Högt.

Publicerat i: fotoutmaning
Att vakna av kaffedoft och stekta ägg inträffar hos mig några dagar per år och är en rätt angenäm upplevelse. Älgjägaren i huset förbereder då matsäck för en hel dag i skogen och tänk att han igår bryggde kaffe så det räckte till mitt morgonkaffe också. Jag sms-ade iväg ett tack och svaret lät inte vänta på sig. Från en frusen älgjägare, sittande i ett jakttorn kom svaret; ”Njut av att du får vara inne”. Jag förstod mycket väl vad han menade då jag en stund därefter gick ut. Det var iskallt i luften. Grått och disigt, inget högtryck här minsann.
 
Högt är annars ordet i Sannas fotoutmaning den här veckan. Nu lånar jag älgjägarens foto över vyn han hade där han högt uppsatt passade på göra diverse gymnastiska övningar för att hålla värmen. Det gäller hålla sig redo. Ska jag vara ärlig tycker jag bättre om geväret på bilden i vilande tillstånd än då det är i bruk. Men jag har väl inte tillräckligt högt jaktintresse. Däremot skulle jag gärna följa med för att uppleva livet i skogen en tidig oktobermorgon.
 
 
 
 
Den här veckan får älgjägarens bild bli bilden i ämnet. Nu är det ju lite fusk för jag har ju inte tagit den själv men å andra sidan får vi ju hjälpas åt ibland. Jag vet inte vem som sagt meningen nedan och jag tar den ur minnet men hoppas ändå dess innebörd blir tydlig.
 
"Var hjälpsam och trevlig mot människor då du går vägen upp för berget
för du kommer möta dem då du går ner och kanske själv behöver du deras hjälp och goda bemötande." 
 
 
Var rädda om er och akta er för älgjägarna. Det vill säga vid skogspromenader används de färggladaste kläder ni har. Har ni inga är det stadsparken eller liknande som gäller.
 
 
 
Kram
 
Maria
 
 
 
 
 
 
#1 - - Anki:

Fin utsikt från jakttornet! Klart man ska hjälpas åt :)
Härligt att vakna till doften av kaffedoft och stekta ägg - riktigt lyxigt!
Inga älgjägare i min hemmaskog - älgarna har tagit slut och ersatts dovhjort :)

Svar: Dovhjortar är vackra och kvicka. Viga också förresten. Då behöver du inte vara rädd för några skjutgalna gubbar. :)
Maria Bromander

#2 - - Karin Eklund:

Att vara jägare är en naturupplevelse som måste upplevas för att man ska förstå tjusningen fullt ut. Jag tror till och med att det inte är så viktigt att få ett byte alla gånger. Kaffedoft och stekta ägg, doften känns ända hit.

Svar: Du har bra luktsinne. ☺ passar ra vid jakt. Ha det riktigt gott!
Maria Bromander

#3 - - Anne-Mari:

Flott bilde.
Her er det hjortejakt for tida.

Svar: Okey! Fint kött det också. Kram Maria
Maria Bromander

#4 - - Helen:

Det där skulle kunna vara en bild som maken min hade tagit men de har jagat klart för i år. Hoppas de slipper träffa på björn i alla fall, det är snart lika mycket björnar som älg i skogarna i mina trakter.

Svar: Björn har till och med jag sett i vilt tillstånd. Här nere är dock inte risken så stor. Ha det så gott!
Maria Bromander

#5 - - Eva Hellström:

Jättefin bild och tänkvärt citat!

Svar: Det tål att tänka på men är inte alltid lätt leva upp till. Allt gott!
Maria Bromander

#6 - - Tove Olberg:

Så vackert och kärleksfullt om högt - högt är en god handling att hjälpas åt :-)

Svar: Du förstår. Det är skönt. Ha det riktigt gott! Kram Maria
Maria Bromander

#7 - - KajsaLisa:

Kul tolkning, får ta på reflexvästen.

Svar: Reflexväst. Kanon!
Maria Bromander

#8 - - Karin:

Omtanke och kul foto! Gillas!
Kram Karin

Svar:
Maria Bromander

#9 - - Tomtan:

Härlig tolkning!

Svar: 🌝
Maria Bromander

#10 - - Sara Pepparkaka:

Här har just varit älgjaktspremiär idag. Turligt nog jagar inte min man.

Svar: 🌝
Maria Bromander

#11 - - Pernilla:

Jag har i ga problem med älgjägare här. Finns inte en enda älg, än så länge. Vi hade inte rådjur heller, tills någon planterade in. Nu har stammen förökar sig och orkidéerna är väl snart utrotade. Olyckorna i trafiken är ju också ett faktum och de blir snabbt fler och fler. Vi människor är experter på att fixa och trixa i

Svar: Människan är expert på att förstöra för sig själv sägdr sonen. Det finns en del saker vi inte ska vara o pilla i helt enkelt. Hoppas ni slipper vildsvinen också. I så fall finns ännu en anledning flytta till Gotland. 🌝
Maria Bromander

#12 - - Pernilla:

......den smet!!
......att fixa och trixa i naturen. Men jag hoppas innerligt att vi Gotlänningar får slippa älg. De som njuta av jakten får ta sig till fastlandet.
/P

#13 - - Bosse Lidèn:

Tänkvärda ord. Jag hade aldrig kunnat skjuta något djur. Tur det finns de som "vågar". :)
Kram Bosse Trötter

Svar: Vila, vila allt vad du orkar och unna dig sköna lata dagar. Kram Maria
Maria Bromander