Första september och utanför mitt fönster ser det ut som om hösten kommit på allvar. Allt är genomblött. Himlen tungt grå, på fönstret sipprar regnet tätt och ska jag gå ut vill jag helst ta en sådan där rejäl oljerock och stövlar känns det som. Riktigt så illa är det nu inte så en tunn jacka och makens gympaskor får räcka. Ska plocka lite mer plommon och ta med till jobbet.

 

Passar på att titta till päronträdet. Snart är det dags koka ingefärspäron. Gottigott gott!

 
 
 
 

Men hur ska det gå för de här små gröningarna. I år blev starten lite för sen för dem. Kanske de hinner ikapp trots allt. Tåliga och envisa är de iallafall så jag hoppas i det längsta på fler goda och nyttiga björnbär. Mmm…

 

 
 
 
Nu börjar det gröna övergå i höstfärger och även om pionerna för längesedan blommat över blir det nu åter färg på busken.
 
 
 
 
Nu hinner jag sätta mig i soffan och sticka några varv innan det är dags åka till jobbet. Passar perfekt en sådan här dag.
 
 
 
 
 
Man kan ha det rätt bra i det här vädret också. Bakom molnen skiner solen sägs det och så är det ju faktiskt. Med andra ord så tittar den fram så småningom igen.
 
 
 
Allt gott!
 
 
Maria
#1 - - Yvonne:

Hösten har sina poänger den med. Krypa upp i soffan med en vacker stickning som du har, tända ljus och mysa är inte så dumt. Och att få ta tillvara alla grönsaker och frukter. Härligt att du har olika frukter att smaska på. Jag har äpplen och björnbär att vänta på, plommon har inte blivit några på flera år. Men jag hoppas att sommaren inte är helt slut ännu.
Tack för alla fina kommentarer hos mig du fina bloggvän!
Ha det gott! Kram

Svar: Tack för att du tar dig tid att läsa en liten "dammig" och rätt oansenlig blogg som min. Det är lika roligt höra från dig varje gång. Kram!
Maria Bromander

#2 - - Yvonne:

Har inte varit inne så mycket på nätet några dagar så jag har inte hunnit med att läsa ditt LIV förrän nu.
Oj Maria, vilken text! Tårarna rann, blev så gripen. Ja vad vet vi vad som rör sig i våra medmänniskors inre. Önskar att alla fick må bra alltid och slapp ha tankarna på att själva avsluta sina liv.
Fortsätt att skriva! Du har ordens gåva.
KRAM

Svar: Tack Yvonne! Men de kommer långsamt ibland orden. Kram!
Maria Bromander

#3 - - Bosse Lidén:

Det finns många saker att glädja sig åt eller sysselsätta sig med oavsett årstid. Igår skulle du varit i Ystad. Vi hade 23 grader på eftermiddagen.
Kram Bosse

Svar: Sköna sensommardagar! Du får passa på att njuta och förresten känns det som man är i Ystad med omnejd alldeles för sällan när man läser din blogg. :) Ha det gott och roligt du finns kvar på bloggen. Kram till dig!
Maria Bromander

#4 - - TantGlad:

Tycker att hösten har sin charm åxo. Den är riktigt fin och mysig. Sticka är mysigt. Sånt man kan göra.
Jättefina bilder. Päron som är så gott.
Ha det gott och Höstkram från mig

Svar: Hösten är mysig och även vacker med alla sina färger. Hoppas på sprakande dagar. :) Allt gott till dig!
Maria Bromander

#5 - - Pernilla:

Jag gillar alla årstider på sitt sätt. Hösten är så tacksam för ögat. Våra höstar är oftast väldigt fina i både värme och ljus. Perfekta att vistas i naturen. Men de regniga dagarna kan man ju hoppa över.
/P

Svar: Regn på nätterna kanske... ;) annars blir det torrt. Jag är glad jag bor i ett land med årstider. Vore tjatigt annars. Ha det gott!
Maria Bromander