Strålande vackert väder och vi inledde söndagen med en god frukost på Landhs konditori. Därefter gick färden vidare för en liten promenad runt Kyrksjön vid Bottnaryds kyrka. Nu tror jag inte den heter Kyrksjön enligt kartan men jag kallar den så för enkelhetens skull.
 
Pärlstigen är en promenad eller kortare typ av vandringsled. Runt leden finns ett tiotal stationer som bygger på Frälsarkransens pärlor. Även Tomas Tranströmer, Helena Molin och Dag Hammarsköld citeras under vandringens gång och den som vill kan sitta ner för att begrunda, vila och njuta. 
 
 
 
 
Fortfarande låg isen kvar inne i en av vikarna dit solen inte hittar så ofta och den var tjock. Dröjer innan man vill ta ett dopp där annars finns utmed Pärlstigen två små fina badplatser.
 
 
 
 
 
Genom att spegla sig ... lär sig människan vem hon är. Den här bron speglade sig också fast i den spegelblanks sjön.
 
 
 
 
På andra sidan viken ligger Bottnaryds fina och välskötta hembygdsgård. Här är en av stugorna och tänk, en stupränna av trä.
 
 
 
 
Kyrkan var både startstation och slutstation. Klockstapeln närmare bestämt, fast vi hoppade visst på någonstans strax efter men vad spelar det för roll. Ingen alls faktiskt.
 
 
 
 
Så till sist ett klokt ord av Dag Hammarsköld.
 
 

 

Sedan fortsatte utflykten och när vi kom hem långt senare än vi tänkt hade vi en mycket trevlig söndagsutflykt att se tillbaka på. Det finns mycket att upptäcka som till exempel en torvmosse modell megastor. I Ulricehamn tyckte jag vi kunde testa lite geocaching. Men milde tid, min arma gubbe upplevde detta väldigt "pinsamt-dumt" så istället tog vi en kik på utsikten. Men man ska ju ta sig ner igen och varför inte ta en genväg om än lite snårig. För tanter som mig tar det en stund men alltid glädjer det någon som är snabbare på foten. Bra träning tänkte jag och kom väl ner till sist.

 
 
 
 
 
Trevlig helg och Allt gott
till er alla!
 
 
Maria
#1 - - anna-lena:

Fick ett frälsarkrans-armband av dottern i julklapp. Fint, tycker jag. HAr läst om innebörden av de olika pärlorna. Tystnadspärlor var det gott om, om jag inte minns fel.
Är det på Galtåsen ni är.?Har inte varit uppe där, men ska försök få till det i sommar..... Men en sån gubbe... vad då pinsamt. FAst d et sa resten av familjen om mig när jag ville börja testa stavgång, använde gamla slalomstavar.... närd et var nytt. Idag är det ingen som reagerar på att jag tar stavar när jag går ut och går,,,, åtminstone på hemmaplan.... det är sällan att det blir av att jag tar med dem, om man ska gå någon annanstans... Så din gubbe kanske kommer på bättre tankar... ; ) Sådde en del av fröerna jag fick av dej i lådor i växthuset, i höstas. De t har börjat gro nu. Ska bli spännande att se om jag kan göra hela trädgården till en gul favoritplats för insekter. Ha det så gott! Anna-Lena

Svar: Nej vi är bara i utkanten av Ulricehamn på den enspåriga järnvägen som asfalterats. Den går på den här platsen genom en tunnel vilket ju gör att GPS har lite svårt få kontakt. Nästa gång jag frestar maken med detta blir mitt i skogen där bara älgarna tittar på. ;) Gå med stavar är skönt och lite glada skratt får man bjuda på. Hoppas fröna växer så det knakar nu. Ha det så gott! Maria
Maria Bromander

#2 - - Mia:

Hmm... inte pinsamt... finns massor med män / gubbar / småkillar, ja flera sorters av manligt kön som tycker det är superkul! Han får vänja sig, annars får du geocacha tillsammans med mig.

Blev det ingen burk funnen idag då? ;-) Ni verkar ha haft en fin dag i alla fall...

Svar: Får börja på en annan plats mitt ute i skogen och inte på en promenadväg så tror jag nog det går bättre. Du ska ha en bra vecka!
Maria Bromander

#3 - - Lotta:

Tack för att jag fick vandra med dig med dessa fina foto. Finns så många vackra platser i vårt fina land.
Nu är det dags för sängen!

Sov så gott!

Kram 😃

#4 - - Anki:

Vilken helt underbar promenad - passar mig som handen i handsken! Jättefina bilder också!
Dag Hammarskölds citat är verkligen sant ... och väldigt fint. Han var en klok man!

#5 - - Pernilla:

Där skulle jag vilja gå. Så vacker och kloka ord och citat kan man inte få för många av.
/P

#6 - - Yvonne:

Verkar vara en fin runda att promenera. Så vackra bilder på en spegelblank sjö och kyrkan... oj så vacker!
Ha det gott! Kram