Blogga är inte bara att skriva. Blogga är också att läsa andras bloggar. Jag var ibland irriterad på mina barn då de fastnade framför datorn men idag får jag erkänna att jag kanske är lite likadan själv. Som i början av veckan då jag tyckte det var hög tid lämna ett livstecken från mig här på bloggen. Det blev inget livstecken.

 

Istället fastnade jag på Bosse Lidens blogg och där satt jag och bara läste, läste och läste en gång till.

 

 Bosse skriver:

 ”Det finns dagar jag aldrig glömmer. Som naglat sig fast så, att jag kan redogöra i detalj för hela dygnet. I en inre film ser jag mig själv. Känner smaker. Minns tankar. Hör ord. Ord från främmande munnar. Ord som var svåra att ta till sig och som skavde. Allt är man inte klädd för när mattan rycks undan från fötterna. …”

 

Mina ögon blir fuktiga. Inte för att jag är ledsen utan för att minnena blir så starka. En gång var jag i en liknande situation. Då blev diagnosen efter många om och men epilepsi. Som alla förstår har det inte underlättat livet men berikat på olika sätt hur dumt det nu än låter.

 

Dagligen får människor, unga som äldre olika diagnoser. Diagnoser som är fruktansvärda. Jag förundras över vilken glädje många av dom ändå har i livet. Vilken glädje de delar med sig av till sin omgivning. Det är stort och det är ett privilegium att få umgås och vara tillsammans oavsett diagnoser hit och dit. Vi är nämligen inte vår diagnos, vi är unika personligheter.

 

Tack Bosse för din text där du med en stor portion humor beskriver din upplevelse av att få diabetes 1! (Du kan gå in och läsa genom att klicka på citatet.)

 

 
 
 
Tack för den här gången och kom ihåg "En glädje driver hundra sorger på flykten". Åtminstone om vi får tro kineserna.
 
 
Trevlig helg!
#1 - - anna-lena.larsson:

Läste också Bosses blogginlägg. Tänkte på att man försöker hålla sig ovetande om sin sjukdom så länge som möjligt, trots att man egentligen ve, eller iallafall anar. Steget att ta sig till läkare, det är stort och ångestladdat... men skönt att få besked, då man kommit så långt.

#2 - - Yvonne:

Livet är verkligen en berg- och dalbana där man ständigt möts av goda och mindre bra upplevelser. Som tur är kan man med en glädje åtminstone tillfälligt fördriva svårmodet. Önskar dig fina människa många glädjor. Kramisar

Svar: Tack Yvonne! Jag har nog sidor som inte alltid är så fina men däremot vet jag att jag har många glädjor i mitt liv. Har precis nattat två små barnbarn och en 4-årings "Jag älskar dig mormor" kan ju få vem som helst att smälta. Önskar också dig mycke glädje och lycka varje dag!!! Kram till dig!
Maria Bromander

#3 - - Mia:

Nej, inte är vi våra diagnoser, vi är så mycket mer!

Önskar dig en fin fortsättning på helgen!

Svar: Önskar dig det samma! Här vaknade vi till en vit värld efter några dagars barmark. Men isen hann att smälta så vi går lite säkrare. Allt gott!
Maria Bromander

#4 - - Liv:

Älskar formuleringen att vi är inte våra diagnoser utan våra personligheter. Jag håller så mycket med i den formuleringen... för vi är ju de vi är och våra tuffa och härliga perioder har lett till vilka vi är oavsett om vår kropp eller psyke har fått en diagnos. Det är så viktigt att lyfta fram.

Sen instämmer jag verkligen med att det är så mycket mer än det egna skrivandet som gör att jag fortsätter skriva i bloggvärlden.
Varmaste kramen från Liv

Svar: De allra finaste diamanterna har slipats hårt du vet. Så är det nog med oss människor också. Önskar dig en bra vecka. Kram till dig!
Maria Bromander

#5 - - Anneli:

Tack Maria för att du tog dej tid att lämna en hälsning hos mej !
Ett sånt tänkvärt inlägg som fick mej att fundera vidare på hur vi ser på människor och sätter etiketter på oss själva och varandra.
Ha det gott !
Kram / Anneli



Svar: Tack själv! Nu önskar jag dig en bra vecka så tittar jag nog in till dig fler gånger. Kram till dig också!
Maria Bromander

#6 - - Bosse Lidén:

Tack för att du delade min text. Du har så rätt i det du skriver. Hoppas du kan hålla din epilepsi i schack med rätt dosering. Min frus ena bror har det och en av mina kompisar. Det är kul att bloggvandra. Nu fick du mig att tänka på att jag också hade epilepsi till 97 % enligt en medicin- läkare. På ett vis kan jag skriva att beskedet stal ett halvår av mitt liv. Värst var att jag inte vågade köra bil ensam till min cancersjuka mamma, som jag gjort under en lång tid. Det får bli ett kåseri någon gång. Kram Bosse

Svar: Kämpade med rädsla i många år men övervann den till slut. Kom fram till att jag måste våga leva men med sunt förnuft. Ja, kanske det blir några tankar om det i framtiden.Kram Maria
Maria Bromander