Med Norton till Kohagen.

Publicerat i: Vardagen Grimstorp Änglagård 3
 
 
Sol och vackert väder inbjuder till utflykt. Dessutom har vi lärt oss att i år måste man passa på innan stora mörka moln och regn kommer. Kaffet bryggs, fikat packas och så på med alla mc kläder innan det är dags stampa igång gubbens favoritcykel. Tanten, det vill säga jag placeras där bak och sen bär det iväg. Norton som han heter cykeln är allt en go liten motorcykel även om han nästan känns som en moped modell större.
 
 
 
 

Målet var Kohagen vid Grimstorp i Sandhem. Nu ska ni inte tro gubben stannade för att parkera och gå de sista hundra metrarna. Nej, med en protesterande kärring där bak susar han rätt in i den gröna härligheten. För mig själv undrade jag om jag var tonåring eller 50+ eller vad som höll på att hända. Men man blir nog aldrig för gammal för sådant här. Hoppas bara inte en arg markägare dyker upp med långa kliv. Det är i sådana fall min gamla klasskamrat. Fast han var alltid snäll men det var ju då.

 

Så gott som varje skoldag under sex års tid åkte vår skolskjuts först till Grimstorp och släppte av barn innan den fortsatte hem till mig. Tråkigt ibland, roligt ibland men bäst av allt, vägen är fortfarande lika vacker och i stort har inga förändringar gjorts. Här utsikten vi njöt av till kaffet.

 

 
 
 
 
 
Grimstorp är nu inte vilken plats som helst på jorden. Det var här Änglagård 3 spelades in. På bloggen jag länkat till finns också bilder från andra platser som är med i filmen. Här är sidan till Grimstorps herrgård där det också finns mycke att läsa och upptäcka. Ofta blir man hemmablind men nog finns det en hel del att se i min bardoms trakter också.
 
 
 
 
 
Dags att packa ihop och börja dra sig hemåt på krokiga små vägar. Det mulnar men se vem som står här i gräset och lyser. Så fina de är och lagom till Mors dag precis som det ska vara. Mmm... Tyvärr är bara mobilen med men det får duga.
 
 
 
 
 
Vill du uppleva den här bygden i bokform kan jag rekommendera en riktig pärla.  Änglagårdsbygd av Agneta Tjäder. Till sin hjälp har hon den fantastisk fotografen Jan Tove. Jag mer eller mindre snubblade över den på bibblan igår och blev bara facinerad. Kombinerad foto och text bok som speglar stämningen och gör levande.
 
 
 
Allt gott denna dag mina goda vänner!