Fågel.

Publicerat i: fotoutmaning

Ibland lite nu och då händer det att det liksom börjar kvittra där framför ratten någonstans då jag kör runt i min bil. Idag hände det igen och frågan är om jag inte har en liten glad sångfågel där under motorhuven. Troligtvis har ni redan insett att mina motorkunskaper är ytterst begränsade men ni måste ju hålla med om att en sångfågel är betydligt trevligare att fantisera om än ett fel på motor eller generator eller något annat konstigt där fram. Jag har i alla fall kommit fram till att den här sångfågeln måste vara som en glad liten Lärka eftersom den kan kvittra så vackert i en ”under-motorhuven-miljö”.

Nu har jag ingen bild på en Lärka men väl på en Tupp. Han gick där och spatserade så stolt i vägkanten med lite hönor runt omkring sig. Hönor som faktiskt inte var alls virriga. Inte utanpå åtminstone.

 
 
 
En av de dagarna jag tycker allra mest om på året det är då när solen börjar komma fram efter en ganska mörk och kall vinter. Men inte bara det, höjdpunkten är när man hör en hel symfoni av fågelkvitter. Då vill jag bara lyssna, ta in, njuta och jag vet att snart kommer varmare tider igen.

 

 
 
På sommarn får vi sällskap av sådana här små fågelvänner vid fikabordet. Tacksamma för varje liten smula medan det finns andra som önskar större munsbitar. Lite väl närgångna ibland men det tycker nog de om oss människor också kanske. Även människor och djur behöver varandra ibland.
 
 
 
 
Att vara fri som en fågel kan tolkas på flera olika sätt. Men jag vill uppmana dig, ta dig friheten göra som sångfågeln och gnola en liten trudelutt nu och då. Det kan kännas riktigt gott, åtminstone gör det ingen skada.
HÄR klickar du för att se fler bilder och tolkningar på temat fåglar.
 
 
Trevlig helg & Allt gott!
 
 
Maria
 
 
#1 - - Eva Hellström:

Fina tolkningar. Tuppen är verkligen grandios.

Svar: Det kan man säga. Var så vacker där han gick på Gunillaberg utanför Bottnaryd. Kram Maria
Maria Bromander

#2 - - Violen%2525252520p%25252525E5%2525252520Brandholmen:

Vilken ståtlig tupp! Den känner sig nog som herre på täppan! Kanske står han och laddar upp för att göra sin stämma hörd!

Svar: Den hör hemma på Gunillaberg utanför Bottnaryd. Hoppas den gal fortfarande. Kortet togs -16. Kram Maria
Maria Bromander

#3 - - Anki:

Det var då en riktig snygging till tupp! Stolt ser han ut också :)

Svar: ☺ Han är en prydnad på Gunillabergs gård. Ha det så gott!
Maria Bromander

#4 - - Tove Olberg:

Wow - här möter mig sköna reflektioner och härliga bilder på fågel - tuppen blir favoriten och motorljuden som blir fågelsång :-)

Svar:
Maria Bromander

#5 - - Mia:

Wow, vilken fin tupp du har fångat!

Kvittrande ljud i motorn, är det någon rem? Om jag minns rätt så var det så hos mig, någon gång för länge sedan :-)

Svar: Fläktrem, kan det vara den? Överlåter detta till dom som kan. Det var längesedan jag såg en så ståtlig tupp fast det är ett år sedan nu. :)
Maria Bromander

#6 - - BosseLidèn:

Jag brukar börja sjunga för att överrösta konstiga ljud under motorhuven. Eller slå dövörat till.
Fina fågelfoton. Hoppas du också haft en solig skön oktobersöndag.
Kram Bosse

Svar: Det tycker jag var en bra idé. Om jag sjunger av alla krafter så hör jag det inte. Tack Bosse!
Maria Bromander

#7 - - Gemsofmylife:

Vilka underbara fågel bilder !
Tuppen är magisk Stort tack för att du är med kram
Sanna

Svar: Längtar tillbaka till sommar och den årstid jag tog bilden. Första semesterdagen 1916. Allt gott till dig!
Maria Bromander