Skogspromenad.

Publicerat i: Vardagen
Vart jag vänder blicken hänförs jag över naturens skönhet. Det går fort, blommorna kommer på ängar och i diken, i trädgårdslandet tittar redan det sådda upp, fruktträden har redan blommat över, rapsfälten lyser glatt gula och rönnen blommar och ger mig hopp om en god fruktskörd. Listan kan helt enkelt göras hur lång som helst. Skogen, dit jag flyr ibland är inget undantag. Även där hittar vi sommarens skönhet.
 
 
 
 
Kameran är en kär följeslagare på många av mina promenader. Den gör inte så mycket väsen av sig men hjälper mig fånga en del av allt det fina jag tycker så mycket om. Titta bara på den här tuvullen. Så vacker, så enkel att den lägger sig som bomull runt hjärtat bildligt talat. Som liten kallade jag den ängsull men så har ju de båda en del likheter. Släktingar kanske.
 
 
 
 
I skogen finns mat också. Mycket mat för den som vill anstränga sig lite. Hjortronblommor och blåbärskart kan vi se här tillsammans med några kvistar lingonris. De sistnämnda hittade jag dock ingen kart eller blommor på.
 
 
 
 
Men vad kallas dessa blommor? Säkert är det någon av er som kan det. Själv kan jag inte ens gissa. Vackra är de iallafall.
 
 
En sak är lite oroande mitt i all härlighet. Jag går meter efter meter på mossen utan att upptäcka minsta lilla gnutta fukt. Där man annars får hoppa på tuvor kan man lugnt gå lite hur som helst. Vi behöver regn och jag önskar mig ett ljummet sommarregn som fyller på vår grundvattenreservoar lite grann. Hörde idag, att på Gotland är behovet mycket, mycket stort. Så nu ska vi inte bli sura och klaga på vädret om det regnar en skvätt. Jag har ju både hus och kläder fast regnkläderna kommer jag nog inte i längre. Hmm...
 
 
 
Med den lilla promenaden önskar jag er trevligt avslut på den här veckan.
 
 
Maria
#1 - - Lollo:

Det är sannerligen en underbar tid nu. Men det känns lite som att Maj försvunnit för mig i år. Den månaden gick med rasande fart.

Jag känner igen blommorna på den sista bilden till utseendet. Vill minnas att växten har en ganska stark och säregen doft och växer i kärrmarker ... Men vad den heter? Inte en aning?

Kramis, och fortsatt fin vecka till dig.

Svar: Skvattram skriver Yvonne, och gnider man en kvist mot huden slipper man myggorna. Bra. Alltid lär man sig något. Dagarna går så fort den här tiden på året. Funderar på vad jag kan prioritera bort. Vet då spörs. Ha det gott och njut av sommaren allt vad du kan. Kram på dig!
Maria Bromander

#2 - - Yvonne:

Fina bilder från vår underbara natur!
Blomman du undrar över är skvattram, ta en liten kvist och gnid på huden och du har ett någorlunda skydd mot myggorna. Luktar härligt friskt tycker jag.
Ha det fint! Kram

Svar: Tack för svaret. Man lär sig något nytt varje dag och dessutom kan man glömma myggstiftet hemma hädanefter. Allt gott!
Maria Bromander

#3 - - Milla:

Helt magiska bilder!!

Svar: Det var snällt sagt och jag får tacka. Naturen och kvällsljus är tacksamt. Tack för att du tittade in.
Maria Bromander

#4 - - Lotta:

Fantastiskt fina foto, tyckte mig skymta älvan på det översta. Är just nu i Örebro, där har det visst regnat för det var vatten i diken och i hålor. Om det förutspådda vädret stämmer så ska det regna och åska här ikväll. Jag hoppas på det. Regn behövs och så är det vackert ute i naturen efter regnet.

Önskar dig en finfin dag!

Kram

Svar: Det brukar lukta gott också och älvan hon får helt enkelt hoppaupp på en tuva innan hon blir blöt om fötterna. :) Ha det riktigt gott och kramen på dig!
Maria Bromander

#5 - - Bosse Lidén:

Njutbara bilder. Det blir aldrig någon rättvisa med regnbehovet. I Paris är det kris vid Seineområdet. Hoppas "din" skog får fukt snart.
Helgkram Bosse

Svar: Det är för väl inte vi människor styr över vädret och i Paris hjälper varken hus eller regnkläder. Ruskigt. Ha det så gott!
Maria Bromander

#6 - - Pernilla:

Det är verkligen magiskt just nu. Samtidigt som jag vill ha värme vill jag ha den blommande tiden kvar. En dålig balansgång.
/P

Svar: Så är det. Kluvna känslor så att säga.
Maria Bromander

#7 - - wiolettan:

Det är som vackrast ute i naturen nu med alla blommor, växter och träd i olika gröna nyanser.
Tänk att blåbärskarten har kommit redan. Hjortron, jag älskar hjortronsylt, bästa sylten jag vet.
Ser att du har fått svar på din blomfråga. Jag visste det inte.
Må bra.
Kram!

Svar: Hjortronsylt, det är gott. Själv hör jag inte till dom som gör den själv men köpa ett par burkar på torget är inte så dumt heller. Önskar dig en fin vecka! Kram!
Maria Bromander

#8 - - Mia:

Underbart, instämmer helt! I år har jag dessutom varit helledig och kunnat njuta fullt ut... Sett de små skiftningarna och njutit väldigt av detta.

När jag arbetat tidigare om åren har jag upplevt det litet som Lollo här ovan skriver... att jag känt mig lurad på maj månad.Jag har ju knappt hunnit njuta förrän månaden var slut...

Svar: Så är det och någonstans får man acceptera och vara glad för det man hunnit njuta. Det är underbart få vara ute och följa allt som händer. Ändå går det så fort att man knappt hinner med. Njut mer, allt vad du kan. Det behöver vi alla mer av.
Maria Bromander

#9 - - Bosse Lidén:

Då hade det bara blivit en massa bråk om vem som skulle dra i regn, hagel, snö och hissa regnbågen.
Kram från snuviga Bosse

Svar: Exact! Krya på dig!
Maria Bromander