Misslyckad.

Publicerat i: Vardagen
Andra gången jag bakar denna vecka och det händer igen.
 
 
Blåbärsmuffinsen i tisdags blev som skumgummibollar. Om jag kastat en i golvet, vilket jag faktiskt inte gjorde hade den gladeligen studsat iväg över golvet. Jag lovar. Då räddades situationen av en helt vanlig smulpaj som faktiskt var rasande god. Fick mycket beröm för den av mina handarbetande vänner på Stick & Virk. Men så var det ju både blåbär och jordgubbar i också.
 
 

 

Idag skulle här tillverkas en tårtbotten. Smart som jag är tänkte jag baka glutenfritt till hela gänget. Så sitter jag där djupt försjunken i ett korsord med kaffekoppen och ett par skumgummi muffins att mumsa på medan jag väntar på att den ska baka klart. Då nås mitt öra av ett lätt fräsande ljud. Jag ser det redan i ögonvrån, hur smeten sakta bubblar över kanten och ner på ugnsbottnen. Är jag härdad eller apatisk? ”Det finns glasstårtor på ICA” tänker jag, skjuter in en långpanna för att slippa skura ugnen alltför galet och återgår till korsordet.  Ja, ja … ingen världskatastrof.

 

 
 

Så här efteråt är frågan om det inte gick bra trots allt. Den har inte sjunkit ihop till en platt pannkaka, verkar inte ens degig, tycks rent av vara rätt luftig. Det var nog bara lite överskottssmet och det jag trodde var en misslyckad tårtbotten blev ett riktigt lyckat bakverk trots allt. Känns bra!

 

Nu undrar du kanske varför jag slänger in denna bild. Reflexen som räddar liv har gått mitt itu. Det gör även vi människor om vi låter känslan av misslyckande äta upp oss. Ett vanligt misslyckande är egentligen inte så farligt. Snarare tvärtom. Det ger erfarenhet och vi utvecklas men när känslan av misslyckande övergår i anklagande självkritik terroriserar vi oss själva. Ingenting blir bättre av det. Vi måste vara snälla och tillåtande mot oss själva. Då blir livet både lättare och bättre. För vem kan leva om man går mitt itu.

 

(Denna bild är lånad. Klicka på den.)

 
 
 
Önskar er en riktigt Trevlig Valborg med ett citat av Pex Tufvesson.
 "Bara fortsätt misslyckas. En dag kommer du misslyckas med det också."
 
 
 
Kram Maria.
#1 - - Mia :

Underbart inlägg! Den där tårtbotten kommer kanske att bli riktigt rosad....

Kloka ord om misslyckanden!

Önskar dg en riktigt fin helg!

#2 - - wiolettan:

Så sant så, visst är det så. Vi borde tänka mer på det.
Bra citat.
Skönt att det gick bra ändå med tårtan och jag förstår att den var god.
Smulpaj med jordgubbar och blåbär låter hur smarrigt som helt.
Trevlig helg och kram till dig.

#3 - - anna-lena:

Så sant, enligt det "stulna" kortet. Så många av oss som inte tänker i de banorna, utan bara dömer.
Misslyckad.... ja, det är ju inte så roligt att bjuda på sådant som inte ser fint ut, men gott kan det ju vara ändå.

#4 - - Yvonne:

Det är ett fint inlägg av dig igen. Klart att vi ska ta hand om oss självs, vilket inte alltid är så lätt. Vi har nog i allmänhet lättare att ta hand om andra.
Önskar att det vore lika enkelt som det är skrivet att känna respekt för alla människor. Det tar verkligen emot att respektera vissa människor t.ex Breivik, pedofiler... Jag vet att jag agiterar för att vi ska vara goda, kärleksfulla medmänniskor, men jag har också långt kvar att gå till att förlåta alla.
Ha det gott kära du! Kram

Svar: Det är du nog inte själv om. Det är som vanligt; lätt att säga men svårare få till i verkligheten. Nu får jag önska en glad Maj med många fina stunder. Kram.
Maria Bromander

#5 - - TantGlad:

Intressant och faktiskt ett kul inlägg. Sitter och småskrattar åt misslyckandet haha....förlåt . Men jag misslyckas nästan alltid då jag bakar. Men en kan inte vara bra på allt.

Kloka ord skriver du åxo.

Kramkram.

Svar: Blir bara glad om du skrattar så det behöver du inte be om ursäkt för. Skratta på ... de är gott för både kropp och själ. Ha en bra vecka! :)
Maria Bromander

#6 - - Pernilla :

Men vad var det ned din bakning? Äggen kanske? Jättekonstigt men ändå tur att den sista blev bra trots allt.

Att hålla ihop när man håller på att rasa åt olika håll är inte lätt. Vår familj har gått igenom mycket de sista åren och många lögner finns att förlåta. Jobbigt men i slutändan läker man ihop på ett starkare sätt.
/P