Nyårslöften.

Publicerat i: Vardagen

 

När jag började skriva det här inlägget hade exakt en vecka gått på nya året.  Men eftersom allting går lite trögt här just nu har det hunnit bli tio dagar bara så där. Det har redan hänt en hel del här hos mig både privat och på jobbfronten, dessutom har jag blivit farmor till en liten Rasmus. Spännande, för jag har inte hunnit träffa lillprinsen än men snart ska det ske.

 

Jag minns de första dagarna 2017. På jobbet gick radion och ämnet nyårslöften diskuterades på både längden och tvären. Hur det var i övriga media har jag inte en aning om. Själv har jag gett upp det där med nyårslöften eftersom jag aldrig lyckats sluta äta godis, börja tillverka julklappar omedelbart eller vad det nu var jag skulle göra. I år har jag om inte lovat så åtminstone tänkt lite. Vi behöver en mjukare, vänligare, gladare, mer kärleksfull värld. Jag kan inte ändra så mycket men jag kan varje dag 2017 försöka att på något sätt ge en medmänniska en positiv upplevelse. Kända som okända. Förmodligen kan vi göra mycket genom att börja i det lilla. Det var nummer ett. Nummer två.  Att varje dag leta positiva saker runt omkring mig. Idag matas vi av negativa nyheter från morgon till kväll. Vi behöver allt det vackra, fina, goda mer än någonsin. Alla goda ting är tre så om jag nu lyckas skapa något litet varje dag är det en bonus. Låter det tokigt? Då får det väl vara det då, men du och jag betyder nog mer än vi tror för klimatet oss människor emellan.

 

Nu gäller det att inte ge upp trots att det kommer dagar när jag kanske inte visar mina vackraste sidor eller tycker allt är botten. Kanske är då jag ska stänga in mig med en symaskin, ett tangentbord eller något annat. Skogen är en bra tillflykt också, faktiskt den allra bästa.

 

 

Kram

 

Maria

 

 

 

 

 
#1 - - Gunnel:

Din idé om att varje dag leta fram en positiv sak är det bästa jag nånsin hört. Det ska jag också försöka mig på. Grattis till barnbarnet. Jag är mormor till en "stor" Rasmus på 13 år och han förgyller verkligen min tillvaro. Kram

Svar: Barnbarn är en riktig krydda i livet och namnet Rasmus gillar jag verkligen. Men vad vore ett namn utan en fin och intressant liten människa bakom. Allt gott till dig!
Maria Bromander

#2 - - Anki:

Grattis till barnbarnet! Härligt med barnbarn :)
Jag ger inte heller några nyårslöften - har alldeles för dålig karaktär för att lova något. Bra idéer det du föreslår ... att ge en positiv upplevelse till någon varje dag och att leta efter positiva saker i din närhet - gillar dina tankebanor.
Bloggvännen Eva har varje måndag en tacksamhetslista ... http://provtyckningar.blogspot.se/ Jag funderar på att hänga på den jag också...
Ha det gott!
Kram

Svar: Måste besöka din bloggvän. Tack för tipset o ha det så gott. Kramen på dig.
Maria Bromander

#3 - - Mia:

Jag har också funderat över vad alla negativa nyheter gör med oss. Trots allt lever vi i ett väldigt bra land, vi har mycket att vara glada och stolta över - trots det så matas vi med hur dåligt allt är!

Grattis till Rasmus! Det är sååå härligt med småttingar man får följa genom uppväxt och livet. Så länge vi själva hänger med i alla fall... :-)

Svar: Får säga som en man jag jobbar hos ibland; "jag utgår ifrån att allt går bra så jag får vara med ett tag till". Funktionshindrad har han varit hela livet men livslust saknar han minsann inte. Hoppas du har det bra där du är!
Maria Bromander

#4 - - Yvonne:

Så mysigt att du fått en ny liten krabat att älska. Barnbarnen är verkligen livets guld.
Visst behöver vi sprida kärlek och goda gärningar omkring oss. Önskar att alla kan få dessa fina tankar som du förmedlar och leva efter dem så att vi får en fredligare värld att leva i.
Att göra roliga saker underlättar våra liv och gör det så mycket trevligare att leva. Du har så kloka tankar vännen!
Ha det gott! Kram

Svar: Ja, något roligt var det. Leta reda på ett tröjmönster till lilla Inez får det bli. Sticka är både roligt och rogivande. Tack för din kommentar. Kram Maria
Maria Bromander

#5 - - Pernilla:

Grattis! underbart med en ny lite goding. Nyårslöften lämnar jag PT dem som klarar av att stå upp för dem. Jag jobbar mot förbättringar i stället. Inga höga mål utan strävar framåt i mitt tempo i stället.
/P

Svar: Helt rätt. Jag håller på din strategi och sträva framåt är en stor sak. Kram Maria
Maria Bromander