Hälsa.

Publicerat i: Vardagen, fotoutmaning
 
 
I helgen var jag på ett kombinerat ett och tre års kalas. Två bröder var det som var föremål för uppvaktningen. Det är alltid lika roligt träffa familjen men vi börjar bli många, närmare bestämt nitton stycken. Det innebär i sin tur att det inte bara är att dra ihop gänget så där utan vidare. Framför allt inte så här års när man är hänvisad vara inomhus på ett annat sätt än på sommaren. Med det vill jag ge föräldrarna en eloge som fixar och grejar för att göra detta möjligt. Tack så väldigt mycket!
 
 
 
 

Hälsa, hälsade, hälsat så böjs ordet HÄLSA som är veckans ord. Jag blev lite osäker. Är det talspråk eller inte. Fortfarande vet jag inte men det tror jag inte. På kalaset hälsade vi på varandra och i presens blir det hälsar. Tro nu inte jag sitter och snöar in på ord så här i vanliga fall men min västgötska dialekt har spelat mig många spratt under årens lopp och det finns språkpoliser på nätet ska ni veta. Tur de har något att göra.

 

Det är viktigt hur vi hälsar och här ett litet minne som etsade sig fast hos mig. "Spänningen var hög, det är ju inte var dag man börjar ettan. Även fröken var på plats i god tid och när klockan var slagen bad hon barnen ställa sig på led. Jo minsann här ska det vara ordning och reda tänkte jag lite skeptiskt. Det som sedan följde var något av det finaste jag sett i hälsningsväg. Fröken som stod längst fram i ledet vid klassrummets dörr böjde sig lätt fram, tittade varje barn i ögonen samtidigt som hon sträckte fram sin hand, sa sitt namn och hälsade välkommen till skolan. Hela situationen andades värme på något sätt. Här var en lärare som var intresserad av att få kontakt med varje elev och ville att var och en skulle trivas och känna sig hemma. Gissa om jag blev förvånad då samma "ritual" faktiskt genomfördes i stort sett varje morgon."  Så gick det inte till på 60-talet, då var det uppställning vid bänken så förändringar kan  minsann vara till det bättre även i skolans värld.

 

WHO har sagt följande; "Hälsa är ett tillstånd av fullkomlig fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande, inte endast från sjukdom". Jag gillar den där meningen kanske för att den inte endast ser hälsa som en fysiskt felfri kropp utan sjukdom, fettvalkar och andra blessyrer. Man kan må gott ändå. Det är också hälsa. Om detta skulle jag kunna skriva mycket men istället föreslår jag att du går in till Gemsweeklyphotochallange för att läsa fler tolkningar av ordet HÄLSA. Till sist en bild som andas hälsa för mig faktiskt för både kropp och själ men även socialt ibland. Skogen är den bästa platsen på jorden. Ta väl hand om dig och din hälsa så ses vi snart igen. Hoppas jag.

 

 

 

 Kram Maria.

#1 - - Beppan:

Hälsa = välbefinnande kan vara så mycket - lite olika för var och en kanske. Din fina skogsbild får mig att tänka "skogsbad" som jag hörde om på radion härom dagen. Japansk variant där man sakta flanerar i skogen - utan telefon, kamera eller annat som pockar på uppmärksamhet. Bara insupa dofter, ljud från fåglar etc....

Svar: Du beskriver något som i mina öron låter underbart. Lyx och välmående som är gratis. Kram Maria
Maria Bromander

#2 - - BP:

Ett helt underbart inlägg! Bilderna med hälsningarna tillsammans med din fina text andas också värme kan jag säga.
Skogen är inte direkt min grej, är mera en "asfaltbonde", men jag förstår att en skogspromenad kan skänka ro och energi.
Vilket fint bidrag:-)

Svar: Tur någon trivs med asfalt och stadsmiljö. om alla gjorde som jag blev där rätt folktomt men staden kan vara charmig. Rolig fota. Allt gott till dig!
Maria Bromander

#3 - - Anki:

Ett härligt inlägg om hälsa ... och bilden med händerna ar så varm och fin. I lågstadiet hade vi en gammal lärarinna, som gjorde just så - tog varje elev i hand och hälsade och jag minns det så väl :)
Skogen har vi samma känsla för du och jag ... såg att Znogge redan skrivit om att "skogsbada" :)

Svar: Bilden är en hastigt tagen mobilbild som jag la lite enkla effekter på. Lek.😊 Fint minne du har. Varje barn behöver bli sett och mött med respekt. Ha det så gott!
Maria Bromander

#4 - - Ditte:

Vilket fint inlägg och en härlig tolkning av ordet hälsa Och mångfacetterat är ordet verkligen. Jag tycker om dina tankar . Kan känna igen mig från när jag började skolan 1956 i Norge och året efter på nytt i Västergötland, i Töreboda, och fröken just hälsade som du beskriver på alla barn. Jag har gjort på samma sätt i stor sett under hela min lärarbana. Och detta att varje morgon se alla elever var viktigt både för dem och mig.
Din fina bild från skogen får mig också att tänka på hälsa...
Kram!


Svar: Det är roligt höra att detta förekom i skolan så tidigt. Jag började 67 ... Varje barn o alla människor förresten behöver bli sedda. Trevlig helg o kram till dig!
Maria Bromander

#5 - - Helen:

Det var ett fint inlägg till temat. Att bli ordentligt hälsad på så att man känner sig sedd är hälsa för själen, liksom att vara utomhus i naturen. Så fin bild på barnens händer som hälsar så fint!

Svar: Ett ta i hand visar så mycke. Trevlig helg!
Maria Bromander

#6 - - Karin:

Beröring är hälsa för själen. Bra tolkat!
Kram Karin

Svar: Jaa så är det. Hoppas du har det gott och kram till dig också.
Maria Bromander

#7 - - By Blixtra:

Fint skrivet och fina bilder. Kul med hälsningen mellan barn och vuxen och vackra skogsbilden. Det är lyx att kunna gå ut i skogen och njuta!

Svar: Stor och billig lyx. Bra kombo. :)
Maria Bromander

#8 - - Pernilla:

Klokt skrivet. Vi är lite dåliga på att hälsa på varandra, säga ”Hej” alltså. Idag är vi anonyma och går förbi varandra utan ett ögonkast. Jag möter en herre, Karl, kille, varje morgon. Till slut började jag hälsa. Mycket trevligare än att bara gå förbi varandra.
/P

Svar: Dagen blir faktiskt roligare på något sätt. Känner igen den där situationen. ;) / Maria
Maria Bromander