Högtidsdag.

Publicerat i: Vardagen
 
Så här har det sett ut på stadens konditorier idag. Det har varit ett av de stora samtalsämnena där jag rört mig och naturligtvis har man unnat sig en bit massipantååta lite till mans.  Själv avstod jag och mitt sällskap tog en glassbåt istället. Men firade gjorde vi ändå.
 
Här är det Sandéns i Jönköping som står redo för att ta emot kunder.
 
 
 
 
För mig är den här dagen lite obegriplig. Någon fakta har jag inte hittat om den men strunt samma. Bjuds det en anledning att fira och skoja till det lite så måste man passa på och första torsdagen i mars inträffar ju faktiskt bara en gång per år. Dagen då småländskan liksom kommer fram lite extra. Vad sägs om den här meningen; "De ska va massipantååta fössta tossdan i mass. E tååta me fässka hallon i."
 
Vad är det då som firas? Småland antar jag och dialekten. Eftersom mass är första vårmånaden passade vi på att fira våren också. Naturligtvis lillprinsen som nu fått sitt namn och sist men inte minst, jag parkerade på rätt sida i mosse och slapp parkeringsböter. Gatorna sopas ju fösta tossdan i mass liksom alla andra månader. Säkert finns tusen andra saker att fira men nu är jag rätt tacksam över att jag åter är i de trakter där vi använder bokstaven r lite mer. Kanske rent av lite för mycke. Om nu smålänningarna struntar i den får väl vi här åt Västergötland till ta vårt ansvar och använda den lite extra.
 
 
 
"Ha en hällie tossdakväll."
 
 
Maria
 
#1 - - wiolettan:

Detta var något nytt för mig. Första torsdagen i mars, på småländska, ja varför inte, en rolig idé.
Undrar vem som kommer på alla lustiga idéer?
Tårtorna ser ju goda ut, kanske lite väl sött i min smak, men nå´n gång.
Tack för informationen, intressant.
Kram till dig.

Svar: Det går mycket bra fira på annat sätt tycker jag. idag ska jag fira att det är fredag med en bacon och purjolökspaj. Gott! Trevlig helg! Maria
Maria Bromander

#2 - - Mia:

Ja du, jag är småländska från start och återgått till det efter drygt 20 år i Västergötland! Men inte är det för fössta tossdan i mass... Har inte firat i dag heller...

Kul och härligt inlägg. Allvarligt talat har jag heller ingen aning om vad det är som firas idag!

Svar: Fritt firande med andra ord. Nu firar jag att det är fredag. Trevlig helg! Maria
Maria Bromander

#3 - - Pernilla:

Har aldrig hört om firandet förut. Trodde det var Prins-feber som tårtan (tårten) var ämnad för. Vi Gottlänningar vi avsluta allt med ...e eller .....a. Äte tårte på en torsda går inte.
/P

Svar: Det är kul med dialekter och visst kan det bli rätt roligt när man jämför olika. Ha en bra helg! Maria
Maria Bromander

#4 - - Lotta:

Vilka mumsiga tårtor! Jag älskar verkligen den sorteras tårtor, jag kan med lätthet vräka i mig en väldigt stor bit. Till och med utan att känna att det blir kvalmigt efteråt. Nu äter jag inte tårta så ofta som tur är för det är ju inte så rysligt nyttigt. Jag hörde på tv att de hade intervjuat några som skulle läsa upp texten från ett papper där det stod, " första torsdagen i mars". Vi kalskoniter, ä ju inte helle så ba på det då med R. Tur vi får vara som man är 😀!

Ha en fortsatt bra fredag!

Kram

Svar: Om alla vore lika och pratade likadant det vore för tråkigt. Tycker dialekter är charmigt. Trevlig helg! Maria
Maria Bromander

#5 - - Yvonne:

Har aldrig sett eller hört talas om detta firande förut, såg det på en bild Dregen lagt ut på Facebook. Kunde först inte ens förstå vad det stod på tårtan. Men visst är det väl skoj att fira så ofta som möjligt!
Ha en fin helg! Kram

Svar: Ärligt talat så hade inte jag det heller. Lite skämigt men så var det. Trevlig helg på dig! Kram Maria
Maria Bromander

#6 - - TantGlad:

Jag läste dendär meningen på småländska....försökte iallafall, och glad blev jag.
Tack för lite härligt vetande.
En stor varm lördagskram till dig

Svar: Rätt ovesäntligt vetande men roligt ändå. Tråkigt vara så där nyttig jämnt. Ha en go helg! Maria
Maria Bromander