Skogen.

Publicerat i: Vardagen
 
"Min egen välbekanta trygga och alltid lika välkomnande skog. Vad jag tycker om dig. Fast du är ju inte bara min det klart. Du är allas och det är faktiskt det bästa av allt."
 
 
 
 
Så tänker jag men så kan man nog inte säga. Det finns ju trots allt en skogsägare även till denna mark. Men skogsägaren är så omtänksam att han låter samhällets elljusspår gå på sina ägor. Fint. Han eller hon har förstått att en promenad det mår varje människa bra av vilket ju faktiskt är vetenskapligt bevisat många gånger om.
 
 
Trots att vi är inne i november är det fart åtminstone på myrstackens solsida. Inga myror som har lust att gå i vinterdvala här inte och visst gör de rätt. Det gäller ta vara på livets goda. Detta glömmer vi så lätt för det gäller ju även oss människor.
 
 
 
 
Så här kommenterade jag de här båda bilderna på facebook i går. Inte heller myror gillar att gå in för att ta en tupplur över vintern när det är så här fint väder. Vad spelar det för roll vilken månad det är när det är skönt vid solväggen. Bara att tacka och ta emot.
 
Om ni tittar noga kanske ni ser de små flitiga varelserna.
 
 
 
Nyponbuskar med nypon får mig att nästan känna den där smaken av mammas hemmagjorda nyponsoppa. Det kan tyckas lite konstigt men faktum är att smak och lukt man upplevde som liten sitter kvar i minnet otroligt bra. Annars sviker det ibland men nyponsoppan och tobakslukten från farfars pipa de sitter som berget.
 
 
 
Ofta är de frostnupna vid den här tiden på året men kanske jag skulle ta och plocka för att torka. Tyvärr blir det nog inte gjort men nypon är ju nyttiga bär annars. Undrar om skojfriska skolbarn fortfarande gör klipulver av dom?
 
 
Det var en liten glimt från en toppenfin novemberpromenad.
 
 
Allt gott!
 
 
Maria
 
#1 - - Yvonne:

Naturen har mycket fint att bjuda på under alla årstiderna. Visst är det härligt att ha förmånen att kunna få vistas ute i den.
Det är verkligen speciellt med dofter från förr, att de har fastnat så i ett doftminne. Jag minns doften av rökt fläsk när farmor öppnade skafferiet. Doftade så gott!
Ha det fint! Kram

#2 - - Lotta:

Så fantastiskt fina foto! Visst är naturen underbar med sitt läkande innehåll.
Jag och min kompis vandrar runt här i området varje dag. Både i skogen och längs med kustbandet. Båda ger sitt fast på olika sätt.

Kram

#3 - - TantGlad:

Den promenaden var fin. Skogen är härlig, Ich man får sån energi av den. Man blir lugn och känner sig väl till mods dessutom så.........skog och natur är toppen.
Varm november är det allt. Myrorna jobbar på fortfarande hihi. Full fart. Flitig som en myra, Jajamen.

Ha det jättegott och kram.