Lingon.

Publicerat i: Vardagen
 
 

Nu sitter jag här och medan regnet strilar ner utanför fönstret njuter jag en blåbär och jordgubbs blandning med en halv skivad banan. Jag har alltså varit och nallat på mitt stora bärförråd i frysen. Denna lyx blir ju nu inte mindre av att jag äntligen tagit mig i kragen och bläddrar runt och läser lite hur mina bloggvänner haft det sedan sist. Pricken över i är helt klart brasan som sprakar.

 

Det känns som om det var rätt längesedan och hos en del av er finns många inlägg att läsa ikapp. Även om det till viss del beror på tidsbrist är nog främsta orsaken en liten bacill som invaderade min kropp. Nu hör jag ju till de där som är rätt envisa ibland men till sist får även jag ge mig och bara inse att nu är det bara läge för en sak; vila och se till att du blir frisk. Min konsumtion av pappersnäsdukar är nu nere på en eller högst två per dag och framförallt har jag inte ständigt en i handen vare sig jag försöker sova eller är vaken. Bra! Med andra ord är jag rätt frisk.

 

Bärförrådet är nu så stort att vitvaruföretagen snart har en kund till. Om ungefär en månad kommer maken hem med älgkött och till dess måste det fixas plats. Om ni nu tror det är därför jag sitter här och mumsar bär och så tänker göra en tid framöver så har ni fel. Nej, här blir det att safta och sylta. Åtminstone lingon, men först får jag gå på burkjakt och sedan blir det till att koka och koka. Gött! Ska spara en del i frysen så jag kan testa göra lingonparfait. Nog låter det lite tokigt men just nu verkar det svårare få tag i burkar än lingon här där jag är.
 
 

 

Det är höst och en tid när åtminstone jag gärna kryper ner i soffan och ser en film. Om du inte har sett filmen Hur många lingon finns det i världen med GladaHudik teatern så vill jag rekommendera. Lite gammal och sliten kanske den börjar bli men visst har den både en och annan poäng och kommer fortsätta att ha länge än.

 

Atjoo ... på er! Fördelen är att åtminstone inte detta smittar via nätet. Ha det gott!

 

 

Maria

 

 

 

 
                                                                                      
#1 - - AE:

fy för dessa höstsnuvor. Hoppas man slipper. Jobbar på skolan.....hahaha...kommer som ett brev på posten då! Eller ett mail i mailboxen numera kanske då!

Svar: Det hoppas jag verkligen du slipper. Bara tröttsamt och gnällig blir man eller åtminstone jag. Usch! ;)
Maria Bromander

#2 - - Mia:

Sedan jag har singelhushåll har jag inte så stora problem varken med plats i frysen eller med att finna burkar. Men jag känner igen problemet med att finna burkar sedan den tid jag hade familj runt mig. Ett kärt besvär, men kunde vara nog så knivigt.

Svar: Får väl skylla mig själv när jag skickat dom i återvinningen. Vore ju bra om man lärde sig spara det som kan komma till användning. Hmm... hur i hela världen gör man då? Går nog inte. Ha det så gott!
Maria Bromander

#3 - - Yvonne:

Skönt att du har klarat dig igenom de värsta bacillangreppen. Man känner sig rik av att ha frysen laddad med naturens gåvor. Hittade ett reklamhäfte i ICA-butiken "Månadens skörd" Där de verkligen prisar alla goda egenskaper som lingonet har. Så spara lite frysta, tror på att man ibland tar bort de godaste egenskaperna genom att koka.
Ha det bra! Kram

Svar: Så sant. Lingon är nyttigt mot mycket. Visst var rådjuren snälla, hmm... som käkade upp mina krusbär. Annars hade det varit ännu trängre. ;) Kram till dig!
Maria Bromander

#4 - - FrökenTV, bloggen om tv och film:

åh, den filmen! :D

Svar: Kan ta hål på lite fördomar och säger en och annan sanning. :)
Maria Bromander

#5 - - Bosse Lidén:

Hallå där! Jag sitter och fikar och så nyser du mig rakt i ansiktet. :) Bra att du är bättre nu. Det är visst många som fått de där bacilluskerna. Det är klart att du ska njuta av bären. Jag förstår att du behöver en frys till snart. Kram Bosse

Svar: Ursäkta mitt dåliga uppförande. :) Hoppas fikat smakade gott ändå. Kram Maria
Maria Bromander

#6 - - linah:

den har jag sett:D!

Svar: Själv såg jag den på jobbet första gången. Inte var dag man får gå på bio på jobbet minsann. :) Hoppas du fick ut något av den.
Maria Bromander

#7 - - Bosse Lidén:

Har du tagit lingon eller bloggpaus? Hoppas du är helt frisk nu och att du tog på dig ordentligt om du var ute i natt och beskådade vår himmel.
Måndagskram Bosse

Svar: Jag är väl sjuk vare sig jag vill eller inte. Tyvärr funkar inte mina ögon och dataskärmens ljus ihop alls. Orken är det inte mycke me heller för den delen. Jag sov som en gris eller försökte att andas då när månen var som rödast men det är ju bara så där 30 år till nästa gång. Då du ... ? Akta dig noga för alla baskelusker!!! Kramen på dig!
Maria Bromander