Kravlösa veckor.

Publicerat i: Vardagen
Så är det dags börja arbeta igen efter fyra näst intill kravlösa veckor. Att då börja med ledig dag är ju inte så tokigt men imorgon är det allvar på riktigt igen. Då ska jag ta itu med de där lösenorden jag glömt, ipaden som tydligen havererat och framförallt personen jag sköter om. Det kom sist men är absolut viktigast och roligast.
 
I år planerade jag inga längre semesteresor. Inte heller några särskilda aktiviteter. Dagarna och veckorna skulle helt enkelt få fyllas utav vad som blev. Besöka platser i närområdet som jag inte besökt stod på önskelistan och ordet skynda fanns inte på kartan. Förbjudet alltså.
 
Nu har vi varit hemma från Uppsala flera veckor. Bloggen fastnade visst där ett tag men vi tog vägen hem över Nynäshamn dagen efter. Där besökte vi bland annat Mopedum som du kan läsa om här.
 
 
 
 
Hur har min barndoms kök kunnat hamna på ett så kallat museum? Det känns som igår.
 
 
 
 
Tänk så rik jag kunnat bli. Har haft åtminstone sju stycken av de här sparbössorna plus några till.
 
 
 
 
Nu får det bli mer semesterminne en annan dag. Till dess får ni ha det så gott och jag går väl ut och plockar lite hallon att njuta av till frukost imorgon.
 
 
Sov gott!
 
 
Maria
#1 - - anna-lena:

Visst känner man igen det köket. Nostalgi till 100%! Sparbössorna, nä, jag hade bara någon som enbart sparbankspersonal hade nyckel till... och lite senare en porslinsgris som man kunde öppna magen på. Den var mycket bättre än sparbanksbössan, tyckte jag. Återbäring på direkten! Klokt att ta semestern som den kommer. Vi har inte så mycket planerat heller.... men en stuga vid kusten som behöver sesom lite då och då... De första gula blommorna, från dina fröer, har slagit ut. Det är ju en slags vallmo. Har aldrig sett sådan förr. Tack för att jag fickav ditt överflöd. Ha det gott! Anna-lena

Svar: Tror det var så med de flesta sparbössorna jag hade också. Generösa bankkassörskor delade ut när det var spardagar. Nästa år kommer nog blommorna lite tidigare och blir lite fler. Upptäckte att de även finns i orange och rött. Tacksamma är de ialla fall. Allt gott!
Maria Bromander

#2 - - Yvonne:

Det är roligt att se saker från förr i ens liv, både långt tillbaka och senare. Minnena bara väller fram, minnen man inte visste fanns kvar bak i hjärnkontoret. Härligt att få se! Tack!
HA det riktigt skönt! Kram

Svar: Precis, minnen ploppar upp från ingenstans 😊
Maria Bromander

#3 - - Pernilla :

Jag hade en svåger som jobbade på Arla och hade också de där kossorna.
Han jobbade kvar på Arla till pensionen för några år sen.
/P

Svar: Det är konstigt men trots att jag växte upp på en lantgård har jag inget minne av just den. Kanske kom efter min sparbössetid. 😏
Maria Bromander

#4 - - Lotta:

Härligt! Låter så skönt och avkopplande att läsa om dagarna som fått fylla sig själva. Jag behöver verkligen ledigt nu. Jobbar 4 veckor till. Ska bli såååååå skönt. Tog och smakade hallonet, det var mycket gott.
Ha en härlig och solig lördag!

Kram

PS, jag bakar ofta med havregryn nu mera 😉

Svar: Tänk om jag kunde ge dig en hel tallrik hallon :) Min lördag har varit fantastisk, fylld av barn och barnbarn, bad, bärplock och bara ligga i skuggan och pusta. Hoppas dina fyra jobbveckor innan semestern går som ett jehu.
Kramen på dig.
Maria Bromander

#5 - - Mia:

Nu får jag börja fundera på om jag borde vara på ett museum, t.o.m. Två av de varianter sparbössor du visar hade t.o.m mina barn!

Jo, mycket saker jag känner igen från dina bilder... Kul att se! Undrar vad av dagens överflöd som kommer att hamna på museum... Ta bara mobiltelefonerna. de behöver ett eget museum för de ändrar form och användningsområde rekordfort..

Simma lugnt när du börjar arbeta, eller om du nu redan har gjort det!

Svar: Du milde tid vilket tråkigt museum med bara mobiler i alla dess former. Du får mig att fundera på vad som egentligen är typiskt för just idag. Får nog tänka lite till. :) Ha det så gott!
Maria Bromander

#6 - - Bosse Lidén:

Just den gula äggklockan (likadan) har jag hemma. Den är från min barndom och jag lät den vara med i "Mina fotsteg i ditt hjärta". Sparbössan minns jag också väl. Kul ställe.
Kram vandrande Bosse

Svar: Nostalgi som livar upp :) och en nöjd man eftersom det även fanns mopeder och mopeddelar i samma hus. Fika var det visst också. :)
Maria Bromander