Nu har jag nog gjort min sista mormorsruta på ett tag. Nu är det afrikanska blommor som gäller. Roliga att virka, fina och dekorativa. Sä här långt har jag kommit även om det inte är helt bestämmt vad slutresultatet ska bli. Kanske en väska. Vi får se.
 
 
 Sä här virkar jag
 
- Börjar med 5 lm. Fäster ihop dem till en ring.
- Börjar v 2 med 3 lm (= 1 st) virkar sedan 1 st om ringen. 1 lm. Fortsätter med 2 st, 1 lm tills det blir 6 st par.
- Börjar v 3 med ny färg och fäster detta i en lm-båge. Virkar 3 lm (= 1st) 1 st, 1 lm, 2 st. Nu har jag virkat första   blombladet. Jag virkar 5 till med 2 st, 1 lm, 2st.
- På varv 4 virkar jag 7 st runt varje lm-båge. Avslutar med en smygmaska.
- På varv 5 börjar jag med ännu en ny färg. Virkar 1 fm i varje stolpe varvet runt och avslutar med en smygmaska. Mellan blommbladen tar man ner runt alla vita trådar.
 
Då ska det bli en blomma som är på bilden ovan. Vill du göra den lite annorlunda eller ha en bättre beskrivning så finns det ett antal att välja mellan på alla pysselbloggar men klicka på länken här så kommer du direkt till den beskrivning jag utgick från. http://karinsbloggiblogg.blogspot.se/2012/09/afrikanska-blommor-far-bruna-kanter.html 
 
Lycka till!
 
  
 
 
 
 
#1 - - Mia:

SNYGGT!!!! JAg blir grön av avund, vill också kunna!

Svar: Det var lite knepigt i början ... Testa! Man kan bara misslyckas o det gör ju inget.
Maria Bromander

#2 - - Annika Eriksson Sjöblom:

Hej Maria!
Jag har virkat en hel del i mitt liv men mormorsrutor hade jag aldrig gjort tills för någon månad sedan. Jag virkar nu så det sprutar ur nävarna:) Afrikanska rutor törs jag inte prova än för då måste jag antagligen börja lära mig virka med tårna för att hinna allt:)) En sån fin blogg du har med känsla och livsglädje...som du helt klart delar med dig av:))
Kram Annika

Svar: Tack Annica! Det var verkligen snällt sagt om min blogg. Utseendet eller designen som det heter är väl inte den bästa men om jag kan förmedla livsglädje till någon så är ett mål nått. Utseende är nog inte min grej. ; ) Önskar dig allt gott! Maria dammsamlare
Maria Bromander