Bosses lek.

Publicerat i: Vardagen
Nu ska Norge, vårt fina grannland som jag tycker så mycket om hyllas. Imorgon är det ju deras nationaldag så vad passar bättre.
 
Vi börjar med lite norsk musik vilket är uppgift ett. Jag har valt låten "På rett kjöl" med Björn Eidsvåg. Ni får ha överseende med stavningen. Första gången jag hörde Björn var på Skavlan.Här kommer låten och killen han sjunger duett med heter Kurt Nilsen. Varsågod! (klicka på flaggan)
 
 
 Bildresultat för norsk flagga
 
 
 
Uppgift nummer två är en norsk bok. Bokhandlaren i Kabul hittade jag i min egen bokhylla. Den är skriven av en av norges mest framstående journalister, Åsne Seierstad. Hon är också en av norges största författare. Här har ni boken och frågan är om jag inte ska läsa den en andra gång. Hmm...
 
 
 
 
 
I sommras gjorde vi en underbar semester resa. Färden gick över de svenska fjällen för att så småningom nå gränsen och därefter gick resan upp genom Norge. Till sist nådde vi Narvik. Där var isande kallt men restaurangen vi åt på serverade en underbart god sallad och i staden finns statyn jag kom att tycka väldigt mycket om.
 
 
 
 
Så en kväll var det lite svårt att hitta parkering för det rullande huset inför natten. Bakom en tunnel hamnade vi till sist med en perfekt dusch alldeles utanför fönstret. På andra sidan om bilen stupade bergväggen tvärt ner i en fjord. Vägen hade troligtvis gått där innan tunneln sprängdes i berget.
 
 
 
 
Typ så här fast det inte är samma fjord. Jag tycker inte om folk som skryter, men att ha framfört en husbil på dessa smala vindlande vägar det är jag lite stolt över. Först trodde man aldrig man skulle komma upp, sedan trodde man aldrig man kom ner och mitt i allt detta skulle man komma både in och ut ur ett antal både långa och korta tunnlar. Det kändes lite tryggare med vägräcke. Ett stabilt sådant!
 
 
 
 
Vid vägen hade det med jämna mellanrum byggts sådana här bassänger. Jag tror det är meningen de ska samla upp smältvatten för att inte vägen ska spolas bort men säker är jag inte. Vet du?
 
 
 
 
För drygt fem år sedan träffade jag en glad och sprallig clown i Oslo. Inte för han ser ut som clown men han hade alla möjliga tricks och lustigheter för sig. En riktig glädjespridare må jag säga.
 
 
 
 
Vid samma tillfälle tog jag den här bilden som får visa hur omtänksamma och generösa norrmännen är. För varför inte dela med sig av lite parkeringsutrymme om man kan. Just därför blev det en bild för mycket. Jag ville ju bara dela med mig lite extra.
 
 
 
 
Grattis Norge på er alldeles egna dag!
 
 
Maria
#1 - - Bosse Lidén:

Bra låtval och gullig liggande staty.
Jag tror inte jag vågat framföra något slags fordon på de spännande vägarna. Jag minns de fina bilderna du la in förra året från den resan.
Det var en tuff parkering av en liten leksaksbil.
Då kanske du ska fira imorgon.
Kram Bosse

Svar: Man är inte stor på jorden. Så är det. Klart jag ska fira. :) Ha det så gott!
Maria Bromander

#2 - - Mia :

Ja det är långhelg i Norge nu och då firas det ordentligt! Först pinsehelgen, de har ju annandagen kvar som helgdag och så 17 maj ovanpå det! Festyra... Nu är det första året på ett tag som jag INTE är i Norge! :-)

Svar: Så festligt. Nästan så jag blir sugen åka dit och se deras firande ett år.
Maria Bromander

#3 - - Bosse Lidén:

Jag förstår det. Den som är chaufför missar mycket under körningen. Tur man kan bytas av och stanna till. Är det nära mellan möjligheterna att vika av från vägarna? Gott om p-platser m.m. ?
Tack ska du ha.
Kram Bosse

Svar: Det är mycke bra ordnat med rastplatser, utsiktsplatser, toa och liknande utmed vägarna men sen spelar ju naturligtvis naturen roll. Åtminstone upplevde jag att tillfällena blev färre längre norrut men de fanns. Läs på och ha en aktuell karta det är mitt råd. Lycka till!
Maria Bromander

#4 - - GunBritt:

Tack för att du tittade in på min sida....Ja ..Hurtigruten är helt makalöst underbart ...så det tycker jag att du ska försöka åka nångång ....Det är så avkopplande ...

Svar: Det blir till att tänka till en gång till.
Maria Bromander

#5 - - Pernilla:

Maken delar den 17:e maj med Norge så vi firar födelsedag instället. Jag läser just nu Åses bok om Brejvik. Den ligger lite i viloläge för jag hinner så sällan läsa, därför minns jag inte vad den heter. Jag gillar verkligen hennes två första böcker bäst.

Sen skulle jag väldigt gärna vilja uppleva Hurtigrutten.

/P

Svar: Hurtigrutten är en dröm som väl tål att tänka på. Brevik har jag inte börjat läsa än men i framtiden ... men ibland måste jag värja mig mot all elände hur intressant det än är. Egoistiskt kanske men då får det vara så tills ork finns. Allt gott till dig!
Maria Bromander

#6 - - Ethel:

Vilka fina foton! Grattis!

Svar: Tack!
Maria Bromander

#7 - - Anki :

Härliga bilder ... och jag tycker absolut du ska vara stolt över att du rattat husbilen på norska slingriga vägar ... bra gjort!
Gillar också konstverket med det sovande barnet - fint!

Svar: Som tur var kunde vi ju turas om men iallafall. Konstverkets budskap är förmodligen framvuxit ut andra världskrigets fasor och inte mindre aktuellt nu. Ha det så gott i försommargrönskan.
Maria Bromander

#8 - - Olgakatt:

Jag har också kört bil längs norska bergsvägar om än inte husbil. Jag vägrade släppa ratten till reskamraten, litade bara på mig själv! Landskapet är fantastiskt!
Och annandag pingst vill jag ha tillbaka, tack!

Svar: Lite lustigt eller inte. Ibland känns det faktiskt bättre hålla i ratten själv men jag lämnade med glädje över till maken mellan varven. Han är lite mer körvan så att säga. Ha det gott!
Maria Bromander

#9 - - wiolettan:

Bra jobbat och fina bilder som säger så mycket.
Den extra bilden, med gula bilen är ju verkligen häftig.
Åse har varit med om mycket och jag förstår att det var spännande och intressant läsning. Själv har jag inte läst den boken.
Tack och kram till dig.

Svar: Tack och jag kommer inte riktigt ihåg så blir intressant läsa om. Då brukar minnet vakna. Ha det så gott o kram till dig också.
Maria Bromander