Spelregler.

Publicerat i: Vardagen

Tittade in till Bosse idag för nu är sommarläxan slut och jag ville ju veta vad vårt lilla sandslott gett  i poäng. Femton blev det på papperet och då, i verkligheten när vi byggde och badade var det rasande varmt och roligt må ni tro. Det kan man  inte säga idag då molnen är stora, tunga och grå. Ett par mil härifrån snöade det och var bara två grader varmt i morse så nu drar jag söderut. På allvar alltså. Men eftersom någon måste vattna tomaterna ifall de hinner mogna innan vintern kommer är det väl bäst jag håller mig här i krokarna ändå. Egenodlade tomater är nämligen mycket godare än köpta. Särkilt om de är solvarma. Precis som morötterna från grönsakslandet eller rödbetorna. Har aldrig sått rödbetor förut men någon gång ska vara den första. Inte blev de så stora men våldsamt goda att rosta i ugnen. Ja, jag får väl hålla mig här hemma till skörden är uppäten. Skörd förresten, jag skördar ju lite varje dag och stoppar i munnen så i matkällaren blir nog varken morötter eller rödbetor. Då kommer grönsakshandlaren väl till pass.

 

Det var en mening jag fastnade för hos Bosse; "Det gäller att spela med de spelregler som erbjuds och gilla läget." Han har så rätt och naturligtvis har jag gått här och filosoferat över spelregler mest hela dagen. Främst de av lite allvarligare slag. De som du och jag måste lyssna till för att våra kroppar ska fungera och må så bra som möjligt. Kanske du hör till de lyckliga som kan rycka på axlarna nu och undrar vad jag snackar om eller hör du till dom som liksom jag bara inser att detta är något av det svåraste som finns. Fast jag är lycklig ändå ska du veta. Inte tu tal om det. Lycklig är jag också för att det finns trafikregler för annars vet då spörs hur det skulle gå. Lite fundersam är jag trots allt för undrar om jag inte körde om bilen framför på fel sida vid den där vänsterkorsningen idag. Hur man än gör så blir det fel ibland?  Dagens första telefonsamtal kom från försäkringskassan och jag bara konstaterar att deras spelregler är mycket, mycket komplicerade. Men det vill jag helst inte tänka på. Bättre hålla kvar i och njuta av den sommar som finns kvar.

 

 
 
Att ta en liten hallonpaus på promenaden är minst lika gott som att stanna till vid pressbyrån. Ett par hundra meter längre in i  skogen får även ögat njuta av ljungens skönhet.
 
 
 
 
Nästan hemma sneddar jag över badstranden och nog finns det spår efter badgäster alltid. Sandslott, den här gången med ö. Tur det är lite höjd på den annars hade vågorna sköljt över den för länge sedan så som det viner och blåser idag.
 
 
 
 
En god kväll och bra helg önskar jag er alla.
 
 
Maria
 
 
#1 - - Mia:

Nästa vecka är det myccket behagligare temperatur igen... om prognoserna håller - och det ska de förstås

Ni har säkert fått en släng av eländet vi i Drammen hade i helgen när jag var långledig! Idag har vi haft ett underbart sommar/höstväder... Ja det kändes sensommar, litet höstluft var det allt.

Svar: Fina sensommar och höstdagar ser jag fram emot men nu blir det till att investera i en höstjacka för hu vad kallt det blev helt plötsligt. Nu måste jag titta in till dig. Det var länge sedan och även bloggkompisar saknar man när det blir sådana här off-perioder.
Maria Bromander

#2 - - Pernilla:

Två grader! Här gnäller jag över 12. Ska skärpa mig på den fronten och inte gnälla så mycket. Men jag vill ha sommar kvar jag också.
/P

Svar: Tolv är inte mycke bättre så lite har du allt rätt o gnälla men problemet är att det inte hjälper. Vi får hoppas på bättre tider. 😏
Maria Bromander

#3 - - Bosse Lidén:

Alla bilderna är fina, men ljungbilden är magiskt vacker.
Snö lät inte lockande. Inte heller krångel med F-kassan. Jag håller med om att odlade tomater på hemmaplan smakar godare. Vi har prövat två olika sorter. De små har vi njutit av. De "jättestora" hoppas jag hinner bli röda. Jag plockar varje kväll in hallon som vi har till frukosten. I söndags fick Jennifer följa med ut och lysa med ficklampa. Mörkret börjar ta över makten mer och mer. Dina rostade rödbetor lät både spännande och gott. Jag har aldrig ätit rostade.
Sköt om dig Maria.
Kram Bosse

Svar: Den där snön var nog bara ett skrämskott eller liknande. I går var det folk på badstranden igen och de riktigt tunna sommarkläderna åkte fram. Underbara sensommardagar. Rödbetorna lägger jag på en plåt, penslar med lite olja ev lite flingsalt, ca 225 grader och bakar tills de är mjuka. Ha det så gott! Kramen från mig.
Maria Bromander

#4 - - Marie i Skrifvarstugan:

Så underbart fina bilder du har på din blogg och trevlig över huvudtaget.
Önskar dig en fin helg !

Svar: Tack! Du är snäll du, det bara blir så och oftast blir det inte som jag tänkt. Jag tycker om att fota och ibland blir det ju rätt bra trots att jag bara är en glad amatör. :)
Maria Bromander