Har ni hört talas om en höghastighetsjärnväg som planeras gå mellan våra tre största städer. Jag har inte lusläst veckans tidningsartiklar men jag såg något om dryga 300 km/h. Två timmar ska det ta från det man lämnar Stockholms station tills det är stopp i Göteborg. Milde tid vad bråttom vi har nu för tiden. Jag inser också att den som sätter sig på detta tåg gör det med livet som insats för att inte tala om alla djur som finns i skog och mark. Vad ska de tänka när detta fula fartvidunder svischar förbi. Är de i vägen hinner de inte tänka, inte ens fältharen som faktiskt är Sveriges snabbaste djur.

Nu är saken den att statens utredare kommit fram till att några stopp under den här resan finns det inte tid för. Det innebär nämligen en tidsförlust. Mycket intressant ord. Synonymer hittar jag inga men motsatsen borde bli tidsvinst. Det här tål att vrida och vända på. Den där höghastighetsjärnvägen förstår jag mig inte riktigt på men en sak vet jag, den kommer inte stanna i vårt lilla, lilla samhälle. Det måste göra en tidsvinst för en del människor har väldigt, väldigt bråttom. Tror dom.  

 

 
 

Den här bilden är tagen på en underbart vacker plats en bra bit från stora städer och vältrafikerade vägar. Troligtvis gjorde vi en så kallad tidförlust när vi efter många om och men hittade sjön. Du kan läsa om det HÄR. I bilen bredvid bodde ett par killar. De förstod inte mycket av vad vi sa. Vi förstod heller inte deras språk men den natten delade vi samma toalett, hejade på varandra, badade i samma sjö och framförallt respekterade varandra. Åtminstone märkte jag inget annat. Det blev en tidsförlust med mycket livskvalite.

Vad är viktigast hinna med i livet egentligen? Det finns klara, tydliga belägg för att vi människor inte är skapade för att vara några slags höghastighets-varelser. Vi spårar helt enkelt ur och du kan ju själv föreställa dig hur en urspårning i dryga 300 km/h ser ut. Jag sa ju att det är med livet som insats man gör en sådan resa. Ta´t lugnt!

 

Önskar dig en riktigt trevlig helg!

 

Maria

 

#1 - - Mia:

Bra tankar.... Nej hos dig stannar det inte. Banan ska väl gå förbi Jönköping men om det hinner stanna här vet jag inte! Har tagit för givet tills jag läste tidningen idag... men som sagt... vet inte...

Svar: Jag är tacksam och ska vi åka med får vi nog ta oss till Göteborg eller så. Hoppas bara de inte ska köra i de hastigheterna på vår gammla slitna räls för då vet då spörs hur det går. Huu.... Ha det gott!
Maria Bromander

#2 - - anna-lena:

Vilken fantastisk bild.
Sjöarna är ju öppna igen, men jag tror ändå det tar några månader innan man just hittar sådana här vattenvyer.
Bråttom i tillvaron? Svårt att varva ner.... gör inget.
Höghastighetståg? Miljövänlighet mellan storstäder sägs det. Jag reagerar mest på hur man handskas med oss på landsbygden. Kommunikationer är i det närmaste obefintliga. Kust till kustbanan går förbi Grimsås. Många, många år sedan tåget stannade. Tokigt! Visst kan man sätta in något bråttomtåg... men det borde också finnas tåg som stannade vi de gamla stationerna sedan förr i tiden. Det vore väl miljötänk! Ha det gott! Anna-Lena

#3 - - Yvonne:

Ja vad ska man ha så bråttom för? Idag kan ju många sitta på tåget och arbeta med datorn under tiden. Jag vet inte om jag skulle vilja åka med i den hastigheten när de har svårt att ha tågen på rälsen som det är idag.
Det är ganska skönt att ta sig fram i ett lugnare tempo.
Vacker bild du fångat!
Ha det fint! Kram

#4 - - gubben:

Här kommer den tydligen att stanna. Samtidigt undrar man om det blir några pengar kvar till vanliga tågen. Varför inte rusta upp befintlig järnväg först?

Svar: Det undrar jag också. Ibland hänger den ju knappt ihop. Fast nu överdrev jag lite. :)
Maria Bromander

#5 - - Pernilla:

Väldigt bra skrivet och vi bör vända och reflektera den tanken många gånger. Men gör vi det?
Jag gick "av" i dubbel bemärkelse och väljer idag att ha kvalité. Men man blir inte rik i plånboken av det. Att ha en dålig ekonomi är stressande ich leder till många gräl och hårda ord. Det jag menar är att balansgången i vårt samhälle är tuff. Önskar att många fler kunde få göra som jag ich må bra. Jag är inte rik i plånboken men i sinnet och det är sällan jag har bråttom.
/P

Svar: Det där med plånboken är inte enkelt, men det verkar vara få förunnat att vara rika i både sinne och plånbok. Att spåra ur eller vad vi sätter för namn på det, utmattningssyndrom kanske, gör ont och sätter spår för livet. Kram till dig.
Maria Bromander