En av husets viktigaste prylar får illustrera ordet Här & Nu den här veckan eller man kan säga att den följer med av bara farten. Spisen är utrustad med en digital klocka, så även mikron och våra tre telefoner, datorerna, i bilen och det finns säkert några till här i huset.  Har ni tänkt på vad många klockor vi omger oss med nu för tiden. Inte tycks vi fått mer tid för det. Snarare tvärt om.
 
 
 
 

En man som hette Hellmut Walters lär ha sagt något i stil med "Det är tråkigt att det finns tidtagare men ingen tidgivare". Det där ordet tidtagare får mig att tänka tillbaka på när fröken eller magistern stod där med tidtagaruret i högsta hugg medan vi skulle springa på tid. Ett idiotiskt påfund. Om tidtagaruret sprutat ut tid istället kanske till och med jag hade sluppit komma sist någon gång. Trevligt, fast då hade det varit synd om någon annan istället. Nej! Hoppas de slutat med de där dumheterna i skolan. Man ska ha roligt tillsammans i stället och ta sig tid att njuta av livet.

 

Trevligt har jag haft i dag. Har varit ledig och inte gjort mig någon större brådska. Bara tagit det lugnt men det är tydligen inte så bara för helt utan vidare kan det hända att man gör både ett och annat. Bytt gardiner, tagit hand om tvätten, tagit en tupplur på soffan och så var jag ute och pulsade i väldigt blöt snö. Delade ut blad i postlådorna. En sysselsättning som kan vara väldigt trevlig om man bara tar sig tid att stanna upp och växla några ord med människor man möter. Tre trevliga samtal blev det som bara gjorde mig så glad särskilt som det också var med personer jag inte talat tidigare. Det är sådant jag kallar små vardagsunder. Under var ju förra veckans ord men varför inte spinna vidare lite på det. Lovar försöka dela med mig av ett vardagsunder varje dag denna veckan. För visst finns dom bara man ser dom. John Steinbeck har satt ord på en stor sanning. "Det är när vi vill vinna tid som vi förlorar den som mest."

 

Nu ska du ha en bra vecka!

 

Maria

#1 - - Ditte:

Tack för en fin här och nu betraktelse! Och väldigt tänkvärd! Klockor har vi många av men ine har vi mer tid för det. Vissa dagar lägger jag bort klockan helt och oftast om jag är på semester. Låter då kroppen styra. Men visst finns det klockor som påminner om tiden.
Bråtttom har jag sällan numer som pensionär utan tiden har blivit en god vän. Men samtidigt vill jag ta den till vara och gör mitt bästa för att dels helt koppla av och även göra roliga saker. Saker jag blir glad av och kanske kan jag också glädja någon annan.

Svar: Att ta av sig klockan och låta kroppen styra det är underbart. Du uttrycker det så fint "bli vän med tiden". Det tror jag är en hemlighet till att må bra. Att ha roligt är också viktigt för att må bra. Nu ska du ha roligt och ta det lugnt. Kram Maria
Maria Bromander

#2 - - Carita Liljendahl:

En klocka är mycket = Här och nu :-)
Påminner mig om att min spisklocka borde ställas om... den nollades vid ett elavbrott.

Svar: Det är bekymret med alla dessa klockor. Klockan i min bil har vintertid året runt bara för att jag är för lat ställa om den. :)
Maria Bromander

#3 - - Tomtan:

Tid är färskvara.

Svar: Verkligen. Det var en bra mening. Tack för den.
Maria Bromander

#4 - - Musikanta:

Jag tycker du har hunnit med väldigt mycket på din lediga dag. Men så var det väl när man jobbade, man hann så mycket mer när man var ledig. Avskydde allting som hade med tidtagning att göra när jag gick i skolan. Det är konstigt om det fortfarande existerar. Stackars ungar. För mig var idrottsdagarna de värsta dagarna.
Ingrid

Svar: Ibland överraskar man sig själv. :) Allt gott till dig!
Maria Bromander

#5 - - "LillaSyster":

Kloka ord. Men jag älskade det där med tidtagning i skolan, att pressa sig lite mer varje gång och vann jag inte så var jag bara hundradelar från seger.
Min köksklocka ger mig mer tid..... den stannar titt som tätt, idag var klockan 14,15 ända till 17,30. Det hjälper inte att byta batteri. Är nog bäst att plocka ner den från väggen innan man kommer försent till något viktigt. Ha fortsatt bra vecka med små vardagsunder!

Svar: Bra du gillade tidtagningen. Visst är det roligt pressa sig lite. Du får ha köksklockan som prydnad. Det var lite trevligt med en klocka på väggen fast vi tog ner väggen. :) Allt gott till dig!
Maria Bromander

#6 - - By blixtra:

Det stämmer att vi har klockor nästan överallt och ändå är armbandsuret populärt!

Svar: Har aldrig blivit att jag skaffat något nytt när det gamla gick sönder. Saknar det men eftersom jag ändå inte kan ha det på jobbet blev det så. Istället dras en mobil upp och ner. Ha det gott!
Maria Bromander

#7 - - BP:

Nu var jag ju sen sportiga typen och gillade tidtagarur. Ville alltid kommer först, men lyckades såklart inte alla gånger. Alla är vi olika. Däremot tycker jag att man inte borde tvinga elever att delta exempelvis på idrottslektioner, slöjd och religion.

Annars har du haft en perfekt dag och levt i nuet. Kul med din fortsättning på "under".

Svar: Jag led nog av någon rädsla för att komma sist och göra bort mig. Komma sist gjorde jag ... men den där rädslan för att göra bort sig har försvunnet med åren. Nu bjuder jag på det. Väldigt skönt och en fördel med att bli äldre. Ha det så gott!
Maria Bromander

#8 - - skogstrollet:

Tycker om dina citat och även det du skriver!
Jag tyckte om gymnastik som det hette när jag gick i skolan. Jag tror det betyder mycket vilken lärare man får, och hur den anpassar sina lektioner till olika elever.
Vi fick göra så många härliga och roliga saker, både ute och inne. Det var bara när vi skulle ha friidrott som klockan åkte fram.
Jag använder inget armbandsur och har inte gjort det på kanske 30 år. Men vet ändå vad det är för tid. Ganska precis. Fast jag har ju mobilen nu, förstås.

Svar: Det är så det ska vara på gympan/idrotten. ☺
Maria Bromander

#9 - - Paula:

Tiden är ett gissel. Under vanliga vardagar som jag som sjukpensionär har, då tittar jag inte så många gånger på klockan. Mest för att se om det är en bra tid att ta ut hunden på promenad samtidigt som jag kan sköta ärenden, sen kanske kolla klockan om det verkligen kan stämma att magen är tom när den kurrar. Och här och nu så är den oftast hungrig, alldeles på tok för ofta.

Svar: Roligt med hund och det där med maten och magen är ett dilemma jag känner igen.
Maria Bromander

#10 - - KajsaLisa:

Många kloka tankar om tid, en tidsgivare vore ju inte helt fel

Svar: Den skulle bli efterfrågad och dyr. ☺
Maria Bromander

#11 - - Anki:

Ett klockrent inlägg på temat och därtill väldigt tänkvärt! Jag gillade löpning när jag gick i skolan och tyckte det var så kul att pressa tiden, om så bara med en sekund :) Numer äger jag inte ens ett armbandsur - klockor finns ju överallt så det känns onödigt.

Svar: Det är för väl inte alla har samma upplevelse som jag av gymnastiken som det hette. Det fanns ju annat jag gillade bättre som att hoppa bock. Alla är vi bra på olika saker.
Maria Bromander

#12 - - Annette:

En tidgivare låter bra! Jag var också ofta långsammast när vi skulle springa 60 meter på tid, men däremot kunde jag springa hur länge som helst och fortsätta när alla andra hade fått nog, men det var det aldrig någon som tog tid på ;)

Svar: Det där känner jag igen. Uthållighet är minst lika viktigt.
Maria Bromander

#13 - - Helen:

Vilket bra och tänkvärt inlägg, gillar det skarpt! Jag minns också med fasa tidtagningen på idrotten i skolan, uschiamig så hemskt det var. Att promenera i sin egen takt och ta det som kommer utan att stressa vidare låter som en mycket bättre ide.

Svar: Det här med gympa och upplevelserna av den är många och skiftande. önskar att detta inte förekommer i dagens skola längre. Våra barn är värda något annat. Då tänker jag mer än tidtagning. Ha de gott!
Maria Bromander

#14 - - Anne-Mari:

Fint tolka.

#15 - - Gemsofmylife/Mrs Susanne:

Trots tt jag inte burit klocka på flera år vet jag alltid vad den är då det finns klockor överallt, känns som tiden går snabbare och det är skrämmande som om tiden inte räcker till. önskar att jag kunde vara lite mer här och nu.
KRAM