Vinterpromenad.

Publicerat i: Vardagen
 
 
Det är som ett sagolandskap. Vackert vitt och kallt. Efter några kilometer känner jag inte kylan. Blodcirkulationen har kommit igång och även en barnvagn kräver  ju en del för att gå framåt.
 
 
 
 
Även den hårt tuktade häcken har fått sin del av vinterskruden. Fryser den, känner sig vacker eller både och. Ska man vara fin får man lida pin fick jag höra av en expedit en gång i min barndom. Den människan tyckte nog inte om barn.
 
 
 
 
Älgjägaren sitter nog hemma och putsar på sina gevär eller kanske han tar sig en tur i skidspåret som resten av min familj.
 
 
 
 
Det lilla huset som brann i höstas har inte fått någon ny mössa. En sådan kan man behöva en dag som denna. Det säger även min egna huvudknopp men jag har ju en huva. Bättre än inget tänker jag medan jag funderar på om jag ska tillverka eller köpa en. Svårt det där att hitta en bra mössa.
 
 
 
 
Då är vi snart hemma igen med barnvagn, lillkameran och frisk luft i lungorna. Härligt. En alldeles underbar sov och fototur. Om några månader är det vår och då kommer kossorna ut i den här hagen igen.
 
 
 
 
Så hoppas jag vi alla får en bra vecka och även om nu inte allt blir riktigt som tänkt finns det säkert större problem i världen. Ha det gott alla vänner!
 
 
Maria
#1 - - Yvonne:

Underbara bilder! Det är så vackert med snö och frost. Bara att njuta!
Ha det fint! Kram

Svar: Precis. På med varma kläder och ut i det kalla för att njuta. Ha det gott! Kram.
Maria Bromander

#2 - - wiolettan:

Vilka härliga bilder. För mig som bor i Stockholmstrakten och är ifrån Ångermanland känns detta hur bra som helst att få se.
Det går inte att välja ut någon favorit, men skulle jag göra det så ligger ettan bra till.
Trevlig kväll och kram till dig.

Svar: Tyvärr är det svårt att fånga allt det vackra med en kamera. Framförallt som man är en glad amatör som bara tycker det är kul men tack ändå. Kram.
Maria Bromander

#3 - - Pernilla :

..."lida pin" sa min mamma också. Det är väl ett gammalt uttryck?
Vilka härliga bilder fu bjuder på ntack för att vi fick följa med.
/P

Svar: Fin säkert värre uttryck men jag hoppas verkligen det försvinner. Ha det gott!
Maria Bromander

#4 - - Bosse Lidén:

Vad fint du verkar ha det i din närmiljö. När snön får vara "ifred" är det extra vackert. Vid kusterna blir det lätt blask rätt snart.
Tuff bild på kärleksmums i ditt senare inlägg. En mjuk kaka som jag förknippar mycket med min älskade mamma.
Helgkram Bosse.

Svar: Ja vi har det fint precis som du säger. I år har snön fått ligga kvar och jag är glad för det. När du förknippar kärleksmums med din mamma ser jag framför mig en liten kille eller kanske gänglig tonåring som glatt hugger in på mammas goda kaka. Mmm...
Maria Bromander

#5 - - Bosse Lidén:

Jag växte upp med att ha förmiddagsfika, eftermiddagsfika och kvällsfika. Upptill det hann vi med att äta nyttigt tre gånger om dagen. Bara att känna doften när jag kom hem från skolan. Tryggt att växa upp med en hemmamamma.
Nu ska jag försöka hålla mig vaken en timme till. Hämtning på stationen klockan 00.30. Kram

Svar: Hemmamammor eller hemmapappor de behövs idag också. Jag står för denna åsikt även om man knappt vågar säga det högt. Ibland var de lite som änglar i samhället :) och är fortfarande.
Maria Bromander

#6 - - Mia (livsnjutare):

Jättevackra vinterbilder! Vinter gör sig nog bäst på bild om ni frågar mig ;-)

När jag läser om "vill man vara fin får man lida pin" - vad olika vi associerar, beroende på vad vi har i våra bagage. Mina tankar gick direkt till ett par urläckra (tyckte jag då) högklackade skor inköpta på rea, en aningen för små, men det fick ju gå för jag ville ha dem! Jag led verkligen pin en danskväll..... det blev aldrig fler danskvällar i dem... inget annat heller för dem. Placerades i garderoben tills de gick till sällare jaktmarker....

Svar: Så är det. Vintern är vacker men jag tycker nog vi kunde ha några fler sommarmånader även här i norr. Dina skor påminner mig om ett par platådojor jag försökte komma överens med en gång i tiden. Så tokigt. :)
Maria Bromander