Rensa.

Publicerat i: Vardagen

.

När ens hem börjar bli så proppat med saker att det helt enkelt är både fullt och överfullt är det dags att göra något som egentligen borde gjorts för länge sedan. Rensa! Det är detta som nu påbörjats här i mitt, jag menar vårt hem.

 

Det känns onekligen väldigt skönt att inte vara ensam om detta projekt. Visserligen finns det ju delade åsikter om en del saker som till exempel min vävstol. Nu har min man äntligen insett att det inte är någon idé försöka övertala mig kasta den så istället muttrar han då och då; ”Den kommer lite närmare dörren undan för undan”. Det är han som placerat den närmre dörren. :)

 

Hur som helst kom det förra onsdagskvällen två välvilliga herrar med en stor släpkärra efter bilen. En ung glad tjej med långt ljust hår prydde detta ekipage som kom från Pingstkyrkans secondhand. Kunde inte låta bli att kommentera detta med den vackra flickan men herrarna bara skrattade lite och såg ännu nöjdare ut. Förmodligen vana vid kommentarer. Sedan började det bäras möbler så det stod härliga till.  Lite yta är nu frilagd i vårt proppfulla hus och jag är så tacksam till herrarna som hämtade våra möbler.  Jag känner igen mig i Tomas Sjödins krönika ”Rymmas i sitt eget liv”. Klicka här om du vill läsa den.  Det är verkligen skönt!

 

John Kluge var för mig ett helt okänt namn men så var vi på en liten enkel konsert i helgen och gissa om jag blev förvånad. Lyssna och njut! 

 

 

Allt gott!

 

Maria

 

 
#1 - - Mia:

Ja, de flesta av oss har nog betydligt fler prylar än vad vi behöver och kanske t.o.m fler än vi vill ha. Jag har ständigt fler klädesplagg i garderoberna än jag vill ha. Jag rensar, men sparar alldeles för mycket... ;-)

Svar: Det där med kläder är ju lite dråpligt. Tror aldrig jag direkt saknat något jag rensat bort men däremot har det hänt att jag blivit glatt överrskad av att hitta gamla plagg som faktiskt funkar riktigt bra. Nu får du ha en bra dag! Kram!
Maria Bromander

#2 - - Yvonne:

Åh, nu blir jag avundsjuk! Det måste vara jätteskönt att ha fått rensa ut en hel del. Jag/vi skulle behöva det också, men har ännu inte kommit till skott. Kanske kan det bli av när min kurs är klar. Känner igen kommentarerna om vävstolen, låter likadant hos oss, även gällande en del andra saker också.
Ha det fint i ditt numera rymligare hem!
Kram

Svar: Näste gång kommentaren kommer ska jag föreslå att vi tar en tur till garaget eller snickarboden. ;) Din kurs tycker jag du ska prioritera. Själen eller vad det heter behöver ju sitt. Livet måste få vara roligt också. Du ska också ha det fint och hoppas du hinner njuta av det fina vädret. Kram!
Maria Bromander

#3 - - Lotta:

Även om det känns tungt att skiljas från sina saker så har jag känt en sådan lättnad efteråt. Nu har jag mycket lättare att skiljas från saker för jag har insett att jag kan helt omöjligt ha allt, även om jag vill. Ibland så köper jag nytt/gammalt för att byta ut något som jag tröttnat på. Just nu så rensar jag i mitt förråd, så skönt för varje låda som blir upprensad.

Ha en fortsatt skön vecka!

Svar: Det kanske är därför en del saker blir liggande så länge för att det känns tungt att skiljas från dom. Det är ju både minnen och annat. Det är som om de behöver ligga och mogna innan man gör slag i saken. Men det är verkligen skönt. Lycka till med förrådet! Kram!
Maria Bromander

#4 - - Bosse Lidén:

Som vi har njutit en stund. Jag vandrade vidare och fick höra flera ... Tack för tipset. Han var ny för oss med. Tomas är inte ny. Han tillhör som alltid en favorit. KlokTomas. Jag har blivit bättre på att rensa med åren. Vävstolen får han inte röra. Kram Bosse

Svar: Tack för att du står på min sida i vävstolsfrågan. ;) Kram Maria
Maria Bromander

#5 - - Susie på Stjärnarve:

Visst har man under åren samlat på sig en massa onödigt, fult, halvtrasigt m.m. m.m. - men då är det bra att flytta!
Vi hade så vansinnigt med grejor i Stockholm när vi flyttade hit efter 30 år i stor villa att flyttfirman missade hälften (fick inte rum i flyttbilarna trots att dom varit och räknat innan) så vi fick vänta flera dagar innan vi fick allt. Och då bodde vi ändå nära återvinningen så Rolle var där var och varannan dag. Men vi hade ju firman hemma också då, bara den behövde två bilar!
KRAM
Susie


Svar: Vågar inte tänka på att flytta. Tar med mig det närmaste och säljer kåken med resten i. Kan man göra så? Det där med bra ha saker är svårt. Det har ju hänt att man slängt en och annan pryl man sedan undrat var man gjort av. Tydligen inget livsviktigt för jag lever än. ;) Hoppas allt är bra med dig och din trädgård. Kram Maria!
Maria Bromander