Septemberlek.

Publicerat i: Vardagen
 
 
Med hjälp av den första höstmånadens namn ska jag nu berätta lite av vad den betyder för mig. Detta genom att visa en bild till varje bokstav i namnet September.
 
 
Först kommer S som i skörda. Visst är det något speciellt och stora maskiner i all ära men mitt hjärta blir varmt då jag ser någon skörda på gammalt vis. Göra neker med en självbindare för att sedan ställa upp dom i gubbar. Det var tider det, men man kan ju undra hur allt hanns med. Även om jag inte skördar säd längre finns det mycket annat att samla i husets frys och skafferi.
 
 
 
 
E som i ekollon. Många sådana har det inte varit på vår lilla ek ännu men nu kommer dom. Vår gäst ekorren blir säkert glad.
 
 
 
 
P som i Potatis. Mot slutet av september är det dags börja plocka upp den. Numera köper jag dom på ica och det går ju alldeles utmärkt det också men nog minns jag när så gott som hela vår familj gick där och plockade.
 
 
 
 
T som i traktor. Traktor körde jag långt innan jag hade åldern inne men då handlade det om att styra medan pappa plockade reastakar. Kan jag varit sex- sju år kanske. När man blev äldre handlade det om arbete. Här ringvältar jag.
 
 
 
 
E som i eld. September är hajk och dylikt i scoutsammanhang. Även detta är en del av mitt liv. Att grilla korv, pinnbröd eller något annat över öppen eld är mysigt. En riktig lägereld är bara bäst. Det börjar också bli skönt med brasa i kaminen och levande ljus inomhus.
 
 
 
 
M som i minus. Nu har det ju inte varit så fruktansvärt kallt som det är i vår frys ännu men den får ändå vara med och symbolisera att vi går mot kallare tider. En tröja extra på morronen är skönt när det varit så gott som nattfrost på natten men vilka fina septemberdagar det kan bli efter just en sådan natt.
 
 
 
 
som i bär. Nu är det lingontider men frysen är redan full av andra bärsorter och istället för fruktstund ska jag snart ta en bärstund.
 
 
 
 
 
 Siffran elva börjar på E och sorgligt nog tror jag de flesta av oss minns elfte september 2001. Det var en sorgens dag på många sätt för USA och hela världen. Jag tror också det påverkat våra liv mer än vi är medvetna om. Helt plötsligt blev vi medvetna om terrorns fruktansvärda grymhet, hänsynslöshet. En sak vet jag, terrorn har hindrat mig och min familj att resa till vänner och familj på andra kontinenter. Den har också gjort att många flyktingar sökt sig till vårt land. Jag har förmånen att träffa en del av dem.  Min önskan är att vi människor istället skulle vilja ge varandra omsorg och kärlek. Äkta kärlek. Att vi skulle se hur vi alla är värdefulla och viktiga. Att FRED skulle få råda. Men då vore det kanske himmel på jorden.
 
 
 
 
 
R som i regn. Det underlättar om man är förberedd på en liten regnskur då och då. De dyker nämligen bara upp så där lite var som helst, när som helst. Därför följer en regnjacka och paraply ofta med mig i bilen. Fast det var nog i slutet av augusti maken fick sig en uppsträckning för att han tagit ur paraplyet ur min bil. Men han är förlåten nu och september är en toppenmånad. Jag tycker verkligen om den. Man får liksom lugna ner sig lite efter sommaren på något sätt. Oj, jag höll på glömma bilden. Då blir det ingen poäng i Bosses tävling.
 
 

 
Nu är det dags för K2. Vet ni vad det är? Först K1 efter frukost och två timmar senare ropar han min gubbe, "Maaaria, nu ä dä K2".
 
 
En riktigt fin September önskar jag dig!
 
 
Kram Maria
#1 - - Bosse Lidén:

Om jag gissar på en svart dryck som börjar på första bokstaven K, får jag poäng då? :)
Vilket mysigt inlägg du bjuder oss på. Fullt av nostalgi med tänkvärda bilder och ord. Tack för detta Maria. :) Vilken tur att du fick med sista bilden. Jag skulle också vilja köra traktor någon gång.
Kram Bosse

Svar: En lite mordernare traktor som har sådana där megastora däck. Det vore något för dig. På Österlens stora fält kommer inte en sådan här sliten gammal Nuffield så långt fast Nuffielden lever än, tro det eller ej. Visst var det kaffe men poäng ... klart du får poäng. Kram.
Maria Bromander

#2 - - Mia:

Härligt inlägg!

Tänk, jag tillhör även de som körde traktor på fälten, tyckte det var skittråkigt! Idag skulle jag nog tycka det vore kul! :-)

Svar: Det hände ju inget när man trampade på gaspedalen och om det mot all förmodan skulle göra det blev det inte så roligt efteråt. Hmm... Ibland blev det helt enkelt tjatigt också. Trevlig helg min vän.
Maria Bromander

#3 - - Gunnel :

Vilken bra tolkning av månaden. Jag gissade också på kaffe precis som Bosse.

#4 - - Gunnel :

Vilken bra tolkning av månaden. Jag gissade också på kaffe precis som Bosse.

Svar: Det var ett intressant sätt att börja en månad måste jag säga. Kanske blir en vana? Du får ha en trevlig helg!
Maria Bromander

#5 - - Yvonne:

Rolig idé att leta vackra bilder och symboler för bokstäverna i ord. Fin sysselsättning om man får lust. Härligt inlägg!
Ha det fint vännen! Kram

Svar: et var ju faktiskt ett bra sätt att börja en ny månad. Nästan så jag får lust göra en vana av det. God fortsättning på helgen. Kram!
Maria Bromander