Nu har vi passerat Gällivare och är många mil därifrån men jag höll faktiskt på att stanna där. De har nämligen en park för barnen där som heter Pluppskogen och där känner jag att en sådan som jag skulle passat alldeles perfekt om jag bara färgat håret blått.
 
Mitt hår är minst sagt ostyrigt just nu och har så varit en tid efter att en väldigt noggrann liten frissa klippte det så kort, så kort att jag kände mig som ett kalhygge. Nu bara jag väntar på att det ska växa ut och medan jag ändå väntar så kunde jag ju haft kanon roligt.
 
Plupp är en av mina favoriter, en liten blåhårig figur som bor i en torvkåta uppe i fjällen vid Blåvattnet. Nu blir dagens gåta vem som har skrivit barnböckerna om Plupp?
 
 
 
Bildresultat för plupp
 
 
Så närmar vi oss Luleå och ett besök i Gammelstads kyrkstad är ett måste. Vi kom till den gamla kyrkan lagom till lunch och fick njuta vacker lunchmusik på orgel. Det är något mäktigt över just orgelmusik framförd på en kyrkorgel trots allt.
 
 

 
Gammelstad består av inte mindre än 408 stugor och nog kan man undra hur livet var när människor träffades här till högtidet och marknader med mera. Vatten behövde de i alla fall.
 
 
 
 
Inne i Luleå tittade vi in i domkyrkan. En riktig koloss. Kommer inte ens rum på kort och ända upp till himlen räcker den. Nästan.
 
 
 
 
Så skulle vi då hitta hem till huset på hjul. Att irra bort sig i en främmande stad är inte speciellt svårt. Man går och går och det går ju bra en sådan skön kväll. Så fick vi syn på en fyr och varför inte fota den när man ändå går förbi. Klick och tro det eller ej där trillade polletten ner och vi visste var vi var. Det skadar inte att stanna upp en stund ibland.
 
 
 
 
I dag har vi passerat Piteå. En vacker stad och här ser ni björkallen upp till den vita träkyrkan. Så fint!
 
 
 
 
Så blev det eftermiddag även idag och vi letade oss fram till en liten gemytlig camping i skogen strax innan Skellefteå. Inte vet jag om en camping kan vara familjär men det är just vad den här är. Trivsamt!
 
 

 
Om jag hade längre ben och vore lite spänstigare kunde jag kanske ta mig ut till ön hoppande på stenar men istället riggar gubben kameran och vi förevigar en skön kvällspromenad på stranden.
 
 
 
 
 
Vill ni ha en gåta till när det gäller det här med hus på hjul. Kastrullresan heter en annan barnbok och frågan är nu vad familjen boken handlar om heter. Kanske du också vet författarens namn. Rätt svar belönas med en liten överraskning och svaren kommer under vecka 28.
 
 
 
Nu tackar jag för en varm och skön dag. Hoppas värmen kommit till dig också.
 
 
Ha det så gott!
 
 
Maria
 
 
 
#1 - - AE:

Inga Borg är mamma till Plupp. Har du sett min virkade Plupp? Den andra frågan har jag ingen aning om.

#2 - - Annika:

Härliga Norrland. Visst minns jag både Plupp och Kastrullresan. Familjen hette väl Pip-Larsson och författaren var Arne Mattsson?
Ha en fortsatt fin semester.

#3 - - Mia:

Åååh så härligt. Piteå har jag besökt, för övrigt är de andra orterna du räknar upp outforskade områden för mig. Du förresten. är du däruppe nu när jag är hemma... geocaching får nog bli till hösten, misstänker jag.

Önskar dig en fortsatt fin resa!

Svar: Tänkte på det igår senast. Vore roligt om vi kunde få till det då. Allt gott!
Maria Bromander