Nog för att Gustav Vasa flydde till Norge men för den skull behöver väl inte norrmännen roffa åt sig segern i vasaloppet varje år. Fast går vi fyra år tillbaka i tiden var det ju faktiskt Jörgen Brink som tog hem segern. Dessutom tävlade han för Hudiksvall. En mycket trevlig ort med trevliga människor och ett fint gammalt fik nere vid hamnen. Går vi nio år tillbaka segrade Oskar Svärd och någon anknytning har han till Ulricehamn. Känns ju nästan som hemma ibland så jag får väl erkänna att jag blir lite extra stolt.
 
 
 
 

Vasaloppet tycks vara en folkfest och själv deltog jag genom att placera mig i tv-soffan med en stickning. Frukost och fika serverades med jämna mellanrum under förmiddagen och spännande är det ju trots norrmännens övertag.  Men efter första målgången blev det till att ut och hämta lite frisk luft, det vill säga skotta snö. Bakslaget är ett faktum och jag får en ny chans att åka skidor även denna säsong.

 

Stefan Einhorn är en vis man som har mycket tänkvärt att dela med sig av. Han har också skrivit åtskilliga böcker. Idag medverkade han på en musikgudstjänst i Huskvarna kyrka och vill du höra hans ord om den kluvna människan så klicka HÄR.

 

En annan person som bara måste nämnas är Dagny 103 år och världens äldsta bloggare. Vilken kvinna. Jag bara önskade att Skavlan hade förlängt programmet några minuter till. HÄR svara hon Aschberg och här är hennes blogg, blogga med mig. Själv har jag inte hunnit läsa så mycket ännu men det ska bli.

 

 

Allt gott!

 

Maria

 

 

#1 - - TantGlad:

Ja jag satt åxo lite bekvämt bakåtlutad i tvsoffan och tittade på vasaloppet.

Dagny är en häftig dam och bloggerska.

Ha nu en jättefin ny vecka och kram.

Svar: Detsamma till dig! :)
Maria Bromander

#2 - - Pernilla:

Kan inte påstå att jag satt bekvämt tillbaka lutad, för så intresserad är jag inte. Men tv:n stod på och mellan varven satt jag brevid fjärrkontrollsskötaren och kollade lite jag också.
Snöskottning har vi inte heller behövt bekymra oss om. Sjunger som Orup, "för jag har bara regn hos mej".
/P

Svar: Tänker för mig själv att regn är inte så väldigt roligt det heller. Men det är bara att ta vädret som det kommer. Hoppas du hade en trevlig förmiddag på ditt sätt och att regnet slutat nu. Allt gott till dig!
Maria Bromander

#3 - - wiolettan:

Ja se dessa norrmän, skidor är de duktiga på att åka i alla fall. Jag såg inte programmet mer än en liten snutt men jag kan tänka mig att det var spännande och roligt, ändå fast inte Sverige kom först.
Läste om damernas besvikelse över att inte ha fått egna spår vid målspurten och det kan jag hålla med om.
Hörde och såg också Dagny, helt suverän kvinna och så rolig. Såg henne i progammet "Fråga doktorn" och det var också så berikande.
Tänk om vi kom upp i den åldern och fick ha hälsan.
Varm kram till dig.

Svar: Det vore alla människor väl förunnat att få behålla hälsan och vara friska hela sin livstid. De var allt lite oschyssta mot tjejerna på vasaloppet men arrangörerna erkände sitt misslyckande .... och någon världskatastrof var det ju inte igentligen. Även om det kanske kunde kännas så i stridens hetta.Ta väl hand om dig min vän. Kram!
Maria Bromander

#4 - - Lotta:

Vasaloppet ekade i jobbkoridoren där varje tv som fanns att se var påsatt och det skidades för kung och fosterland. Jag slängde ett öga och det var inte utan att jag passade på att dröja mig kvar lite extra på varje rum för att inte missa något. Skulle själv så gärna vilja vara med något år. Vem vet, kanske redan nästa år.
Lästa just idag om bloggerskan. Så underbart. Hoppas att man lever och har hälsan så att man kan blogga många år till.

Ha en fortsatt underbar dag!

Kram

Svar: Om du satsar på vasaloppet lovar jag heja på allt vad jag kan. Själv gör jag nog klokast i att låta bli. Ha det så gott! Kram Maria
Maria Bromander

#5 - - www.badtant.bloggo.nu:

Ja vilken fantastisk kvinna denna 103 åring är. Jag satt bara och log framför TV:n. Ja varför kan inte Norrmännen vara lite justa....Gustav Wasa var ju Svensk. Nä nu ska jag hoppa ner i lopplådan så natti natti på dig.

Svar: Hoppas du sovit gott. Ha en bra dag! :)
Maria Bromander

#6 - - Mia:

I år tittade jag faktiskt på starten av Vasaloppet. Många år sedan jag gjorde det senast. Sedan stängde jag av TV:n, åt frukost och lyssnade på Godmorgon Sverige på radions P1. Det ansåg jag som betydligt viktigare... ;-)

Skavlan såg jag på svtplay, håller med om att Dagny är en frisk fläkt och borde inspirera många av oss att inte se ålderdom som passivt sittande.

Svar: P1 är en bra kanal. Personen jag jobbat med de senaste dagarna har haft den på hela tiden och jag måste säga att den förhyller dagarna. Radion slår Tvn på många sätt. Ha en bra dag!
Maria Bromander

#7 - - Yvonne:

Vasaloppssöndagen är en av årets höjdpunkter, att sitta/ligga i soffan och bli serverad frukost medan de otroligt duktiga skidåkarna kämpar. En promenad och skidskytte-VM fullkomnade en härlig dag!
Ha det gott kära vän! Kram

Svar: Den dagen är liksom både sport och kultur. Åtminstone för mig. Allt gott till dig!
Maria Bromander