En av den här veckans händelser är att vår lilla bokcirkel äntligen kommit igång. Inför detta känner jag mig förväntansfull. Det ska bli spännande läsa böcker tillsammans med andra, göra nya upptäckter och få ta del av andras tankar och reflektioner.  När det gäller den försenade starten får jag väl helt enkelt säga; ”bättre sent än aldrig”.

 

Bra böcker finns hur många som helst och att välja är inte lätt. Efter en stunds funderande valde vi i alla fall ”Jag är Malala”. Malala Yousazai som själv tillsammans med Christina Lamb skrivit boken är troligtvis känd för de flesta av oss. En palestinsk flicka som kämpat och kämpar för alla barns rätt till utbildning samt kvinnors rättigheter. Hon är också den yngsta som någonsin tilldelats Nobels Fredspris.

 

Längst upp i bokens vänstra hörn står några ord uttalade av Magnus Utvik på Gomorron Sverige. Kanske de står där för att tala om för en eventuell köpare att den här boken är läsvärd vilket ju är en sanning. ”Det här är en bok man måste läsa,” står det. Det får mina tankar att gå till Tomas Sjödins nyutkomna bok ”Det är mycket man inte måste. Måste, är ett litet men farligt ord som kan orsaka stor skada och mycket lidande för oss människor. Här berättar Tomas själv om sin bok på Gomorron Sverige. 

 

Tror jag själv skrivit något om detta. Blir till att leta i ”byrålådorna”. Brukar bli en överraskning när man läser sina gamla texter. Mitt inlägg ”Låt inte diagnosen bli din identitet” gav reaktioner och en av dem vill jag ge dig chans att läsa. Här berättar Fnattkatten vad PCOS är och hur det kan påverka livet.

 

Till sist bjuder jag på lite musik med Uno Svenningsson och Freda. Var på konsert med dem förra helgen och nog har de förgyllt även den här veckan. Gick till och med och köpte en CD med dessa grabbar eller mogna män. Det har ju liksom gått några år sen sist. Hur som helst var det go musik, fina texter och skön stämning. Men du, du måste inte lyssna!

 

 

 

 

Önskar er en fin helg och kanske vi skulle passa på att vårstäda bort onödiga måsten!?

 

#1 - - Misq:

En bokcirkel har jag tänkt att starta eller gå med i, den dag jag är på hemmaplan mer än borta. Det låter så spännande och lärorikt att få ta del av andras reflektioner om samma bok som jag läst.

Svar: Tycker jag du ska göra. Vänta inte. Man borde väl kunna ha en bokcirkel på nätet. Läs lugnt! Lycka till!
Maria Bromander

#2 - - Mia:

Ja, varför inte. En bra idé, ska fundera på det.

#3 - - Bosse Lidén:

Där lyckades du få med två saker som jag är otroligt förtjust i. Tomas Sjödin och Freda. Jag ska genast beställa hans senaste bok. Han är en av de "vettigaste" människorna att lyssna på, tycker jag. Hans krönikor, föreläsningar, predikningar är guldkorn. Tänk med prövningar hans familj har gått igenom. Jag har nästan alla Fredas skivor och flera av Unos. Nu blir det inte ofta jag köper CD. Vad kul att läsa att du var nöjd med deras konsert. Jag och Solveig har köpt biljett till konserten på anrika Ystad Teater som häftigt nog är på just en fredag. När vi bodde i Hjo blev vi bekanta med en av gruppens medlemmars lillasyster. Vilken fin bild du avslutade med. Helgkram Ps. Idag tänkte vi åka till ett barnboksantikvariat som återinvigs. Det ska visst vara Sveriges enda renodlade.

Svar: Håller helt med dig. Han är en av de vettigaste om inte den vettigaste. Dessutom kan han ju tala så folk begriper vad han säger utan en massa konstiga ord hit och dit. Önskar er en riktigt fin och go konsertkväll. Barnboksantikvariat låter spännande må jag säga. Kanske blir ett kommande turistmål? Allt gott! Maria
Maria Bromander