Så blev det då julafton även i år. Eftersom den råkade infalla på min jobb-helg tillbringade jag hela tio timmar på mitt jobb eller i andras hem rättare sagt. Tio timmar som gick fort och visst är det som en av våra hyresgäster sade flera gånger under dagens lopp; "Vi har en bra jul här på X."
 
Pyntat har vi gjort där som i de flesta hem. Granen bars in från förrådet och kläddes med glitter och kulor, klapparna under har blivit flera och flera undan för undan och i lördags lagade vi Jansson, rullade köttbullar, griljerades skinkan med mera. Matoset fyllde huset. Så igår kom då dagen och det blev dags duka upp alla läckerheter på köksbänken. Det blev som vilket julbord som helst och det åts under andakt. Inte vilken lunch som helst. Till och med personalen blev bjuden på mat och matlådan fick ledigt. Inte mer än rätt, det var ju julafton. Till sist slog klockan 20.00 och det var dags för mig åka hem. Det var då jag tog en selfi vid mitt klädskåp. Den här dagen hade jag jobbat i tomteluva och privata kläder. Regler till all ära men inga regler utan undantag. Det är min filosofi. Allt för att sätta lite piff på tillvaron.
 
Även om jag var glad få åka hem var jag glad för en fin julafton på jobbet. Tillsammans hade vi, min fina jobbarkompis och jag gjort en bra julafton för våra hyresgäster.
 
 
   
 
 
Nu ska ni inte tro min Julafton var slut. Jag hann hem och säga både Hej och Hej då till tre av våra barnbarn och deras föräldrar. De hade varit hemma hos morfar/farfar och firat hela dagen. Ätit gott hade de gjort och även jag fick mig en tallrik innan det var dags kila iväg på midnattsmässa. Till och med en kopp kaffe unnande jag mig där på kvällen. Tänk vad bra man kan ha det och tänk vilken stor fin familj vi har gubben och jag. De övriga ser jag fram emot att träffa i veckan. Jag avslutar nämligen året med en semestervecka.
 
Om du vill läsa en lite annorlunda eller mer nutidsnära version av julens händelser kan du bara klicka på bilden så finns den där. God läsning.
 
 
 
 
 
Här Följer en selfi till sista fotutmaningen för i år. Tack Sanna för allt nöje och avkoppling du gett mig!
 
 
 
Gott slut  & Gott Nytt
till er alla ifall vi inte hörs mer på denna sida nyår.
 
 
 
Maria
 

 
#1 - - Mia:

God fortsättning, Maria!

Jag har också arbetat många julaftnar, allra minst gillade jag det pass du hade igår, kvällspasset. Fixade och donade hemma, sedan var det dags för mig att dra iväg till jobbet. Men väl på jobbet "gick det an" även om jag hellre varit hemma. Men några måste förstås arbeta även då, gäller många serviceyrken så det är bara att gilla läget när man väl valt ett sådant yrke!

Njut av dina semesterdagar nu!

Svar: Jag är inte så omtänksam så de fick greja och dona med maten här hemma själva. Jag hade fullt sjå med jobbet. Nog undrar jag ibland varför jag valt det här jobbet men å andra sidan har väl alla jobb sina sidor. Ha det nu så bra och hoppas också du får njuta. Lite vitt på marken skulle lätta upp men bara att gilla läget. ;) Maria
Maria Bromander

#2 - - BP:

Du verkar jobba inom hemtjänsten eller på ett väldigt fint äldreboende, där ni tar er tid att ta hand om era klienter som det heter nuförtiden. Å en selfie slank med den med. Ett helt underbart och varmt bidrag till temat:-)

Svar: Funktionshinderomsorgen är min arbetsplats just nu. Till våra äldre kommer maten från ett storkök på gott och ont. S inte hos oss. Att arbeta med den lilla människan i ett litet sammanhang känns gott. Go fortsättning.
Maria Bromander

#3 - - Anne-Mari:

Fint innlegg om julen din.
For mange år sidan var min jul ofte sånn.
Når ein jobber i omsorg og helse er det behov for hjelp
kvar time, kvar dag heile året.
Fint også å feire jul heime hos sin familie.

Ynskjer deg gode romjulsdager.
Helsing Anne-Mari

Svar: Önskar också dig en fin fortsättning. ☺
Maria Bromander

#4 - - anna-lena:

Ni behövs verkligen, ni julaftonsjobbare. Har en väninna som jobbar på äldreboende, och hon tycker att det är ganska roligt att jobba under julen, iallafall med vuxna barn. Längesedan jag besökte en kyrka under juldagarna. Men julkonserter har jag varit på i ett par kyrkor, och hoppas få till en till under trettonhelgen. Ha en fin semestervecka!

Svar: Julkonsert har jag missat i år. Det hör verkligen till höjdpunkterna vid juletid. Får planera in något nu efteråt i stället. man behöver något se fram emot. God fortsättning!
Maria Bromander

#5 - - Helen:

Det är fantastiskt att du och andra med dig fixar så att även de som kanske inte själv kan ordna en mysig jul får uppleva det ändå. Du gör ett mycket bra jobb och jag önskar dig en god fortsättning på helgerna!

Svar: Görs mycket den här dagen även ideelt. Det tycker jag är fantastiskt och behöver uppmärksammas. Jag blir lite mållös av era kommentarer men Tack ändå. Vi är många som jobbar helger. Kram Maria
Maria Bromander

#6 - - Anki:

Så fin selfie du lyckades med!
Tur att det finns människor som du ... varma och omtänksamma, som förhöjer livskvalitén för de som inte kan bo i eget boende. Min man var brandman och många var de jular han inte kunde fira med familjen ... men det gick bra det också :)
Verkligen en träffande nutidsversion - tänk så bekant det känns...
Gott slut med en skön semester och Gott nytt År till dig också!
Kram

Svar: Så är det, det går och ingen katastrof har skett. Men kanske någon fått en bättre jul, fått sitt hem räddat, fått hjälp av en ambulans ... 💜 God fortsättning min vän.
Maria Bromander

#7 - - By blixtra:

God fortsättning!
En sån fin jul ni gjorde för era hyresgäster.

Svar: Finns många i vårt land som gör detsamma o mycke mer. God fortsättning!
Maria Bromander

#8 - - Gemsofmylife/Mrs Susanne:

Tack för att Du varit med och tolkat orden med fantastiska bilder
Kram

Svar: Du lägger ner både tid och energi och jag är tacksam för en fotoutmaning på den här nivån där alla får vara med. En som hoppas på fortsättning. Maria
Maria Bromander

#9 - - Violen på Brandholmen:

Vilken glädje du sprider i juletid! Det värmer hjärtat att läsa ditt inlägg!
Önskar dig ett GOTT NYTT ÅR!

Svar: Tror nog du spridit glädje på ditt håll. ☺ Gott Nytt!
Maria Bromander

#10 - - skogstrollet:

Så viktigt att ordna fint julfirande även för de behövande.
Du gör ett viktigt jobb och en fin selfietomte du fick tag på.
Allt gott på det nya året!

Svar: Allt gott till dig också.
Maria Bromander

#11 - - Pernilla:

Jag har haft turen att alltid, eller nästan, i alla fall, haft mån- fre jobb. Tror inte att någonsin jobbat på julafton förutom då när jag red. Men att nöjes-jobba i ett stall är inte samma sak. Tur att ni finns, ni som vårdar och tar hand om, även på julafton.
/P

Svar: så bra, jag letade precis efter dig. Tack för att du tittade in så lägligt. 🤗
Maria Bromander