Uppsala

Publicerat i: Vardagen

I vårt garage behandlas för tillfället en mycket illa behandlad, faktiskt misshandlad Gilera Touring 50. Då den helt plötsligt kom höll den ihop med hjälp av rostig gammal ståltråd, diverse delar var både sneda och vinda. Jag tittade stumt och trodde skrothögen skulle hamna på tippen men denna man jag nu varit gift med hela 35 år tar uppenbarligen det mesta till sitt hjärta.

 

Man kan säga att det var Gilerons förtjänst det blev en resa till Sveriges fjärde största stad. Reservdelar finns nämligen inte i nyproduktion, begagnat är tydligen inte lätt få tag i men i Uppsala minsann där fanns dom.  Tror ni det var någon ide börja protestera, diskutera avstånd och bränslekostnad. Inte. Jag brydde mig inte ens om att försöka men i Uppsala skulle jag minsann stanna åtminstone en dag.

 

 

 

Frampå kvällen när benen var trötta och fötterna ömma tog vi oss hem till hotellet. Ett hemtrevligt sådant som jag gärna vill återvänder till någon gång. Centralt låg det och inte kunde jag låta bli tänka på Gammel-Maja i Domkyrkotornet då jag tittade ut genom vårt fönster. Men mer om det imorgon.

 

 
 
 

Efter en liten uppfräschning bar det så av ut för att fira alla de trettiofem åren med lite god mat. Vid denna kanal eller Fyrisån är det ju egentligen hittade vi en restaurang. Maten var god, Simon servitris tog väl hand om oss och kvällen var fin. Faktiskt fantastisk.  Att få sitta vid vatten en fin sommarkväll det är en väldigt angenäm upplevelse måste jag säga.

 

Efter en lugn kvällspromenad upp till slottet, genom botaniska trädgården, Pelle Svanslös lekpark och hem igen hämtade vi te i matsalen.  Precis bakom hissen fanns läshörnan med stort perspektivfönster som passade oss alldeles utmärkt. Där satt vi och smaskade på dagens skörd av choklad och drack te när telefonen ringde och verkligheten helt plötsligt skakade om. Det går inte ta semester från verkligheten. Just därför gäller det njuta av de fina stunderna och ljuset tar nog kål på det där tråkiga denna gång också. Skuggan får ju också ge sig för solen på denna bild från Valvgatan.

 
 
 
 
 

Imorgon ska jag försöka berätta lite mer om våra äventyr där i Uppsala. Det blev inte så ikväll men mycket blev det visst ändå och tänk att mannen som tar illa medfarna gammla mopeder till sitt hjärta också en gång tog mig. Det är mycke jag har lite svårt att förstå ibland. 

 

God natt mina vänner!

 

Maria

 

 

 
#1 - - Pernilla:

Vilken mysig tur. Uppsala är fantastiskt vacker även om jag inte hunnit ströva mer än små stunder när vi varit där. Tur att delar finns till "skrothögen".
Känner en gubbe, pappa till en kompis, som också har hjärtat varmt för veteraner. Har byggt delar till sin veteranbil och håller nu på med något tvåhjuligt. Tänk vilket otroligt intresse att ägna timme efter timme till skrot. Fantastiskt!
/P

#2 - - Gunnel :

Vilken tur att det behövdes reservdelar. Ett Uppsalabesök hade inte jag heller tackat nej till.

Svar: Uppsala är en så gammal fin stad så jag hoppas där finns mycke reservdelar. :) Kramen på dig!
Maria Bromander

#3 - - Bosse Lidén:

Det finns många skäl till att besöka orter. Du berättade om något nytt. :) Härliga foton från en fin stad.
Sommarkramar från Bosse

Svar: Det är väldigt roligt besöka nya orter, uppleva nya miljöer, se nya saker och så vidare. Skulle gärna göra detta lite mer. Hoppas du har en fin sommar, att allt är väl. Kram.
Maria Bromander

#4 - - Mia:

Uppsala, där har jag endast vistats en helg, men återvänder mer än gärna. Jag promenerade mycket, bl.a utmed ån. Domkyrkan fick förstås besök och även ett psykiatrimuseum, vet inte om det kallades så, men innehållet var sådant. Så blev det förstås några cacher, för på den tiden var jag mer "på" cacher än vad jag är idag.

Ser fram emot nästa "rapport"!

Svar: Psykiatrimuseum. Okey, i den staden finns mycke att upptäcka och utforska och promenera utmed ån är fint. Tänkte på dig då det flög fåglar över vattnet då vi satt och åt. :)
Maria Bromander

#5 - - Yvonne:

Fina bilder från Uppsala!
Du bjöd mig också på ett skratt! Men visst tyckte väl mannen att du var bättre än en gammal moped. Ha, ha... Fick bara roliga bilder i min hjärna.
Tack för att du finns kära vän! Kram

Svar: Får väl hoppas det ... Bra att du fick dig ett skratt. :) Tror vi skrattar alldeles för lite. Kram på dig:
Maria Bromander