Motarbeta influensan.

Publicerat i: Vardagen nässlor, skogskafferiet
 
 

Jag har redan listat ut hur jag ska göra för att motarbeta kommande förkylningar och influenser. Jag ska plocka, förvälla och bereda för att så småningom stoppa dem i frysen. Här ska läggas upp ett lager för minst ett år framåt. I år ska det inte bara planeras, i år ska det göras också för det här med influenser är inte roligt.

 

Det är nu de börjar titta fram vid solväggar, i diken och vid vår grannes vedskjul. Jag såg riktigt fina på väg hem från jobbet förra veckan men då fanns varken påse eller sax med. Idag får jag nöja mig med grannens vedskjul för någon längre promenad orkas inte med. Smidigt ändå ha maten på så nära håll.

 

Sagt och gjort, på med vinterpälsen och ut i blåst och sol. Tur det är nära till grannens skjul men var är de någonstans, ”Hallå, små nässlor inte ska ni gömma er för mig”. Då hörde jag en svag röst ”Vi kommer när solen skinit på oss några dagar till så lova att du kommer tillbaka då. Lova!”. Hur kunde jag glömma att jag åker fyra mil söderut varje gång jag ska till jobbet?

 

 

 
 

Den promenaden blev lite längre i hopp om att det kanske fanns vid gården. Men inte ens jag kunde med att klampa omkring där runt de gamla husen hur som helst. Kanske vid pumpstationen men där hittade jag bara dessa för mig okända växter. De har väl också rätt att finnas till tänkte jag och lommade snopet iväg hemåt.

 

 

 
 
Vill du läsa om brännäslan som är en av våra örter kan du följa länken till Skogsskafferiet här. De skriver även om fler ätliga växter vilket ju kan vara bra. Hittar man inte det ena kan man ju välja något annat i detta  skafferie.   

 

 

 
 
 
Här har det tydligen gått mer än en propp. Själv kryper jag ner under min filt igen och hoppas slippa byta propp än på ett tag eller kanske det är lite samma sak. Elektricitet har aldrig varit min grej.
 
 
Maria
 
 
#1 - - Mia:

Om jag tolkar dig rätt så tänker du hålla borta förkylningar med brännässlor? Har aldrig hört, däremot vet jag att den innehåller mycket som är nyttigt för kroppen, t.ex för mage och ögon bl.a.

Svar: Jag är nog som vanligt lite otydlig men i min lilla värld är de första skotten sprängfyllda av c-vitaminer och mycket annat. Jag blev väl så glad när jag fick se dem för nässelsoppa är en favorit. Tron att de är nyttiga kanske gör underverk. ;) Var rädd om dig! Maria
Maria Bromander

#2 - - Lotta:

Sagt och gjort! Nu ska det ske. På torsdag ska jag fram med påse och sax för att klippa de små skotten som finns på mitt paradis på Öland. Hur många år har jag inte sagt detta nu. Men NU ska det bli gjort. Har aldrig ätit nässelsoppa, men säger min pappa att det är gott då måste det bara vara det.
Nu ska det bli av!
Tack för påminnelsen :-)

Svar: Vi kanske lyckas båda två om vi nu peppar varandra lite. Min pappa gillade nässelsoppa skarpt och bästa var att den gick dricka med sugrör. De var bättre ta vara på naturen förr. Njut av Öland, där är så fint. Allt gott!
Maria Bromander

#3 - - Yvonne:

Tack för påminnelsen. Plockar och torkar ibland men är urusel på att komma ihåg att använda dem. Får bli lite bättring på den fronten. Hoppas att värmen och nässlorna kommer snart. Tack för länktipset.
Ha det fint! Kram

Svar: Det har jag aldrig prövat att torka alltså men tänkte jag skulle testa. Får väl se hur det går med den saken. Värme vore skönt idag är det lite väl blött och kallt. Därför ska jag nu ta en extra stor kopp kaffe. Kram!
Maria Bromander

#4 - - anna-lena:

Smart tänkt!Bra påminnelse. Är alltid ute för sent. Inte lika gott med de stora nässlorna som de små. Har aldrig torkat... men tycker däremot att nässelsoppa är extremt gott. Äter gojibär, tranbär och rödbetsjuice för att hålla virusar och bakterier på avstånd. Funkar ganska så bra. Ska börja kirskålskriget i rabatten i morgon. Kanske läge att steka lite till kvällsmat.Ha det gott! Anna-lena

Svar: Hur tillagar du den då? Låter spännande och rödbetsjuice har jag aldrig smakat. Rödbetor är så gott så det får nog bli att testa. Gör du den själv? Tack för goda tips. Det att man får så mycket ideér och tips av varandra genom att blogga är kul. Trevlig Helg! Maria
Maria Bromander

#5 - - anna-lena:

Gör nässelsoppa på samma sätt som spenatsoppa. Kokar nässlorna, hackar dem, gör soppa av spad, grönsaksbuljong. Häller på lite grädde eter redning. Och serverar med ägghalvor. Rödbetsjuice skickar jag efter från Bodystore. Dricker knappt en dl varje morgon. Kirskålskriget är påbörjat... men kommer tyvärr aldrig att bli slututkämpat. Inte förrän jag ger upp eller faller ifrån. Så vem som utgår ed den slutliga segern, det är förutbestämt.

#6 - - Bosse Lidén:

Hm! Jag har nog aldrig ätit nässelsoppa. Bara bränt mig på nässlor. Hoppas du blev bättre till helgen och kunde njuta av vackert vårväder, som jag gissar att även du hade i dina hemtrakter. Kram Bosse

Svar: Nu är jag igång och jobbar igen och vädret är bara helt underbart. Tack för din omtanke! Ha en bra dag! Kram Maria.
Maria Bromander

#7 - - Bosse Lidén:

Vad bra att du är tillbaks på banan igen. Hoppas du har lika fint väder som jag har här nu. Kram