Godaste rabarberpajen.

Publicerat i: , recept knäckig rabarberpaj
Efter en lång arbetsvecka kan vi behöva unna oss något gott. Rabarberna är som bäst så om du tycker om sådana så kommer här recept på en underbart god paj. Själv gjorde jag också några att stoppa i frysen för kommande behov. Bra att ha om det skulle dyka upp oväntat besök så att säga.
 
 
   
  • Knäckig rabarberpaj.
     
    Ansa och skär 500 g rabarber.
     
    Blanda de torra ingredienserna. 2 dl havregryn, 2 dl socker, 1 3/4 dl vetemjöl, 1 krm vaniljsocker och 1/2 tsk bakpulver.
     
    Smält 125 g smör och blanda ner 1/2 dl vispgrädde och 1/2 dl sirap.
     
    Rör ner de torra ingredienserna i vätskan och låt koka upp lätt.
     
    Klicka ut massan över rabarberna som lagts i formen. Grädda i ca 175 graderca 30 min eller tills den fått färg och rabarberna "puttrar".
     
     
     
     
     Tydligen var jag i baktagen för det blev några hålkakor också. Nog borde jag baka oftare för det smakar mycket bättre. Troligtvis är det nyttigare också.
     
     
    God helg önskar jag er alla och Lycka till med pajen!
     
     
    Maria
     

 

#1 - - Yvonne:

Tack för receptet! Låter som att det är på en paj jag smakade nyligen som bara var så god att man kunde tro att man drömde. Hålkakor, hembakade är också ljuvliga!
Ha en fin och smaskig helg! Kram

Svar: Önskar också dig en fin helg! Vädret är ju en blandad kompott men det är ljust och fint.Kram i vårgrönskan! Maria
Maria Bromander

#2 - - Lotta:

Mums vad Gott det ser ut, den ska jag absolut testa. Jag älskar paj och som sagt bra att ha till hands i frysen.
Bröden ser också väldigt goda ut, kan tänka mig att det luktar gott också.

Trevlig helg önskar jag dig!

Kram

Svar: Farligt gott men ibland får man unna sig det och njuta. Lycka till!
Maria Bromander

#3 - - anna-lena:

Får nog testa ditt recept imorgon och ta med till skolan, bjuda kollegorna. Verkar supergott... knäckigt! Fast hålkakorna, de ser nästan ännu goare ut. Bakade ofta sådan förr. Numera blir d et mest brödbullar. Bra att du påminde om hålkakemöjligheten. Sällan man ser sådana nu för tiden.

Svar: Tycks vara så för de flesta av oss att vi bakade och grejade mer förr i tiden. Hålkakor är smidigt och som sagt gott. Lycka till med pajen och hoppas kollegorna blir nöjda. :) Allt gott!
Maria Bromander

#4 - - ronja:

så gott!

Svar: mmm... farligt gott! Kram!
Maria Bromander

#5 - - Pernilla:

Mm, låter verkligen gott med pajen. Jag har några stjälkar Rabarber i år. Satte den i fjol och det blir premiär skörd. Räcker nog till en paj, typ.
/P

Svar: Hoppas de växer fort så du får större skörd snart. Jag har en sort som ger dubbel skörd men godast är den första. Ha en god vecka!!!
Maria Bromander