Ta tid att ...

Publicerat i: Vardagen
 
Nog borde jag kunna plita ner ett litet visdomsord även denna vecka.
Men jag börjar med en bild som jag vill komma ihåg för det var en så fin höstdag
med hög luft, klarblå himmel och en mark som var täckt av gnistrande löv. Nu blir löven mer och mer
färglösa, blöta och trasiga. Vädret är regnigt och grått.
Då är fina minnen guld värd.
 
 
 
 
Dagens lilla citat blir en engelsk gammal bön.
  
Ta tid att visa vänlighet -
det är vägen till lycka.
Ta tid att drömma -
det är så man når stjärnorna.
Ta tid att se människor -
livet är för kort för att leva själviskt.
Ta tid att skratta -
det är själens melodi.
  
Jag vet inte var jag hittat denna vers men en stor sanning avslöjar den.
 
 
Nu är jag väldigt nyfiken på om du som läser har något klokt visdomsord som kunde 
berika både min samling och mig. Vore roligt om du ville dela med dig i en kommentar så blir vi många
som får ta del av det.
 
Tack på förhand!
 
 
#1 - - Yvonne:

Vacker bild och bön! Jag har ordspråk i min blogg ibland.
Ha en skön söndag! Kram Yvonne

Svar: Så sant. Du har många underfundiga och kloka små ordspråk och citat. Tack!
Maria Bromander

#2 - - Linn:

Det finns många tänkvärda citat och ordspråk. Ett jag gillar är detta: Discovery consists not in seeking new lands, but in seeing with new eyes. Det var Marcel Proust som myntade den klokskapen och det påminner mig om att inte alltid jaga lyckan och äventyret på annat håll, utan att öppna ögonen för det jag faktiskt har.

Önskar dig en fin helg.

Svar: Så sant och klokt. Tack för det och trevlig helg till dig också!!!
Maria Bromander

#3 - - Bosse LidénBossBo BoBoBoBosse:

Jag är själv väldigt förtjust i tänkvärda citat och har en liknande kategori i min blogg. I min roman "Mina fotsteg i ditt hjärta" har jag med två av mina favoriter. "Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som går vilse." av Tomas Tranströmer. "När någon rör vid en förvandlas man till den man alltid velat vara. Och kanske en gång var, men nära nog glömt." av Göran Tunström. Jag älskar att komma till ro genom att läsa visdomsord. Suga på dem, reflektera över orden. M v h Bosse Lidén. Ps. Det går inte att skriva namn, mailadress och bloggadress.