Mc-tur.

Publicerat i: Vardagen
Lite småsur var jag nog när vi inte fick fyra veckor semester i sträck som vi tänkt i början på sommaren. Vi bestämde oss för att ta en vecka i augusti istället och ingen kan vara tacksammare än jag för att det blev som det blev. Vilken vecka. Bästa veckan på sommaren och vädermässigt håller det i sig ännu även om semestern är slut. Vi valde att avsluta veckan med en endagars mc-tripp till Hofsnäs och Torpa stenhus. Finns många fina mc vägar där neråt. 
 
Att ta med eget fika och leta rätt på ett fint fikaställe det är något alldeles specielt. Den här gången stannade vi på en liten plats där det fanns både ett och annat att kika på.
 
 
 

Längs en vattenränna kunde man gå ända fram till dammluckorna som var stängda. Jag valde att gå mitt i rännan för helt bekväm är jag inte med höga höjder. Framförallt inte i klumpiga mc-kläder.
 
 

 
Kvarnhjulet har semester och det syns att någon värnar om den här troligtvis gamla kvarnen. Den är välskött.
 
 
 
 
Så kom vi då efter lite kringelikrokar till Hofsnäs. Lilla Saluhallen var en mysig liten bod. När man åker motorcykel blir sådana här besök mycket billigare för man får liksom inte med sig så mycket hem. Klicka på bilden kan du tittain i Saluhallen.
 
 

 
Fina hantverk fanns att beundra eller köpa för den som ville det. Tänk vad det knåpas ihop mycket vackert ute i stugorna.
 
 
 
 
Bäst som jag går där i egna tankar och kikar rycker jag till av makens gapskratt. Denna lilla tavla var orsaken. Trögfattad som jag är förstår jag fortfarande inte vad som var så roligt för inte har han ätit ris á la malta så länge vi har känt varandra. Har jag missat något? Han förevigade iallafall konstverket ...?
 
 
 
 

Så fortsatte vägen förbi Hofsnäs herrgård genom ängar och mellan sjöarna fram till Torpa stenhus där vi lämnade mc-kläderna vid cykeln och gick för att äta. Om jag vetat vilka gamla trappor jag en stund senare skulle klättra i hade jag inte ätit riktigt lika mycke av den goda delikatesstallriken. Maken skulle fota maten men tror snarare han drev med mig. Jag bjuder på det!;)

 
 
 
 
Torpa stenhus klättrade vi omkring i, från fängelsehållorna ända upp till vinden. Mätta och varma var vi till skillnad från dem som en gång levde där. Inte skulle jag vilja bo i ett stenhus utan eldstäder i vårt lands klimat vintertid. Vill du läsa mer om Torpa stenhus dess histora, slottsspöken med mera kan du gå in på deras hemsida. Fota var förbjudet så därför inga bilder.
 
 
En del platser jag besökt vill jag bara återvända till. Detta är två och framförallt upptäcka fler både spännande och vackra kringelikrok vägar som leder dit. Hoppas ni alla kan njuta av solen som kommit. Ha det nu riktigt gott!
 
 
 
Kram
 
 
Maria
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
#1 - - Johanna:

Vilka härliga bilder! Ni verkar ha haft det riktigt mysigt! :)

Svar: Tack! Bilderna blir inte så många när man sitter bak på en motorcykel men man får passa på när tillfälle ges. Allt gott!
Maria Bromander

#2 - - AE:

Härligt att läsa att du haft en go tur! Själv lever jag i helvetesveckan...

Svar: Hjälp, vad innebär detta. Hoppas verkligen det blir bättre snart för ... Medlidande.
Maria Bromander

#3 - - Anonym:

Ja en riktigt härlig vecka har vi haft... både ni hemma i Sverige och jag här i Trondheim.

Vi får se hur vi får till en geocachingtur när jag är på hemmaplan. Jag förstår du arbetar men är du riktigt sugen kan vi ju ta någon/ett par cacher en em/kväll så du ser hur det fungerar! Det skulle vara kul, tycker jag...

Svar: Jag arbetar ju oregelbundet så någon tid borde vi kunna hitta som passar oss båda. Får höras på mailen. Ha det gott!
Maria Bromander

#4 - - Yvonne:

Härlig tur ni hade på MC:n. Det är härligt att åka med, har inte åkt så mycket men det lilla var gött. Ris á la Malta är nog klart mindre busigt än de små guldkornen. Skoj när man hittar små roliga och underfundiga texter.
Ha det fortsatt fint och njut av vädret! Kram

Svar: Önskar dig detsamma. kram! Kram!
Maria Bromander

#5 - - Pernilla:

Vilket härligt ställe. Jag började jobba idag, torsdag. Det innebär att även jag haft kanonväder på min semester. Tummen upp, alltså.
/P

Svar: Roligt att du fick ett kanonväder på din semester också. Nu verkar det som vi får fortsätta njuta några dagar till. :) Skönt!
Maria Bromander

#6 - - AE:

Hade tänk skriva på bloggen efter jag kommenterat här, så du skulle fatta, men orkade inte. Somnade... Kan tillägga till mitt helvetesinlägg att på kvällsmötet kom en kollega ut som alkoholist, utsatt för övergrepp fr fem års ålder och lider av posttraumatisk stress och dessutom utmattningssyndrom. En annan har det bra...

Svar: Så är det. I jämförelse med mycket annat så är det ibland ganska bagatellartat det där som man upplever som oöverstigligt. Men lite krångligt måste det nog få kännas ändå. ;)
Maria Bromander