Så har vi parkerat min Ford för att gå in på Erikshjälpens secondhand en sväng. Men frågan är var vi parkerat egentligen, inte är det secondhand affärens parkering, inte enligt skylten. Loxipur. Tittar på skylten strax intill, där står det Webes. Webes såldes till Toms och fabriken i Habo lades ner för några år sedan. Men där var jag och köpte godis till barnkalas, julfester och liknande festligheter minns jag. Loxipur vet jag däremot mindre om. Jag drar iallafall slutsatsen att inte bara min parkering är historisk, hela parkeringsplatsen tycks vara just historisk då ingen orkar förnya skyltarna. Hur som helst har jag parkerat för att gå och leta efter de där fynden man kan hitta ibland och så har de ju väldigt gott fika.
 
Hemma igen sätter jag mig och googlar för att få reda på hur länge sedan det är plastfabriken Loxipur flyttade. Då läser jag något intressant. Citerar;  "Det otroliga hände 1982 då lilla Habo Plast fick en förfrågan av en tunisier  om vi kunde starta en komplett fabrik åt i Tunisien. Efter att ha funderat ett  tag satte vi igång. Vi sålde våra begagnade maskiner till tunisiern och Habo  Plast drog ner på legotillverkningen. Det köptes 2 st nya maskiner i stället och  nu var det bara familjen som arbetade kvar. Tillverkningen för Habo Plast var nu  i huvudsak innebandyklubbor och lampfötter." Världen är allt bra liten. Tunisien är ett fint land där vi har  både fina släktingar och vänner. Föresten har jag precis gjort en tunisisk sallad. Det är ju midsommarafton imorgon.  Receptet får du genom att klicka på bilden eller HÄR. Det är en matsida jag gillar. OBS: lånad bild.
 
 
 

Nu tänker jag fira midsommar. Väder blir det av alltid något slag men viktigast är ändå goda vänner, en bra bok eller kanske film och naturligtvis massor av jordgubbar. Sillen glömde jag visst men den och färskpotatis måste jag ju också ha. Finns säkert något mer men en sak är säker, det blir en bra midsommar även om jag glömmer något.,
 
 
 
 
GLAD MIDSOMMAR!
 
 
Maria
 
#1 - - Pernilla:

Gotland ser ut att få en varm midsommar. Det tackar vi för. Jordgubbar är inköpta och blommor plockar vi i morgon. Trevlig helg!
/P

Svar: Fin fint! :)
Maria Bromander

#2 - - TantGlad:

Fin bil...Är det en Ford focus? . Jag har en Ford fiesta ST.

Hursamhaver...
Recept är alltid kul att ta till sig, och nu är det bara till att köra igång dagen....midsommarafton och ha en trevlig glad sådan.

Kram.

Svar: jaja men, focusen och jag trivs ihop. Midsommarkram på dig.
Maria Bromander

#3 - - Mia:

Ja, midsommar blir det oavsett vad man gör och vad man äter...

Jag har nyss ätit min sillalunch... kanongott! :-)

Glad fortsättning på helgen!

Svar: Sill ä gött. :)
Maria Bromander

#4 - - Yvonne:

Världen är bra liten ibland!
Hoppas att du har en fin midsommarhelg!
Kram

Svar: Ja och igår fanns mat från olika delar av världen på vårt lilla enkla midsommarbord. Här tar vi det lugnt och njuter och gör mest ingenting. :)
Maria Bromander