För att försöka komma på rätt kant med livet igen kommer jag åtminstone ett par veckor försöka äta så skonsam mat som möjligt. Varenda liten smula som stoppas in ska antecknas. Allt för att sedan kunna utesluta och lägga till allteftersom.

Idag stod det squashsoppa på menyn en rätt som jag faktiskt aldrig lagat förut. Bilden ser nog inte så aptitlig ut. Soppan skar sig nämligen och eftersom jag helst vill ha lite små bitar i min soppa mixade jag den inte utan använde en mosstöt.

 
 
 
 

Min soppa innehöll;  

½ gul lök, 2 vitlöksklyftor som hackades och bryntes på svag värme tills den blev genomskinlig.

1 squash och 2 morötter skalades och skars i tärningar. Bryntes med löken några minuter.

5 dl grönsaksbuljong slogs över och alltsammans kokade 15 min.

Några frusna spenattärningar tillsattes och då soppan åter kommit i kok gjorde jag förmodligen ett fel.

Jag hällde i 1 äggula uppvispad med en gräddskvätt, ca 1/2 dl lite för hastigt utan att röra, röra, röra och så blev det som det blev. Soppan skar sig och blev jättegod ändå. So what? Protesterna från magtrakterna har uteblivit så ingen skada skedd. På nätet myllrar av recept för den som vill ha ett annat stuk på soppan så Lycka till!

 

 

 

Ibland undrar man om någonting blir som det ska. Men något blir det frågan är bara vad, en funktionshindrad flodhäst kanske. Var nog ett dåligt skämt? Vill ni veta vilket resultat jag väntat mig så klicka på bilden. Du som vet vad jag gjort för fel får gärna tala om det för här mottas alla goda råd med tacksamhet. Nu skulle det ju bli en födelsedagspresent men det finns ju affärer med massor av roliga små saker i så det löser sig nog. Garn finns det också gott om i världen, alltså är det bara att göra om och försöka göra rätt. För skam den som ger sig.

 

 

Ha en bra vecka och akta ryggen om du hör till gänget som ägnar sig åt snöskottning!

 

Kram

 

Maria

 

 

 

#1 - - Petra:

Ja, så sant som sagt; skam den som ger sig! :)

Svar: :)
Maria Bromander

#2 - - Yvonne:

Åh, det var en komplicerad sak du gett dig in på. Inget för mig. Men vill du göra om den lyckas du säkert, annars är det väl inget fel på en strandad flodis heller. Du hade ju valt pigga färger.
Soppan låter god! Men vad jobbigt att skriva upp allt du äter...
Krya på dig vännen!
Kram

Svar: Komplicerad var rätta ordet men barnens önskmål... du vet. De har stora tankar om mor sin och de är ju mina guldklimpar. Även den "bäste" misslyckas ibland. Ska nog få ordning på livet igen även om det inte alltid känns så.
Kram och tack Yvonne!
Maria Bromander

#3 - - Pernilla:

Vi äter sällan soppa. Dottern har diabetes typ 1 och soppa är svårt att dosera insulin till. Inga fibrer som man "står" sig länge på och svårt att räkna ut mängden kolhydrater. Synd, för soppa är gott.
När det gäller flodhästen är jag bara säker på en sak och det är att det blivit något fel, haha!
/P

Svar: Helt rätt. Något eller några fel. :) Tråkigt att dottern har diabetes. Det där med att räkna kolhydrater och proteiner har jag varit med om på jobbet. Ingen lätt sak. Känns ju som det blir galet hur man än gör. Ha det så bra som bara går! Kram.
Maria Bromander

#4 - - Mia (livsnjutare):

Soppan låter GOD i alla fall! Jag är mycket för soppa, har inte alltför många recept.... norpar ditt!

Tack för tipset!


Svar: Sopprecept kan du nog hitta hur många som helst på nätet. Lycka till.
Maria Bromander