Äppleträd.

Publicerat i: Vardagen
Nu är värmen här på allvar. Idag har det varit över tjugofem grader och lite klabbig blir man allt emellan åt. Tyckte min mormor o morfars soffa var lite felplacerad när den ställdes vid den här väggen men idag kan jag nog tycka det var ett rätt vettigt ställe. Dels sitter man i skuggan och dels kan man njuta av ett underbart vackert äppelträd, två förresten. Ett gammalt och ett ungt. 
 
 
 
 
Det här äppelträdet är gamlingen i vår trädgård. Rasande goda äpplen ger det och nog börjar jag undra hur gammalt det kan bli egentligen. Inte för att jag vill bli av med det, nää... jag kommer sakna det väldigt mycket. Men om vi bott här i trettiotre år och det var gammalt redan då vi flyttade hit borde det åtminstone vara sextio år nu. Som ni ser har det kommit vattenskott. Någonstans har jag läst att skjuter trädet skott är det ett tecken på att dess liv närmar sig sitt slut. Nu tar jag väl det med en liten nypa salt för detta skott sparade jag när halva trädet dog för cirka 15 år sedan. Äppelträd sägs kunna bli hundra år men då gäller det nog ta väl hand om dom. Prata lite med dom, ungefär som med krukväxter kanske. I fortsättningen pratar alltså jag med mina äppelträd medan grannen pratar med sin katt och sedan kan vi ju faktiskt prata med varandra också. Bra, eller hur.
 
 
 
Undrar hur många grader det är i sjön?
 
 
 
Simma lugnt! 
 
 
Maria
#1 - - Mia :

Hehe... jag var hos sonen idag och pratade med hans äppelträd.... somsonen var väldigt bestämd med att det inte var något äppelträd utan ett blomträd.

Jaja, det blommade ymnigt precis som ert gör nu. Vi får se vad sonsonen kallar trädet till hösten när det finns äpple på det, då ska jag påminna honom att det inte är något äppenträd utan ett blomträd!

Svar: Hoppas han får riktigt mycket frukt så han riktigt förstår och dig tycker jag han kan bjuda på en finfin äppelpaj. Blomträd är inte så tokigt det heller. :) Ha det så gott!
Maria Bromander

#2 - - Bosse Lidén:

Vilken vacker vy från den bänken. Där hade jag gärna suttit och njutit. Tänk att de kan bli så gamla. Jag tycker det är okej att prata med både ditt och datt. Sedan kan man komplettera med vanliga människor om de har något vettigt att säga. :) Du drar dig mot sjön. Har du någon minitemperatur som måste till först? Antagligen är du inte en badkruka som jag är.
Sommarkramar från söder

Svar: Är det någon som är badkruka är det nog jag. En livrädd sådan som tror hon ska drunkna så fort hon inte känner botten. En gång i tiden var mini temperatur 18 idag tror jag den ligger på 22, kanske 21 om vädret är stilla och det är varmt på land alltså. :) Men jag älskar sjön och trivs med att bo bredvid den iallafall."Sommar, sommar, sommar ..." Kram från landkrabban. :)
Maria Bromander

#3 - - Yvonne:

Underbara äppelträd! Det har varit en så fantastik blomning i år, igen. Känns som att det varje år är en ännu grannare blomning än förra året. Är det för att de bara är så efterlängtade och vackra?
Hoppas på en fin tillgång på frukt till hösten!
Ha det gott! Kram

Svar: Så har vi något att se fram emot även när det blir höst. En go äppelpaj eller äppelmos till vintern. Tänk vad bra det är ordnat ändå. Ändå vill jag inte tänka höst och vinter nu utan riktigt njuta av en underbar sommar. Allt gott till dig! Kram!
Maria Bromander

#4 - - Pernilla :

Så vackert! Nästan som ett idylliskt vykort.
/P