Till jul bakar jag ofta den här fruktkakan. Det har faktiskt blivit lite av en tradition men i år blev det till advent i stället. Orsaken var all torkad frukt som höll på att bli för gammal. Jag hör till de där människorna som följer receptet men ändå inte. Ibland måste man exprimentera lite och den här gången tog jag vad som fanns. Tro det eller ej men resultatet blev riktigt bra.
 
 
 
Formarna är perfekta till den här lite tyngre sorten av kaka men tyvärr tillverkas nog inte sådana längre. De kommer från ingen mindre än min mormor och det är med glädje jag använder dom till mitt julbak. Härligt!
 
Här kommer receptet ifall du är på jakt efter en fruktkaka med lite konjak i.
 
1 dl torkade hackade aprikoser
1 dl grovhackade hasselnötter
1 dl russin
1 påse röde coctailbär, halverade
rivet skal av 1 citron
(1 msk rom el konjak)
7 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
225 g smält avsvalnat smör
3 dl strösocker
1 krm salt
3 ägg
2 dl kaffegrädde, mjölk el vispgrädde
 
Lägg aprikoser, nötter, russin, coctailbär och citronskal i en skål.
Droppa rom el konjak över.
Blanda mjöl och bakpulver.
Vänd ner frukten i mjölet.
Vispa smör, socker och salt pösigt.
Tillsätt äggen ett i taget och blanda väl.
Rör slutligen ner mjölet med frukten växelvis med grädden.
Häll upp i form. (1 stor eller 2 mindre.)
Grädda kakan på nedre falsen i 175º ca 60 min.
Kakan ska vara tung och knappt färdig gräddad. (Inte så petigt som det låter.)
 
Lycka till!
#1 - - Josefin -Happy Days-:

Men vad gott det låter!

Svar: Läste en matlagningstidning hos tandläkaren. Du va mycke smaskigt det finns.
Maria Bromander