Sista arbetshelgen innan semestern avverkad. Jag har tre arbetsdagar kvar och någon form av orolig förväntan ger sig till känna inombords. Det är ju så mycket jag ska hinna innan och det är ju så mycket jag vill göra på just semestern. Har ju dessutom bara tre veckor. Hur går det ihop eller kanske det rent av inte går ihop.

 

 

På mitt sängbord ligger fortfarande Tomas Sjödins bok Det är mycket man inte måste. Jag läser en liten krönika då och då för sådana böcker kan man liksom suga på för att riktigt ta in dom. Hur som helst har han skrivit en krönika som heter ”Att-inte-göra-listan”. Misstänker att jag borde ta fram den listan nu omedelbart. Här några rader citerade ur den.

 

 

”Det var just när vi skulle till att skriva en semesterupplaga av att-göra-listan som tanken på att vända på alltsammans plötsligt uppstod. Varför inte göra en att-inte-göra-lista istället? Kort sagt försumma saker i rätt ordning, som en kamrat brukar säga. Vad är det som borde få vila i sommar? Vad är det vi vill slippa? Vad kan bero till hösten? Vilka vardagsrutiner kan vi hoppa över utan att kris uppstår?

 

Vi insåg att det som mest behövde vila var våra ambitioner, våra egna förväntningar och det vi tror att andra förväntar sig av oss. … Huset måste inte vara tipptopp, man måste inte vara klar med allt när gästerna kommer, man måste inte hinna umgås med alla under en och samma sommar.”

citat av Tomas Sjödin

 

 

 
 
 

Detta vackra blomstånd kommer ursprungligen från svärmors trädgård och står som ni kan se till höger i bild nu i mitt nyrensade land.  Jag har rensat bort mängder av små plantor som denna blomma gett upphov till genom att med någon slags katapult- effekt slunga iväg sina små men mycket livskraftiga frö. Kort och gott om växten fick som den ville skulle den ta över hela landet och inga andra blommor, kryddor eller grönsaker skulle ha en chans. Jag tillåter inte detta utan kamp. Alltså försöker jag hålla den inom vissa gränser trots att den är vacker och gör mig glad. Kanske just därför. Samma sak gäller livet alltså upp till kamp mot oväsentligheterna!

 

 

"Det är bra att inte alla blommor växer i rabatter."

 

sagt av Anne Swärd

 

 

 

Glad sommar till er alla!

 

Maria

 

#1 - - Annika:

Smart....en sån lista ska jag ta och göra. Vacker blomma men tråkigt om den tar över helt i trädgården.
Ha det gott. Kramen

Svar: Det roliga är att det blir plantor man kan ge bort till den som vill ha. Skoj! Ha det gott du också!
Maria Bromander

#2 - - Ylva:

kloka ord ! Jag har inte semester förrän om 5 veckor , jag hoppas att jag kan hitta lugnet innan dess. Ha det gott på din ledighet och hoppas att det kanske blir några grader varmare

Svar: Ja lite varmare vore inte fel men efter all blåst är jag glad om det håller sig lugnt. Ha det bra!
Maria Bromander

#3 - - anna-lena:

Är det en anemon, tror du? eller någon ranunkelväxt. Du får gärna skicka några frön när det finns sådana.... Jättefin är den! Någon man inte kan ha på inte göra listan, det är ju att sköra trädgården. Fast jag tycker det är ganska så roligt, så det är ok. Får fundera på att inte göra listan.... hmm... inte städa så mycket.... inte sticka strumpor... inte tänka skoljobb... ha en bra semester.

Svar: Frö kan du få så många du vill och plantor finns också. Ska med glädje försöka fixa detta. Önskar också dig en bra sommar med allt vad det innebär. Glad midsommar!
Maria Bromander

#4 - - Bosse Lidén:

Många kloka råd från Tomas. Igår bokade vi två biljetter till hans föreläsning "Det är mycket man inte måste". Det står att vi är välkomna till en underhållande och allvarsam kväll med TS om kärlek, tid och tro - om sådant vi kanske redan vet, men sällan tänker på. Jag önskar dig Maria tre härliga veckor med en bra mix av allt. Glad Midsommar.

Svar: Hoppas inte bilen krångla när ni ska på föreläsningen som vid Fredas konser. Nog för att det var underhållande att läsa, mycket på grund av ditt sätt att skriva men iallafall. Tack för din omtanke. Nu drar vi ner på takten ett slag. Allt gott!
Maria Bromander

#5 - - Annika:

Önskar dig en riktigt skön och fin midsommar.
Kram

Svar: Det samma till dig!
Maria Bromander