Pingstafton 2016.

Publicerat i: Vardagen

Pingstafton 2016 har varit en dag som började med mitt livs första vernissage där jag själv fått bidra. Bidraget var en svan jag umgicks med och passade på att fånga på bild en morgon förra veckan. Målet för promenaden var annars ett helt annat, nämligen fina Landhs café i Mullsjö.

 

 
 
Nu är frågan hur man umgås med en svan. Jag har en man som var lite väl närgången en gång i sin ungdom vilket slutade med att han fick sig ett nyp som hette duga. Svanar vet med andra ord hur framfusiga ynglingar ska tas.
 
Själv slog jag mig ner på en bänk med kameran i beredskap medan skönheten prövade gå iland, strosade runt och stolt bredde ut sin fjäderskrud för att sedan återvända till våtare element.
 
 
 
 
Svanen tog sig en klunk vatten medan jag längtade till kaffekoppen på fiket ett par hundra meter bort. Det var en fin stund tillsammans med en svan och bilderna blev inte så illa heller. Men det är en annan historia. 
 
Så är fotokursen slut och jag kan betydligt mer än tidigare men framförallt har jag insett hur oändligt mycket mer det finns att lära så det är bara att fortsätta. Övning ger färdighet och även om det blir misslyckat går det göra något av de flesta bilder. Åtminstone om man får tro dom som kan.
 
 
 

 
Höjdpunkten på detta vernissage var ändå att äldsta dottern med sin familj kom för att titta. Nu är det inte lätt förstå allt i världen och Aston tre år ville framför allt en enda sak; ta kort. I ärlighetens namn tycker jag faktiskt att han kunde fått göra det. Något roligt kan de väl hitta på för barnen och hela Scandinavium Photo är ju fullt med kameror som bara står där och längtar efter att bli använda. Ju fler som kan tillfredställas ju bättre kan jag tycka. Skämt åsido, något roligt för barnen hör till.
 
Väl hemma igen med svanbilden under armen möts jag av två par förväntans fulla ögon och ett "Hej famo". Minstingen Axel tog sin tillflykt till farfar i köket men med glittrande ögon. Ett par timmar senare kom yngsta barnbarnet Nadina och tillsammans med dessa tre goa ungar har vi firat pingst här i huset. Nu sover Axel och storasyster Nellie gott medan Nadina åkt hem till mamma och pappa. Själv tänker jag avrunda dagen med en kopp te.
 
 
 
Sov gott och god fortsättning på helgen.
 
 
Maria
 
 
 
#1 - - Mia:

Vilka underbara bilder du tagit! Vad är det för fotokurs du gått? Arrangör? Jag vill också lära mer...

#2 - - Pernilla :

Jag har också haft ett möte med en Svan som höll till i Almedalen. Den tog bröd ur handen på mej. Jag var livrädd för at hamna mellan näbbens tänder. Men det gick bra.
Så roligt att gå fotokurs. Det skulle jag också vilja och skulle säkert behöva. Jag bara tar kort jag!
/P

Svar: Fina kort tar du. Det var en mycket enkel kurs med det mest grundläggande. Men rasande roligt och gav mersmak. Huvudsaken det är kul. Allt gott!
Maria Bromander