Efter att övernattat vid en liten sjö vid Klimpfjäll fortsatte vi mot Saxnäs och denna fors. Den heter just Trappstegsforsen och bättre namn får man väl leta efter. Där tog batteriet i kameran slut. Jaha...
 
 
 
Eftersom planerna var att åka genom Norge upp tog vi nu av mot Tärnaby. I just denna kända ort var min plan att inhandla en filt eftersom vi nu ändå var tvungna stanna och fylla på vatten. Ursäkta alla trevliga Tärnabybor men ett tråkigare bemötande har jag inte fått på länge utan att ens själv öppna munnen. Tacka vet jag Hemavan, rena himmelriket. Jag hittade en filt i en gamal hederlig järnhandel, en av den där sorten som bara har allt och har dom det inte fixar dom fram det. "Vatten, naturligtvis, backa bara upp där" blev svaret och så var också det fixat.
 
 
 
 
 
Nu kör vi över gränsen. Lika blött och regnigt men också lika underbart vackert.
 
 
 
 
Dags att övernatta och just denna enda natt i Norge sov jag till dånet av flera sådana här forsar. Var var vi då? Precis bakom en tunnel på E6. Vem kunde ana att detta fantastiska fanns där. Magnus funderade på en morgondusch men kom fram till att det var i kallaste laget.
 
 
 
 
Älgarna hade tydligen hittat platsen för ändå ut på klippkanten fanns det älgspillning. Kanske någon modig älg brukade ligga där och njuta av utsikten och sola om nu vädret var av den sorten.
 
 
 
 
Genom tunnlar, över broar och rätt som det är kommer man fram till en plats som denna med höga bergväggar runt om. Häftigt! Undrar just hur det här med mobiltäckning funkar här.
 
 
 
 
Så är vi framme i Narvik där vi passar på att äta. Inte vet jag vem som gjort denna staty men jag gillar den och det den vill säga. Fin konst de har här i Narvik.
 
 
 
 
Här finns det tomter till salu om det är någon som är intresserad av att bygga sig en hytte. Själv föredrar jag nog lite mer växtlighet av något slag men säkert passar det någon.
 
 
 
Så åker vi över gränsen in till Sverige igen och lanskapet är sig likt ett tag. Men fika smakar gott på de flesta platser på jorden så det blev en kopp kaffe och mazarin där ute på berget.
 
Del ett av dagens gåta vet inte jag svaret på och kanske det mer liknar en uppgift. Jag är nyfiken på vem som gjort den där statyn i Narvik. Del två är vilken svensk skidort jag passerat då jag i skrivande stund befinner mig i Kiruna.
 
Svaren till gåtorna i den här lilla leken kommer nästa söndag den 5/7.
 
Nu ska jag dra filten över huvudet och sova en liten stund innan resan går vidare imorgon. Sov gott!
 
 
 
Maria
 
 
#1 - - AE:

hej! Tur man är Hemavanbo! Ja, järn har det mesta. Handlade delar till gräsklipparn och målarfärg idag.

Statyn i Narvik har jag inte koll på. Svensk skidort från gränsen till Kiruna?? Det finns flera, Riksgränsen, Björkliden och Abisko. Närmast Kiruna är Abisko.

Ja, du är runt mina trakter och rotar!

Svar: Kram ;) Ja, det var en bild som föll bort där men det här är mest på skoj. Tyckte det var skoj. Här är så vackert. Finns inte en chans få med allt i en blogg hur gärna man än vill och framförallt inte känslan.
Maria Bromander

#2 - - Petra Svensson:

Mäktiga bilder du bjuder på Maria!

Svar: Tack! Det var en underbart vacker resa. Kram Maria
Maria Bromander