Nu öser regnet ner utanför fönstret vilket är tur i oturen. Annars hade bloggandet fått vara idag och tiden ägnats åt blåbär, vinbär, plommon och kanske ett och annat i trädgården. Jag tog mig en ledig dag bara så där idag. Det är en av fördelarna med att inte jobba efter schema utan gå på årsarbetstid.
 
 
 Efter frukost och en skvätt kaffe trampade jag iväg till skogen. Det bara kryllar av blåbär och i ärlighetens namn kan jag inte förstå att inte fler är ute och plockar men alla kan ju inte vara lika tokiga i bär som jag. Att daggen skulle torka det hade jag inte tid att vänta på för det lovades regn frampå förmiddagen.
 
 
För en vecka sedan sken solen och det såg ut så här där jag parkerade min cykel. Idag var det mulet men blåbär fanns det även om inte just de här var kvar. De ligger i min frys eller så mumsade jag i mig dem.
 
 

 
Lingon finns också hur mycket som helst i samma skogsparti men de behöver ytterligare lite tid innan de är klara att plocka.
 
 
 
 
Jag hann väl få ihop ungefär lika mycket idag innan regnet kom men den här gången var blåbären lite blötare.
 
 
 
 
Så jag spände fast mina föräldrars gamla repa på pakethållaren och vände om hemåt nöjd och glad med vad som blivit. Repan kommer från mitt föräldrahem och är en riktig repa enligt min far. Jag är beredd att hålla med. Funkar mycket bättre än de nya vi har. På tradera kan man köpa en för drygt 300 kronor men min är värd mycket mycket mer. 
 
 
 
 
Hemma väntade plommon och sen har vi vinbären och ... men nu är det bäst jag tar en sak i taget.
 
 
 
 
Först äta lite linsgryta och sedan blir det att ta hand om bär och frukt medan regnet får fortsätta ösa ner. Tänk vad mycket gott jag kommer ha att njuta av i vinter och bjuda på en paj är väl aldrig fel om man får oväntat besök.
 
 
God fortsättning på veckan!
 
 
Maria
 
 
#1 - - Anna-Lena:

Håller med, varför är det inte fullt med folk i blåbärsskogen. Även om man plockar för hand, så får man ju ihop några liter på en stund. HAr sällan sett så mycket blåbär som det är på vissa ställen detta år. Lingon blir det inte bara på "vissa ställen" utan mer överallt där det finns lingonris, tyckss det. Repan får åka med ut om en dryg vecka.... Plomon? Jättefina. Vi har massor av kart, men ännu inga mogna. Ha det så gott!

#2 - - Yvonne:

Underbart med alla bär och frukter! vackra foton du delar! Och vad många plommon du får. Härligt att fylla frysen och burkar! Jag har svårt att böja mig nuförtiden så det är besvärligt att plocka bär tyvärr. Synd när det är så gott om dem. Har endast plockat lite. Inte så dumt med lite väta i markerna heller. Det är så sönderbränt.
Ha det fint! Kram

Svar: Om du bodde på lite närmre håll skulle jag plocka lite åt dig. Det är en glädje få dela med sig. Bäst går det att plocka när man kommer till en uppförsbacke med högt ris. Då får inte ryggen så mycke jobb och annars händer det ibland jag kryper på alla fyra. :) Ha det så gott! Kram Maria
Maria Bromander

#3 - - Liv:

Jag älskar denna vackra tid så mycket och de frukter och bär den bjuder. Jag bor nära staden men plockar blåbår i min skog runt knuten. Det är vardagslycka på bästa vis. Kramen

Svar: Härligt när naturen finns på nära håll även i stan. Jag tror det är viktigt för människan att inte bara ha sten och betong runt omkring sig. Kram till dig!
Maria Bromander

#4 - - Bosse Lidén:

Vilket bra jobb du har.
Samtidigt kan det vara bra att det inte kryllar av folk i dina skogskvarter. Blåbär äter jag varje morgon. Synd att du inte bodde lite närmare för då skulle jag smyga på dig. :) Kram Bosse

Svar: Jo det vore en syn om Bosse Lidén stod bakom en gran för att rusa fram och norpa min hink när den börjar bli lagom full. :)) Det finns bara snällingar i min skog som ibland är lite busiga så du skulle platsa riktigt bra här i blåbärsriket. Välkomen o Kram på dig!
Maria Bromander

#5 - - Mia:

Hmm...jag är på gång ut i skogen, men har haft en del att fixa innan. Men jag kommer var så säker, spara litet till mig!

PS! Du har fått svar på mail!

Svar: Finns massor, massor kvar. Då får jag kolla mailen. ;)
Maria Bromander