I helgen som nu börjar bli lite avlägsen forsade regnet ner. Även i mitt inre forsade regnet ner eller kanske det rent av var frosten som gav sig till känna. Tongångarna och det hårda synsättet i flykting och integrationsfrågan som jag möttes av i media såväl som privat gjorde mig förskräckt, närmast lamslagen. Oavsett vad vi har för åsikter i sakfrågan visar dessa hårda och nedsättande ord om människor från andra kontinenter på en människosyn jag inte ställer upp på. Då hade jag inte arbetat i vården och framförallt inte i funktionshinderomsorgen.
 
 
Jag fick något vått i ögonvrån när jag lyssnade på denna lilla barnvisa på barndopet i helgen. Vi har mycket att lära av visan men också av sagan om Nils Karlsson Pyssling. Klicka på bilden för att lyssna.
 
 
 
 

På måndag träffades vi, jag och bloggaren Mia för att ta oss ut till den lilla Kroksjön på Hökensås. Så här med facit i hand vet jag nu att det finns mer än en Kroksjön men efter lite snirklande på små vägar kom vi till sist rätt. En liten sjö med skimrande blå yta låg där framför oss i den vackra skogen och vädret kunde ju inte varit bättre varken för skogspromenad eller introduktion i geocaching. Fokus fick ligga på de små gömmorna och dessemellan pratade vi ju en massa förstås men hur som helst fick kameran vila så vill ni se mer från vår tur klicka här. En fantastisk dag och geocaching gav verkligen mersmak. Finns mycket att upptäcka och problemet är nu bara hur jag ska få min lilla mobil med på noterna. Tack Mia för att du tog dig tid för detta. Tack! Tack!

 
 
 
 
Efter att liksom bildligt talat tankat till kropp och själ bar det av till andra äventyr. Nu var det inte jag som höll i motorsågen. Jag var barnvakt och även det är ett sätt att tanka om än bränslet blir av annan sort. Livet är gott trots allt! Låt oss inte rasera det goda utan istället försöka bygga upp det. Därför ska jag idag tilltala minst fem personer som jag kanske vanligtvis inte skulle växla några ord med som till exempel i kassakön ... Är du med?
 
 
Ha det nu gott alla
 
och pröva gärna det där med geocaching. "Det var ju skoj vet´ja!"
 
 
Kram!
 
 
Maria
 
 
#1 - - Yvonne:

Härligt att vara ute i naturen vilket syftet än må vara!
Ha det gott! Kram

Svar: Så sant! Naturen är oslagbar. Önskar du får många fina höstdagar att njuta av. Kram till dig!
Maria Bromander

#2 - - anna-lena:

JA, visst är geocaching kul. Speciellt i Hökensåsområdet, för där är så fantastiskt vackert. Mia är också en trevlig tjej att vara ute med... jag har testat ett par gånger.

Svar: Ja, men hur ska jag nu komma vidare med detta. Blir till att fråga och fråga igen och igen. Det är nog bäst du aktar dig för rätt som det är ber jag nog dig om hjälp också. :) Du och Mia är ju proffs.
Maria Bromander

#3 - - Mia:

Tack för ett fint inlägg! Jag hade minst lika stort nöje av promenaden och sällskapet som du hade!

Jag skriver ett mail till dig privat senare idag, har kommit på en sak jag tror kan hjälpa dig vidare... ;-) Att kalla mig för proffs i geocaching är att ta i, men en del erfarenhet av enklare typ av geocaching har jag förstås. Du är välkommen med dina frågor! Har du någon ledig dag i vecka 41 så kanske vi kan göra om äventyret!?

Svar: Vecka 41 har jag packat min kappsäck och dragit en bra bit härifrån. Men det finns kanske gömmor där också. Bara jag kunde få ordning på denna lilla motspänstiga sak som kallas mobil. Något är fel, antingen jag eller inställningen någonstans. Men skam den som ger sig! Ha det nu så gott o trevlig helg!
Maria Bromander