Tystnaden.

Publicerat i: Vardagen

Undan för undan blir det tystare och tystare men det dröjer ett par timmar ännu innan mörkret och den där riktiga tystnade man nästan kan ta på kommer infinna sig. Fortfarande susar en bil förbi, en dörr slår och en hund skäller. Solnedgångens skådespel har föreställning över sjön ikväll igen. Även om jag är lite sent ute är det fortfarande vackert. Ibland används uttrycket att ron sänker sig … och jag tror det är precis vad som sker.

 

 

På mitt inlägg om Pärlstigen, en av våra söndagsutflykter reflekterade min bloggkompis över antalet tystnadspärlor i Frälsarkransen. Det fick också mig att börja fundera. Jag tror inte det var en tillfällighet att Martin Lönnbo lät en tredjedel av kransen bestå av tystnadspärlor.

 

Tystnadspärlorna, ganska små och oansenliga men flest till antalet framhäver de övriga pärlorna på något sätt. Har det någon likhet med tystnaden och hur den påverkar oss?  Finns många visdomsord om detta ämne och bibeln är inget undantag. ”Genom stillhet och förtröstan blir ni starka”. Det var Guds egna ord enligt Jesaja.

 

Med risk för att ibland upplevas både otrevlig, oengagerad och mycket annat är jag faktiskt tvungen att ibland stänga om mig för att få tystnad och ro. Annars orkar jag inte vara trevlig, engagerad och mycket annat överhuvudtaget. Fast skogpromenader är faktiskt bättre än hänglås. Däremot slutade dagens promenad vid denna grind. Bra, så jag kom hem någon gång.

 

 
 
Nu är frågan om jag tråkat ut er alldeles med mina tystnadsfunderingar. En sak är iallafall säker, du som läser detta ska ha en lugn och vilsam helg. Orkade du inte läsa alla krumelurer ska du ha en extra lugn och fridfull helg.
 
  

Kram 

 

Maria

#1 - - anna-lena:

Så skönt med tystnad ibland. Så skönt med egentid. Härligt att promenera. Tack för att du länkade och tog mina tankar med i din blogg. Får ta fram min frälsarkrans och fundera över mer än tystnad....

#2 - - Mia:

Nej, du har inte alls tråkat ut mig, tvärtom. Tystnaden är något som det pratas om för litet, desto mer om allt vi gör i en väldig fart... Sus o dus ska livet vara, kan man tro.

Som du nog vet så lyssnar jag väldigt mycket på radion när jag är hemma, det finns ju så många bra program där... ;-) Men ibland blir jag trött i öronen och stänger av, så himla skönt. Jag tror vi alla behöver tystnaden ibland för att "höra våra egna tankar".... ;-)

#3 - - Yvonne:

Tystnad, lugn och ro är välbehövliga guldkorn i tillvaron och alldeles nödvändigt för att vi ska må bra!
Jag tror att vi äldre kan ta oss de stunderna ibland.
Men jag är verkligt oroad för våra barn. Vår kommande, uppväxande generation får alldeles för lite av det då deras värld är fylld av aktiviteter och krav på att ha roligt hela tiden. Föräldrar och barnomsorgspersonal får ångest om barnen inte har något att göra och klagar på att de har tråkigt. Barnen får i stort sett aldrig pauser när hjärnan kan återhämta sig. De allra flesta matar in ett virrvarr av intryck i sina hjärnor.
Låt barnen ha tråkigt ibland, låt dem utveckla sin egen kreativitet och själva hitta på aktiviteter och saker att göra istället för att bli matade!
Du har så kloka inlägg min vän!
Ha det fint! Kram

Svar: Håller helt med dig. Låt barnen ha tråkigt ibland, även vuxna behöver ha tråkigt för hur ska man kunna ha roligt om man aldrig får ha tråkigt. Det är mycket som är konstigt. Ha en bra vecka o Allt gott!
Maria Bromander

#4 - - Bosse Lidén:

Trötta ut mig tror jag inte du skulle lyckas med och absolut inte med ett sådant här inlägg. Magisk förstabild. Häftig andrabild. Ämnet tystnad ligger mig varmt om hjärtat. Både när jag var en frisk ung person och när jag sprang in i väggen. Det har alltid varit viktigt för mig med tystnad från sorl och människotal. Jag kom på det som liten grabb. Den där egentiden då jag njöt av allt annat. Dofter, smak, ljud, färger, behagliga toner & ljud m.m. Jag trivdes lika bra ensam som med rätt sällskap. ML ser jag som en av de klokaste personerna som jag hört och läst. Jag hade gärna haft honom som en vän och mentor. Vi lever i ett modernt och stressigt samhälle. På många sätt svårt att förstå sig på.
Kram och tack för ett fint blogginlägg.

Svar: Martin Lönnbo skulle nog inte ha något emot att vara din vän. Tror jag absolut inte. En mycket klok och vis man ... Kram o ha en bra vecka!
Maria Bromander