Morgonpromenad.

Publicerat i: Vardagen

 

 

Idag väljer jag att sitta inne och titta ut en stund till. Regnigt och blött är det så varför inte tänka tillbaka på gårdagens morgonpromenad. Den blev både skön och lång även om det såg lite osäkert ut vid start.

 

 

 
 

Hit till den "stora hamnen" i vårt lilla samhälle hände det att jag och barnen tog med oss fikakorgen när de var små. På den tiden hade jag dagbarn och jag minns särkilt en av mammorna som kom för att hämta just en sådan dag. Hon stod som ett levande frågetecken när barnen ivrigt berättade att idag hade de varit i hamnen och de hade haft med fika och, och, och … De tog om det och föräldern gissade om och om igen och till sist rätades frågetecknet ut och bitarna föll på plats. Så kan det bli när en dagmamma låter fantasin leka på en helt vanlig liten båtplats.

 

 

 
 
 
Nu är badbryggan på plats. Stenen ligger där som en stor vän även i år och nog tror jag den väntar på värmen precis som jag. En sak till väntar den på, alla badande barn och vuxna. Sommar, sommar snart är den här!
 
 
 
 
 
Om jag har riktig tur råmar dessa fina kossor så jag hör det ända hem till mig. Som idag när jag hämtade tidningen. Då blir det så där varmt inombords ni vet men så är jag ju en riktig "bonnaunge" också.
 
 
 
 
 
 
Vad döljer sig bakom denna krök måntro?
 
 
 
 
 
En bild kan aldrig säga hela sanningen men kanske ni kan ana hur vackra de är där de står i ett helt vanligt  sumpigt dike. Jag aktar mig noga för att inte trilla i och bli smutsig. Precis så är det i livet många gånger. Det allra vackraste, viktigaste hittar man i de mest oväntade situationer. Kanske hos människor vi rent av ser ner på.
 
 
 
 
 
Sådana här tussar finns det mycket av i skogarna här. Nu har jag lärt mig att det heter skägglav så inte var jag helt fel ute när jag sa till ungarna att det var trädens skägg. Skägg var just vad vi gjorde av det ibland när vi pysslade. Finns mycke pysselmaterial  även i skogen.
 
 
 
Nu ska ni ha en bra dag och själv ska jag leka med symaskinen och några bitar tyg.
 
Allt gott!
 
 
Maria
 
 
#1 - - Bosse Lidén:

Häftigt skägg. Skägglav har jag aldrig skådat tidigare. Den riktiga värmen längtar vi efter, men fördelen är att våren förlängs. Tisdagskramar Bosse

Svar: Ja visst är det häftigt. Förr användes det som nödproviant och även vid omläggning av sår om jag inte minns fel. Jag håller med dig och är glad för att vi får njuta av våren lääänge men värmen saknar jag. Idag var det frost på morgonen igen men snart ... ;) Kram min bloggvän.
Maria Bromander

#2 - - Anonym:

Så fina bilder. Och nostalgitänk. Visst har vi en helt underbar årstid ... även om det är lite kallt. HA det gott och njut!

Svar: Helgen har varit helt fantastisk och även om vinden varit kall så blir det varmt och gott när solen tittar fram. Härligt! Har inte ens tagit mig tid att sätta mig här förren nu. Kram o God Natt!
Maria Bromander

#3 - - Lotta:

Underbara bilder och som alltid så kloka ord. Minns då jag också hade dagbarn, en rolig tid med massor av trevliga utflykter och annat som vi hittade på.
Nu får jag hitta på saker med barnbarnen och det är också väldigt roligt och givande.

Önskar dig en trevlig och givande söndag!

Kram

Svar: Att hitta på saker med barnbarnen är underbart roligt. jag har nog blivit precis en sådan där fjollig mormor/farmor som jag aldrig trodde att jag skulle bli. Kram till dig!
Maria Bromander

#4 - - Kraka:

Det är märkligt att det måste regna och vara så kallt. I morse när jag gick från jobbet såg det lovande ut med sol, men på eftermiddagen när jag vaknade regnade det igen. Nu, efter en utflykt till Coop Forum för inhandlande av ingredienser till tårta och en till min sons jobb för att äta tårtan sitter jag nu med mina pälsklädda som sällskap och njuter av självsamhet. Är fortfarande lite trött efter helgens jobb.
Hoppas du haft en bra måndag!

Svar: Äkta varannandagsväder eller rent av varannan timme. Har haft en bra start på veckan och hoppas du fått vila efter helgen. Kram!
Maria Bromander

#5 - - Liv:

Så underbara bilder.. du har en förmåga att både fånga stämningar och barns perspektiv och skapa en hamn i vattnets kant. Det kallar jag magi.
Kramen

Svar: Tack! Det var en fin promenad och jag hör till de här som går och funderar medan skogen gör sitt. Hoppas du kan njuta av allt det fina i naturen. Kram på dig!
Maria Bromander

#6 - - Pernilla:

Vilka mysiga bilder och miljö. Tänk om alla barn kunde få den möjligheten att få låta fantasin flöda i "riktig" lek. Så är det inte alltid i dag. Jag börjar väl bli gammal men jag tycker de "riktiga" världen är bättre än den tekniska.
/P

Svar: Håller med. Nog för att vi ska hänga med i teknik och annat men så lätt tappar vi det "gamla" som också är lärorikt. Kram!
Maria Bromander