Det är sommar, solen skiner, sjön alldeles lagom varm att ta ett dopp i och vi är många som njuter. En del av oss har semester medan andra har börjat jobba igen. Oavsett vilket, trots en härlig sommar finns det ibland orosmoln som stör och tar energi. Även vi som inte vältrar oss i eller berättar om just den delen av livet på sociala medier har fått vår del av detta.  Då jag skriver väljer jag att försöka fokusera på det positiva eftersom det motsatta oftast inte varken gynnar min läsare eller mig själv. Därmed inte sagt att motsatsen på något sätt är fel. Själv väljer jag att njuta den stund jag får. Då orkar man bättre när andra tider kommer. Blir lite samma verkan som dunderhonungen ger till Bamse.

 

 
 

Bamse, Lille Skull, Skalman och smaskigt goda pannkakor från ingen mindre än Farmors kök det är ett av mina semesterminnen även i år. Men de har ju inte bara ett Bamseland på Kolmården. De har massor av djur också. Det är ju en djurpark.  Nu är det inte bra att favorisera någon men giraffer dom gillar jag lite extra.  De är ståtliga och deras hjärta kan pumpa cirka 60 liter blod per minut …  Klicka på bilden om du vill läsa mer om giraffen.

 
 
 
 
 
Även i år lämnade vi lite tidigare så sonen med familj fick rå sig själva en stund och göra som de ville medan vi som är mogna ungdomar såg oss om lite på vägen hem. Bland annat stannade vi till i Söderköping där vi strosade runt i godan ro en stund.
 
 

 

Flera gånger stötte vi på de här inbjudande boklådorna. Det kan inte hjälpas men jag blev glad av deras budskap liksom deras innehåll. För till slut måste man ju bara lyfta på locket och se vad som finns i. Då kan följande hända. Där stod maken och läste boken ”Sketna Gertrud” medan jag gjorde lite av varje och njöt av  hans goa skratt. Visst var det omtänksamt att biblioteket vid varje boklåda även satt upp en eller flera hängmattor.

 

 
 
Men det finns människor med helt andra intressen än läsning. Själv vet jag inte om jag skulle vill klättra i stekande sol rakt över Göta kanal flera, kan det vara hundra meter upp i luften. Det är den lilla blå pricken på bergväggen jag menar. Huu...
 
 
 
 
Bamse och hans kompisar delade ut kramar till höger och vänster. Här är det Tage som bokstavligt sugs in i  Lille Skutts stora mjuka famn. Vi vuxna fick krama varandra istället men det går ju bra det också. För si den konsten får man inte glömma.
 
 
 
 
 
Jag tog med mig lite Bamsekramar hem att dela ut vid behov så här kommer en eller flera till alla som behöver.
 
 
 
KRAM
 
på dig!
 
 
 
Maria
#1 - - Mia:

Tack för bamsekramen! Du får en tillbaka!

Svar: Tack! Har just varit på Ålleberg och funderade på om du loggat cacherna där. Måste kolla upp den rundan nu med en gång. :) Trevlig helg!
Maria Bromander

#2 - - Anna-Lena:

Boklådorna var ju en superbra idé. Hoppas att fler städer tar efter.

Svar: Vore roligt. jag tycker det är trivsamt och roligt på många olika sätt och brist på böcker är det väl inte direkt.
Maria Bromander

#3 - - Yvonne:

Vilken underbar Lille Skuttkram!
Tack för Bamses kram, den kan vi alla behöva. Tänk om världen vore full, riktigt full av Bamsesinnade människor, så fantastiskt vi skulle ha det då. Alla vore vänliga och hjälpsamma.
Håller med dig om att det är positiva och vänliga saker vi ska sprida. Negativiteten mår bäst av att minimeras, helst försvinna helt.
Ha det gott kära vän! Kram

Svar: Lite kluvet det där. Visst behöver vi väl prata om det svåra men sociala medier är nog inte alltid rätta stället. Ska jag skriva om mina svårigheter kräver det mycke, rätt formuleringar osv så att det inte enbart blir att älta egen självömkan. Komplicerat. Bättre med bamsekramar. Ha det gott och riktigt god fortsättning på sommaren bästa bloggkompis. Kram igen!
Maria Bromander

#4 - - Gunnel :

Vilket jättebra initiativ av biblioteket. Finns väl inget mysigare än att sitta eller ligga utomhus och läsa i en gammaldags bok där det inte bara duger med att peka på sidan för att den ska vända sig. Kram

Svar: Det var så bra ordnat .Fanns något för alla. Från den minsta dvs pekbok till den äldsta. Så länge man har sin syn vill säga. Önskar dig en fin fin helg! Kram Maria
Maria Bromander

#5 - - Pernilla:

Vilket härligt minne. Vi har vinnen från Astrid Lindgrens värld. Hur mysigt som helst. Nästa gång hoppas vi också på Kolmården.
/P

Svar: Det är roligt ta med barnbarnen på något på sommaren och det har blivit Kolmården. Bara att jag tycker det är lika ohejdat roligt. Men som mormor/farmor blir man ibland lite tokig. :) Har funderat på Astrid Lindgren också. Vem vet ... Ha det så gott på öa!
Maria Bromander

#6 - - anna-lena:

Bamsekramar behöver vi alla ibland. En del av oss är rädda för dem, men när vi väl får en, så händer det något speciellt i hjärtat. Kram på dej positiva tjej!

Svar: Känner igen mig. Kan vara rädd för en kram ibland för att jag inte vill tappa ansiktet och börja gråta, ibland för att jag vet den människan ger kramar mest för syns skull eller av gammal vana. I bästa fall kan man då smita undan. Det där med kramar är inte så himla enkelt. Vara positiv är minsann inte heller enkelt,. Finns det någon som alltid är positiv. Livet är för tufft för det. Kram snälla goa du!
Maria Bromander

#7 - - Eva:

Jag försöker också hämta kraft genom att fokusera på det positiva. Blir bara nedstämd av allt hemskt som händer dagligen här hemma och runt om i världen. Härliga bilder du bjuder på och supergo bamsekram på slutet. Ha en fortsatt fin sommar 🙂 Bamsekram tillbaka 🐻

Svar: Du ska också ha en fortsatt fin sommar och sensommar. Vi häruppe i norr behöver mycket av den varan. Allt gott!
Maria Bromander

#8 - - Anki:

Sköna semesterbilder nästan från mina hemmatrakter ... Kolmårdens djurpark med Bamses Värld är fint för de små och Söderköping är en idyll :)
Ha det gott!
Kram

Svar: Söderköping är verkligen en idyll. Nästan så jag funderar på att flytta dit. ;)
Maria Bromander

#9 - - The Swedish Wildflower:

Bamsekramar de är härliga de minsann. :) Och vad mysigt med både Kolmården och Söderköping. Det är så fint på båda ställena. :)
Och tack snälla Maria för dina fina ord hos mig. Vad glad jag blev och dessutom hittade jag hit till din fina blogg. :)

Sköt om dig och ha det så gott i sommarsolen!♥

Kram Lotta

Svar: Roligt att du hittade hit. :) Nu ska jag försöka göra en insats här i blogglivet igen. Kram Maria
Maria Bromander

#10 - - wiolettan:

Tack för Bamsekramen, den värmde, du får en i retur ifrån mig.
Trevligt att läsa om er tripp och se alla fina bilder.
Kolmården har jag varit till en gång, men det var länge sedan och det enda som jag kommer ihåg som mycket speciellt var en delfinshow.
Roligt och fiffigt detta med boklådor.
På vår resa ner över södra Sverige i April såg jag något liknande. Men det var en telefonkiosk som var fylld med gamla böcker som man fick läsa.
Fin giraff. De stora och vackra djur.
Ha det bra och varm kram till dig.

#11 - - Bosse Lidén:

Jag älskar Bamsekramar och någon gång måste jag få komma till Söderköping. Jag använder mig oftast av samma "taktik" som du gör. Annars hade jag nog dukat under fort. Jag har inte samma "marginaler" som friska/när jag var helt frisk. Gissa varför jag är på din blogg. Inte har jag dragit dit namn i min teburk. Men jag längtade efter att återläsa och återse dina inlägg från en viss annan stad.
Kram Bosse
Ps. Jag lovar att ta av skorna och inte grusa ner hos dig.

Svar: Undrar vilken stad det kan vara måntro? Kanske Uppsala? Jag har varit med om så mycket roligt och fint denna sommar. Ofta har jag tänkt det ska jag skriva om men så blev det alltför sällans så. Vad menar du med grus? Klart du får grusa ner hos mig eller? Pedant har jag inte blivit ännu, absolut inte nu. Här är alla välkomna både med och utan skor. :) Bamsekram på dig min vän.
Maria Bromander