Stilla veckan.

Publicerat i: Vardagen
 
Påskveckan har precis börjat. Den veckan som kallas Stilla veckan. På bokbordet jag gjort iordning står ett påskägg fyllt inte av vanligt godis utan med små visdomsord på vackra kort för den som vill ta. Ord är också godis och vad passar bättre en vecka som denna än att reflektera och tänka över livet små och stora ting.
 
 
 
Ballongmannen
 
 
En pappa tog med sin lille son in i en leksaksaffär. Medan pappan letade efter det han skulle ha, vandrade pojken iväg på egen hand. I ett hörn hittade han en staty av en man, gjord av ballonger. Statyn fascinerade pojken, så han blev stående där en stund.
 
Efter en stund kunde pojken inte låta bli peta till statyn, bara för att se vad som skulle hända. Statyn tippade bakåt en bit, men studsade sedan tillbaka till upprättstående.
 
Detta gjorde pojken ännu mer nyfiken, så han drämde till statyn ytterligare en gång - nu med full kraft. Men samma sak hände också den här gången. Statyn tippade bakåt och studsade tillbaka så att den åter stod upprätt.
 
I samma ögonblick kom pojkens pappa fram och såg sin son titta fascinerat på ballongstatyn. "Hur tror du det kommer sig att den reser sig upp varje gång du slår ner den?" frågade pappan.
 
Pojken tänkte för sig själv en stund och sa sen: "Är det kanske för att han står upp på insidan?"
 
 
 
Den här berättelsen är ett citat ur boken "Det är aldrig kört". Ibland önskar jag att jag vore som ballongmannen. Det kan vara svårt att resa sig upp efter  en del smällar man får i livet. Hur och Var hittar man det som gör att man står upp på insidan? Har du något gott råd?
 
 
 
 I dag blev det en hel berättelse men min tanke är att fortsätta skriva ett visdomsord här varje dag denna vecka så kan ni precis som besökarna vid bokbordet få ett ord om ni vill. Nu är det dags att sova så jag önskar Go´natt och en fin stilla vecka till er alla!
 
 
Maria
 
 
#1 - - anna-lena:

Fin historia. Funderar på att ta upp den i klassen. Undrar om man förstår vad den innebär. Ha en fin påskvecka!

Svar: Roligt du tycker om den. Barn förstår ofta mer än man tror och hur ofta har man inte fått kommentarer som bara får en att häpna. Använder vi ordet häpna i dagens svenska? Kan tänka mig ni har mycket roligt för er i skolan så här innan påsk. Allt gott! Maria
Maria Bromander

#2 - - Yvonne:

Ja nog kan det ta tid att resa sig efter några av livets smällar och det är tur att både kropp och minne ibland glömmer vad de varit med om. Men jag ska absolut inte klaga. Jag kan ta mig fram utan hjälp och lever ett bra liv.
Ha det fint i stillhetens tecken! Kram

Svar: Så är det även för lilla mig. Jag har det så bra, så mycket att vara tacksam för. Önskar dig Allt gott och Glad Påsk när den kommer. Kram! Maria
Maria Bromander