket det helt klart gjorde.
Åtminstone om man får tro mina smaklökar.
 
Hasselnötsbröd.
2 limpor
 
50 g jäst
5 dl vatten 37 grader
0,5 dl sirap
0,5 dl solrosolja
2 tsk salt
2 tsk kummin
          100 g hasselnötter (hackade)
10 dl vetemjöl
2 dl rågmjöl
 
Smörj och mjöla två avlånga brödformar. Blanda jäst, vatten, sirap, olja och salt. Tillsätt torra ingredienser och arbeta degen noga. Låt jäsa 30 min under bakduk.
 
Vänd upp på mjölat bakbord och dela degen i två bitar. Knåda minsta möjliga. Dra ut degen så den täcker formens botten och rulla den luftigt. Låt jäsa i formarna 30 min. Sätt ugnen på 225 grader och grädda i ca 25 min. Tag ut och låt vila i formen ett par minuter. Låt kallna på galler under bakduk.
 
Lycka till!
 
 
#1 - - Mia:

Det ser underbart gott ut! Tack för recept, jag hoppas jag letar upp det när jag åter är på hemmaplan!

Svar: Var så god! Hoppas det smakar bra annars får du justera lite efter eget tycke. Lycka till!
Maria Bromander

#2 - - Yvonne:

Låter som ett väldigt gott bröd, ska prova.
Ha det fint!
Kram

#3 - - Anna och en röd stol:

Ser och låter jättegott ut :) En fin kväll till dig. Kram Anna