Höstlov.

Publicerat i: Vardagen
 
 

Nu när det är fredag kväll kan jag konstatera att av höstlovet blev åtminstone halva vinterlov. I går försökte jag tillsammans med Noa och Aston skrapa ihop snöflingorna på gräsmattan till åtminstone en liten snögubbe. Idag var det däremot ingen snöbrist så jag kravlade upp på garagevinden och rotade fram en gammal snowracer. Vilken lycka. "Nu kör vi så det ryker" ropade den här tanten och sedan blev det fart trots blötsnön. Men till snögubben var den perfekt snön.

 

 
 
Kan gubben Pettson göra pannkakstårta ihop med katten Findus så kan en mormor göra det ihop med sina barnbarn. Det blev veckans måltid. Både gott och nyttigt för den som gillar pannkakor, jordgubbar, blåbär, banan och hallon. Plus lite grädde för syns skull på toppen. Mums! Undrar vad Pettson hade i sin?
 
I onsdags gick vi på Stick & Virk café både små och stora. Det är så finurligt att det finns något för alla åldrar att hitta på. Fikat blev kvällsmat och dessutom läser vi alltid ett stycke ur en bok. Därför tänker jag också sluta med en liten legend citerad ur "Det är aldrig kört".
 
 

Xllt xnnat än oviktig.

 

Trots xtt min skrivmxskin är xv gxmmxl modell fungerxr den fortfxrxnde mycket brx - förutom xtt en txngent är trxsig.

Mxn skulle kunnx tro xtt om xllx xndrx txngenter fungerxr brx, så märks inte en endx trxsig txngent särkilt mycket. Men det verkxr som xtt en trxsig txngent räcker för xtt drx ner helx intrycket.

Du kxnske säger till dig själv: "Jxg är bxrx en endx människx. Ingen märker om inte jxg gör mitt xllrx bästx. Vxd jxg gör spelxr ingen roll."

Men du gör stor skillnxd, för du är en del xv något större. Världen blir xldrig bättre om vi inte xllesxmmxns gör vårt bästx för xtt förbättrx den.

Så nästx gång du tror xtt du inget betyder, minns den gxmmlx skrivmxskinen. Du är xllt xnnxt än oviktig - du är fxntxstisk.

 

 

Kram

 

Maria

 

 

#1 - - wiolettan:

Men, vilket roligt citat och det gick ju att läsa hur bra som helst, fast a-et var borta. Kul grej. Citatet var dessutom tankeväckande.
Härlig och mumsig ´pannkakstårta, jag blev riktigt sugen på en bit men jag kan tänka mig att den redan är uppäten av mormor och barnbarn.
Önskar dig en trevlig helg.
Varm kram!

Svar: Morfar tackade ju inte heller nej men det går alltid göra en till. Lätt som en plätt. :) Kramar till dig!
Maria Bromander

#2 - - Mia:

Härligt inlägg och så gillar jag verkligen "xllt xnnxt än oviktig". Jättemycket. Så mycket klokskap i de raderna

Såg på Instagram att även mitt barnbarn fått ihop en snögubbe. En stor en, trots att de inte bor långt ifrån mig. Här inne i centrum finns det ingen snö idag, bara blött och blåsigt!

Önskar dig allt gott!

#3 - - Mia:

Pannkakstårta, snowracer och snögubbe... Vad mer kan barnbarn förvänta sig av den äldre generationen? Inte speciellt mycket, tycker jag.

Gillar verkigen "xllt annat än oviktig", så mycket klokskap som finns i dessa rader.

Önskar dig en fin helg!

Svar: Frågan är om inte jag hade lika roligt som barnbarnen. Knäna gnäller däremot ibland men ... talade om för dom att lite träning kan aldrig vara skadligt. :) Hmmm...Önskar också dig en trevlig helg!
Maria Bromander

#4 - - Ditte:

Så gott med både barnbarn, snowracer, snögubbe och pannkakstårta!
Pannkakstårtan såg verkligen fin ut och jag förstår att den uppskattaded. Petttson och Findus gillar både jag och mina barnbarn så nästa gång vi ses får det även hos oss bli pannkakstårta.

Xllt xnnaxt är oviktigt tycker jag så mycket om . Tack för detta. Var så länge sedan jag läste stycket, Men det tål att läsas många gånger precis som vissa böcker och sagor.
Önskar dig en fin kväll och en bra start på veckan.

Svar: Det var några fina dagar goa att ha och tänka tillbaka på. Sådana behöver vi många. Precis så är det, vissa böcker i bokhyllan kan jag bara inte rensa bort för varje gång jag läser dom har de något "nytt" att tillföra. Önskar dig det samma.
Maria Bromander

#5 - - Anki:

Härligt att göra saker tillsammans med barnbarnen - och pannkakstårta som är såå gott!
Åh vad jag gillar texten Xllt Xnnxt är oviktigt! Så kloka ord - tack, tack!
Kram

Svar: Önskar dig en fin dag och vecka! :)
Maria Bromander

#6 - - Pernilla:

Jag försöker verkligen att se det viktiga i det vi gör. Vi utreds som familjehem åt vårt äldsta barnbarn. Vår "stora" dotter är sjuk och dras med psykisk ohälsa. Vi försöker att hjälpa i så stor utsträckning som möjligt men ibland räcker man inte till. För oss är det mer än en viktig vokal som fattas. Men vi gör som din skrivmaskin, så gott den kan.
Snögubbe har jag och Lilla H också gjort. Men den rasade på en gång för det är så blött. Massor av snö har vi fått och ingen tror det är sant. Vi får väl aldrig snö i november!
/P

Svar: Precis, snön brukar aldrig komma så här tidigt. Det är sytligt och jag befarar att vintern blir lång. Hu... Låter jobiigt det här med utredningar och barnbarnet ... Den lilla berättelsen är förmodligen skriven av någon filosofisk människa. Vad den personen har för erfarenheter av livet har vi inte en aning om. Ta väl hand om dig nu och var rädd om ditt stora hjärta! Kram Maria
Maria Bromander

#7 - - Gunnel:

Ganska snabbt gick det att läsa och förstå texten ändå...och så klokt skrivet. Pannkakstårta är gott för både gammal och ung.

Svar: Mmm.... :)
Maria Bromander