Tiden går fort och jag har nu trampat svensk mark i ett par veckor redan. Det var en lördag vi lämnade ett varmt och gott Kreta för att senare landa på Landvetter här hemma i Sverige. Med ett visst mått av olust hade jag packat ner ett ombyte varma kläder i handbagaget och även om jag såg att det varken var snö, snålblåst eller minusgrader när vi kom in över Sverige uppsökte jag kvickt en toa för att byta om för att inte eventuellt kalla vindpustar skulle kunna ge mig tuppskinn.

 

Mina tankar går och visst tål det här livet att fundera över. Där hade jag suttit på en bekvämt flygplan och troligtvis flugit över en del områden där människor i skräck flyr för sina liv. Trötta, hungriga människor som är hemlösa och även landlösa, flera är sjuka med mera. Där satt jag som har det så oerhört bra och fasade för att behöva småfrysa lite då jag kom hem från en faktiskt lyxig semestervecka. Jag hade ett hem att komma hem till. Jag hade en härligt fin familj som väntade på mig. På måndag hade jag ett jobb att gå till. Nog borde jag kunna stå ut med lite friska kalla vindar. Dessutom hade vi ju kupévärmare i bilen och har fortfarande. I Borås planerade vi till och med äta en bit mat för magen hade börjat knorra. Det var därför jag var mån om att växla in de Euro jag hade kvar redan på flygplatsen.

 

Glad i hågen lämnar jag fram mina Euro till en ung trevlig man bakom luckan och ber att få växla till svensk valuta. Han räknar sedlar, kollar legitimation och börjar till sist räkna upp sedlar. Det är då lilla jag reagerar och som så ofta pratar munnen innan jag tänker. ”Stopp nu, det är svensk valuta jag vill ha.” Mannens händer stannar, frågande tittar han på mig och en halv sekund senare brister hela hans ansikte upp i ett enda stort leende. ”Du är inte den förste. Det är svenska sedlar. Nya.” Ett lite skämtsamt samtal följde som jag skrattat åt många gånger efter det. Det är gott att bli bemött så. Vilken tur jag gjorde bort mig så jag fick vara med om detta.  

 

Dessutom värmer ett leende ofta inte bara en gång utan många gånger och kanske det är långtidsverkande. Vad tror du? Här kan du läsa en krönika om långtidsverkande omtänksamhet och kanske du redan listat ut vem som skrivit den.

 

 

 
 
Precis utanför vår dörr på Kreta växte både citron och lime träd. Här är det morgonsolen som leker i bladverket samtidigt som den värmer både oss och frukten. Som du förstår försvann resterna av den där förkylningen jag hade kvickt som ögat. Sol och värme gör gott. Fina minnen är också goa att tänka tillbaka på. Snart kommer fler.
 
 
Ta väl hand om er så hörs vi snart igen!
 
 
Maria

 

 

#1 - - Mia:

Välkommen hem till höstmörkret. Vi har dock haft en väldigt fin höst, tycker jag. Härligt...Förstår ni haft en fin semester på Kreta, ni får spara era fina minnen därifån!

Svar: Det var verkligen en fantastisk höst vi kom hem till. Så sprakande som en färgexplosion och riktigt fina dagar. Kalla nätter ibland men det är bara att vänja sig vid att skrapa rutor med mera. :) Årstiderna skulle jag inte vilja vara utan. Hoppas allt är bra med dig. Kram Maria
Maria Bromander

#2 - - anna-lena:

Visst har vi det bra. Vi behöver inte ha dåligt samvete för det. Fick min första Astrid idag. Kändes go att ta i. Har sått fröna jag fick från dej--- i lådor i växthuset och direkt i utejorden. Ska bli spännande att se om det blir några blommor. Kul att ha dej tillbaka på bloggen.

Svar: Nej dåligt samvete ska vi inte ha det hjälper varken oss själva eller någon annan. Kanske det ändå är bra att inse det ibland. Nu äntligen trillade polletten ner. Astrid är en tvåhundring, satt och funderade på om det var något i skolan med svenskan eller liknande. :) Blir bra med de nya tror jag och lite spännande så här i början. Några mynt har jag inte stött på än. Håller tummarna för fröerna. Allt gott!
Maria Bromander

#3 - - Yvonne:

Härligt att du haft en fin och avkopplande semester! Men visst kan man fundera över hur otroligt svårt många människor har det idag, de som måste fly och de som bara försöker finna en bättre tillvaro.
Vi är lyckligt lottade och jag hoppas av hela mitt hjärta att de människor som lider kommer att få en bättre tillvaro snarast.
Ha en fin vecka! Kram

Svar: Ja det är väl bra tänka till och vara medveten om detta men sammtidigt orkar jag knappt höra om allt elände längre. Jag och jag tror vi alla måste hitta något positivt också annars orkar vi inte. Det borde inte få sända en nyhetssändning utan att också en glad nyhet presenterades som får människor att dra på munnen. Det är livsnödvändigt och visst finns dom. Kram till dig!
Maria Bromander

#4 - - Pernilla:

Välkommen hem, även om du nu varit hemma ett tag. Jag fick in den första 200:ingen igår. Det är inte så stor omsättning på kontanter hos mej då de flesta betalar med kort, så det här är den första nyinred jag sett hittills.
/P

Svar: Tycker de nya sedlarna är snygga men några mynt har jag inte sett än. Lite spännande är det. Hoppas allt är bra med dig. Maria
Maria Bromander