Viktor Frankel

Publicerat i: Vardagen

 

 

Flyktingfrågan är större än någonsin och förlåt mig, men allt detta prat börjar stå mig upp i halsen. Det meningslösa tjabblet som inte leder någonstans. Som gör mer skada än nytta.

 

 

 

 

 Här följer ett citat av Victor Frankel. En man som föddes i Wien och längre fram i livet blev en mycket känd neurolog och psykiatriker. Frankl var jude och var en av dem som satt i koncentrationsläger under andra världskriget. Han dog i september 1997, närmare bestämt den andre. Hans mest kända bok heter Livet måste ha en mening och kanske den mer eller mindre blev till under hans tid i lägren. Tyvärr har jag inte själv läst den. Saken är den att utan Frankel hade världen gått miste om mycket.

 

 

"Vi som levde i koncentrationslägren

 

minns dem som gick runt

 

och tröstade andra,

 

gav bort sin sista bit bröd.

 

De kanske inte var så många,

 

men de är ett bevis

 

på att allt kan tas ifrån en människa

 

utom en sak: friheten att välja attityd

 

i varje given situation."

 

 

Nu är det hög tid att vi slutar tjabbla och istället går till handling. Lilla jag kan inte göra så mycket men det som görs i det lilla är nog och tillräckligt. Det är min övertygelse.

 

 

Trevlig Helg

 

alla goa vänner!

 

 

Maria

 

#1 - - Tezzo:

Håller med!

Svar: Roligt du tittade in till mig!
Maria Bromander

#2 - - Yvonne:

Vi har stora problem att brottas med nu i världen. Ibland orkar jag bara inte att tänka på det, blir så deprimerad. Hur ska det bli??? Men försöker ändå oftast att tänka positivt, att en dag har alla människor lärt sig att vara goda. Fast det kommer så klart att ta tid. Under tiden tror jag att alla små och stora saker vi gör för andra av godhet har betydelse. Alla bäckar små... Vi måste hjälpas åt att sprida godheten.
Sen kan jag tycka att man borde försöka att ta bort roten till det onda, de hemska människor som bär sig så fruktansvärt illa åt mot andra.
Ja, det är komplexa händelser i världen, men vi får inte sluta hoppas och be att framtiden blir god.
Ha det fint! Kram

Svar: Du har rätt i det. Tänk om vi människor kunde vara snälla mot varandra. Låter barnsligt men är det igentligen svårare.
Maria Bromander

#3 - - Pernilla:

Du har så rätt....men.... att prata och tjata om det gör att kunskap om situationen sprids. På så sett kommer kanske ( kanske, förhoppningsvis) fler till handling. Jag har skänkt pengar. Men mitt samvete säger också att jag kan bidra med mycket mer. För varje uppvaknande jag får inser jag att jag kan avvara mer och sms:ar några nya hundralappar. Så visst gör "tjabblet" skillnad.
/P

Svar: Jag har nog varit otydlig. Med tjabbel menar jag inte information och mediaövervakning som visar hur situationen är utan detta ständiga tjafsande i olika frågor. Exempel skulle kunna vara huruvida vi ska hjälpa eller inte, om en del bilder är feijkade, fördomar om olika nationaliteters IQ ... Visst behöver vi prata men jag vill se samtal som är kreativa och balanserade. Då blir det positivt. :)
Maria Bromander

#4 - - Mia:

Jag hörde på radion idag på fm att samtalet har förändrats i och med den nuvarande flyktingkatastarofen. Det diskuteras inte lika mycket om vi ska hjälpa nödställda, utan hur. Vid närmare eftertanke tycker jag att det stämmer det som kommer från media. Men när jag lyssnat på människor runt mig så kan jag inte säga att jag har upplevt det. Vi kan ju alltid hoppas på en förändring till HUR även där...

Svar: Du har rätt. De där hårda rösterna gapar inte lika högt och självsäkert längre. Ha det så gott!
Maria Bromander

#5 - - elisabeth:

Oj vad jag håller med dig om detta. Vad har regeringen/kommuner tänkt att göra ? Alla behöver en plats i livet, men vart skall alla ta vägen..

Svar: Ja tänk om de kunde prata ur skägget och prata klartext så man förstår vad de vill och framförallt enas. Roligt att du tittade in till mig. Välkommen åter! :)
Maria Bromander

#6 - - anna-lena:

Håller med dig. Bilden på den där pojken satte väl igång en massa... det är ju många som är specielt svaga för barn.... Världens ledare måste ju ta lite ansvar... liksom varje land och kommun. Vi har ett antal lägenheter i vårt lilla samhölle som tidigare använts till asylsökande. VAfför de står tomma nu, det förstår jag inte. Flyktingar är jättevälkomna... MEN vi måste då få resurser att at emot dem på ett humant sätt. Arbete, fungerande skolgång, möjlighet att använda den kompetens varje människa har...

Svar: Det har jag undrat också varför hus får stå tomma när det finns människor som bara skriker efter någonstans att bo. Att det sker humant som du säger är oerhört viktigt och det ställer stora krav inte minst på pedagogen som tar emot barnen i skolan eller arbetsgivare och arbetskamrater på arbetsplatser. Det finns nog bara ett sätt att klara detta och det är att hjälpas åt men våra politiker måste sätta ner foten. Oj oj så små vi är på denna jord.
Maria Bromander

#7 - - Bosse Lidén:

Underbar bild till brännande och tänkvärd text.
Sista veckan har det hänt mycket i Ystad och Tomelilla när det gäller att ta emot flyktingar.
Kram Bosse

Svar: Jag känner mig lite liten i det här sammanhanget måste jag säga. Arma människor! Jag har det så bra så en förkylning är ju igentligen inget att ens nämna högt. Antar att mycket är på ideel basis också hos er. Beundransvärda människor som ställer upp. Ha det så gott!
Maria Bromander